Pur är bättre och likvärdigt i pris – men kan kräva dyrare maskiner

PUBLICERAD: 20 september 2016
UPPDATERAD: 14 november

Pär Ygge arbetar med limmer hos Henkel, som säljer både Eva- och Pur-lim. Han har således en bra bild av för- och nackdelar med de olika systemen. Han ser en rad fördelar med Pur-limmerna, som dessutom hela tiden förbättras på olika sätt. Mer om ett tryckeri som investerat i teknik med Pur-lim kan du läsa om här

För ett par år sedan behövde en pur-limmad bok ligga i ett dygn innan den kunde skäras. Nu kan den i princip skäras direkt efter att limmet applicerats. Tidigare hade alla limmerna 2-3 procent isocyanater, som är det ämne man håller koll på såsom varande hälsovådligt. Nu finns det lim där mängden isocyanat är nere på 0,1 procent. Där krävs inte ens hälsomärkning på kartongen.

– Men det finns inga gränsvärden för isocyanater. Om de alls ingår, så ska personalen hälsoundersökas, även om det är extremt små mängder. Eller också måste man skaffa någon opartisk som mäter i lokalen och dokumenterar att det inte finns något isocyanat där.

– Kan du jobba vid 100 istället för 130 grader, så är det också bättre både ur miljö- och hälsosynpunkt. Det kräver lite mer av operatören att justera fram en perfekt temperatur, men resultatet blir detsamma.

Pur har en rad fördelar, enligt Pär Ygge.

– Ta en bok som är bunden med eva och en som är bunden med Pur. Lägg dem i 20 minusgrader. Då kommer boken med Eva att spricka, medan boken med pur inte har några problem. Lägg sedan böckerna i ett fönster där sommarsol lyser. Vid 42 grader får Eva problem, medan Pur behåller sina egenskaper. Orsaken är att pur är ett tvåkomponentslim. När det väl härdat, så är det klart. Det gör det också lättare att avskilja Pur vid återvinning.

– För digitaltryck, där man har bestruket papper och tryck in i ryggen, finns egentligen inget alternativ till pur. Eva klarar inte att ingå kemisk förening och fästa på sådana boksidor. Pur ser också lite snyggare ut, för du lägger bara på ett 0,3 istället för 0,7 millimeter tjockt lager. Det är också något som gör Pur nästan kostnadsneutralt. Det är nämligen lite mer än dubbelt så dyrt. Men genom att det går åt mindre, så jämnar det ut sig.

– Däremot är en limbindare med Pur dyrare än en som använder Eva. Så där uppstår en kostnad. Personligen skulle jag dock aldrig tveka om att välja Pur, avslutar Pär Ygge.

Läs vidare

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland

Hexis förstärker med tidigare världsmästare

Jonas Sjöström, tidigare vinnare av World Wrap Masters, blir ansvarig för Hexis affärsområde Automotive, som bland annat omfattar wrapfolier, solfilm och varumärket Bodyfence.
Foto_Jonas_Sjöström_2

Det händer på årets Fespa-mässa

När Fespa Global Print Expo återvänder till Amsterdam RAI i mars så är det med välkända inslag som Sustainability Spotlight och World Wrap Masters, men även med nyheter som rör digital signage, personalisering och ett initiativ för att minska spillet.
Fespa kollage

Senaste nytt

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland