Förpackningsnyheter från Xerox

Två av de senaste nyheterna från Xerox nämndes redan i mars: bläckpressarna Brenva och Trivor. Men under Drupa presenterades också KBA Varijet 106 Powered by Xerox, en bläckpress i B1-format för kartong.

– Vi är väldigt upphetsade inför förpackningssegmentet, och kartong speciellt, konstaterade Robert Stabler, senior vice vd för Global Graphic Communications Business Group på Xerox, under företagets presskonferens på torsdagsmorgonen.

 

KBA-VariJET-106-Powered-by-Xerox

Tillsammans med KBA arbetar Xerox med en arkmatad bläckpress för just kartong: KBA Varijet 106 Powered by Xerox. I den integreras Impika-tekniken med KBA Rapida 106-plattformen. Maskinen ska trycka 4 500 B1-ark i formatet 750 x 1 060 millimeter per timme. Enligt Robert Stabler kommer maskinen att visas senare under 2016 eller i början av 2017. Den ska nå marknaden under 2017.

Dessutom presenterades ytterligare förpackningsnyheter under presskonferensen. Xerox Direct to Object Inkjet Printer ska klara av att trycka på både små och stora föremål – och därmed minska behovet av etiketter. Och Macsa ID Digilase Powered by Xerox (som tagits fram i samarbete med Macsa I.D., S.A. och Datalase), som enligt företaget klarar av att trycka detaljerad grafik i hög hastighet.

Nytt är också High Fusion Ink som gör det möjligt att bläcktrycka på bestruket papper, utan att det behöver förbehandlas.

 

DSC_0341

Xerox vd Ursula Burns under presskonferensen på Drupa. 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Grafisk lärobok – nu med Clickable Paper

Introduction to Graphic Communication släpps i en ny uppdaterad utgåva – denna gång med Ricohs Clickable Paper.

– Boken täcker in de flesta ämnen inom grafisk kommunikation – från äldre tekniker med mycket spännande historia till färghantering och olika tryckprocesser, säger Erik Barö på Ricoh.

Publicerat av: 

”Vi vill kittla de mer kreativa kreatörerna”

PÅ Media installerar en sjufärgs digital offsetpress för att kunna göra effektfulla tryck på substrat ända upp till 600 mikron.
– Vi vill kittla de mer kreativa kreatörerna och att ge övriga kunder möjlighet att göra mer spännande trycksaker, säger Thomas Pall, vd för PÅ Media. 

Publicerat av: