Göteborgsbaserade Billes fortsätter växa med hjälp av innovativa investeringar. I år passeras en viktig milstolpe – 200 miljoner kronor i omsättning, genererat av 115 anställda. För både utomhusaffischer och point of sales skyltar, vilka är ryggraden i företaget, gläder sig också Billes över att det är produkter med tillväxt. Så vd Niklas Bille har all anledning att vara nöjd.
Mix av tekniker
Billes har traditionellt inte varit rädda för att investera – och gärna investera i oprövad teknik. I år blev de till exempel först i landet med en digital arkpress i format 50 x 70 cm. Det blev en HP Indigo 10000 press som köptes av grannföretaget – tillika leverantören – Visutech. Därifrån har man sedan tidigare ett par Indigo i B3-formatet (hälften av 10000).
– Dessa båda maskiner har varit så hårt belastade att leverantören räknade ut att vi bara haft åtta procent ledig tid i dem under det senaste året. Och det är ändå baserat på att de gått dygnet runt, berättar Niklas Bille.
Med bytet till den större maskinen, samt till en ny i B3-formatet med in-line kopplad C.P Bourg broschyrhäft, klarar man att producera mer färdigt i maskinerna. Det har utnyttjats för att ta en order på mäklarbroschyrer.
– Även om många av produkterna har låg marginal och snittupplagorna ligger runt 200 ex, tror jag att hög produktivitet är avgörande för att få pengar över på nedersta linjen. Vi omsatte 35 miljoner kronor i de två gamla maskinerna i fjol, säger Niklas Bille.
Den enda maskin som Billes gått bet på, var en Scodix för individuell lackering som kunde varieras från ark till ark. Efter fem år fick de konstatera att beläggningen var för låg, så den maskinen har åkt ut.
De stora formaten
Traditionellt har de stora utomhusaffischerna producerats med screentryck. Då kan man lägga på ett tjockt färglager och affischen tål att sitta ute under lång tid. Redan för 20 år sedan började Billes komplettera detta med offsettryck. Genom att trycka med extra pigmenterade färger kompenserar de för att färglagret i offset är tunnare. Tokigt blir det när man beställer utomhusaffischer från någon som trycker offset med vanliga färger. Det ser bra ut vid leverans men blir blekt och tråkigt redan efter någon vecka utomhus.
– Framför allt på sommarhalvåret kör vi mycket ljusäkta färger. På vintern kan man köra något mindre ljusäkta färger i offset och storformat. Under de senaste åren har vi kompletterat med storformat och trycker även en hel del på tyg, säger Niklas Bille och visar fram ett par stora Durstmaskiner för utomhusaffischer, en HP latex och en maskin som trycker fem meter breda tygrullar.
Spikade strategi
2011 formade Billes en ny framtidsstrategi. Den innehöll en omfattande satsning på digitaltryck i olika former.
– Efter det har vi investerat i att trycka rulle-till-rulle, stora ark och Indigo för B3 och B2-produktionen. Jag tror att kunderna kommer att utnyttja möjligheten vi nu har att låta varje B2-affisch vara unik. Man kan ha ett grundbudskap och sedan anpassa det individuellt beroende på var affischen ska hänga.
En generell trend i samhället är att allt färre grafiska formgivare kan producera trycksaksoriginal. Det blir viktigare att tryckeriet kan ta digitala original och göra dem tryckbara – till exempel genom att förvandla till färgblandningar i cmyk istället för rgb och genom att se till så att bilderna har tillräckligt hög upplösning. Det här känner bara Niklas Bille delvis igen:
– Vi har märkt en viss ökning inom prepress, men tycker ändå inte att vi gör så mycket original som tidigare. En av de större apotekskedjorna har flyttat all originalproduktion till oss. Och ett stort bostadsbolag låter oss göra allt – copy, foto etc. Så visst känner jag åter ett ökande intresse för originalproduktion. Och vi anstränger oss för att sälja de tjänsterna mer och mer.
Många order – eget system
– En annan punkt i den spikade strategin, var att utveckla ett eget system för produktionsplanering. Med bas i Navisions ekonomisystem, Enfocus Swish och Kodak Prinergy regelstyrd automation har vi byggt vårt eget system. Sedan har vi ett knappt 50-tal webbshoppar för kunder som köper regelbundet av oss.
59-62 procent av alla ordrar kommer idag automatiskt in i Billes, via detta system, som fått namnet Poff och där Billes funderar på att även sälja det till kollegor i branschen.
– Vi har tre som jobbar rent med it. De gör det man ser på skärmen och systemering, men de gör inte själva programmeringen. den köper vi. Men i praktiken har vi två nästan heltidsanställda konsulter som programmerar för oss. De har också varit med och utvecklat Poff.
Ordet Poff står för
- Planering
- Order
- Frakthantering
- Fakturering
– För två år sedan sade jag att om vi kunde komma till 20 procent på två år, skulle vi vara glada. Nu tror jag att vi kommer till 70 procent om ett år.
Framtiden
På frågan om framtida investeringar svarar Niklas Bille att han tittar på en uv-planopress i format 160 x 320 cm. Den ska vara hel- eller trekvartsautomatisk.
– Det är ett område där vi behöver öka vår kapacitet rejält.
Mer rationella maskiner och effektivare arbetsflöden gör dock inte att Niklas Bille har planer på att minska personalstyrkan.
– Vi blir färre per omsatt krona. Men vår ambition är att växa med tio procent om året under de närmsta tre åren. Det räknar vi med att klara utan att bli fler inom produktionsplanering och kontor. Ökningen ska istället klaras med allt effektivare system, avslutar Niklas Bille.
I sin utställning visar Billes flera exempel på digital signage. Det har bara hållit på i ett år, men tar redan bra fart.
– Det är många som behöver variera budskapet på sina skyltar. Och en vanlig TV håller inte för att vara igång dygnet runt. Dessutom erbjuder vi service, så att man snabbt får hjälp med både mjuk- och hårdvara, säger Niklas Bille, som också påpekar vikten av att liera sig med ett företag som är experter just på digital skyltning.
Så digital signage är ett område som kommer att växa för Billes framöver.