Förpackningsmässan Luxe Pack i Monaco som pågår mellan 21 till 23 september kan sammanfattas med två ord: innovation och miljö. Här kommer ett kollage med bilder från första dagen på mässan. Fylligare information följer efter mässan.
Det som gör mässan intressant är att de dyrare lyxförpackningarna gör det lönsamt att göra olika innovativa lösningar för dessa. Samtidigt verkar köparna av lyxförpackningar och dess innehåll bry sig mer om miljön.
En hel avdelning, C2L – Connect to Luxery – har utställare som erbjuder olika lösningar som QR-koder som inte kan kopieras, NFC-taggar och appar som känner av förpackningar. Gemensamt för dessa är att de öppnar en tvåvägskommunikation mellan producent och kund.
Frederic Mottiat från Selinko visar ett exempel på NFC-tagg som kan placeras ovanpå korken på dyrare flaskor. Kunden kan med sin mobiltelefon då kontrollera att innehållet exempelvis inte har blivit utbytt. NFC-tag finns exempelvis i bankkort och kort som man laddar och kan använda i kollektivtrafiken.
Ayhan Uslu från Kurz visar ett exempel på hur man med hjälp av mobiltelefon och app kan läsa av en förpackning och få information direkt utan att behöva använda NFC-taggar eller QR-koder.
Pascal Baron från Smart Plastic Product visar opp olika lösningar på elektronik som kan skräddarsys i 3D för att anpassas till olika produkter.
På seminariet om cirkulärekonomi tog man upp hur man skapar en hållbar utveckling genom att skapa biologiska och tekniska kretslopp. Från vänster: Christine Guinebretiere, Cradle to Cradle i Frankrike, Sandrine Sommer, Guerlain och Bruno Guillemat från Pernod Richard. Bruno försöker här förklara att tillverkningen av Absolut vodka föder 40 000 kor och 50 000 grisar på sädesresterna från tillverkningen.
På kvällen avslöjades också vinnarna av Luxe Pack Green Awards. I kategorin miljöanpassad förpackning vann den Italienska glasproducenten Bormioli Luigi med Eco jar, en förpackning där man lyckats minska mängden glas med 50 procent. Priset delades ut av Prins Albert II av Monaco.
I kategorin företagande med socialt ansvar vann Albéa, ett franskt företag som tillverkar olika förpackningar för parfym och kosmetika med 15 000 anställda i 15 olika länder.
Ecological Fibers är ett amerikanskt företag med ett väldigt bra miljönamn. På bilden Jared S. Quill, ansvarig för förpackningsmaterial. Dock är det ingen större skillnad när man besöker hemsidan. Tvärtom finns det nordiska tillverkare som har kommit längre i miljöarbetet. Som ett exempel framhåller de att deras obestrukna papper är FSC-certifierat, syra- och ligninfritt samt arkiveringsbart. Som många nordiskt tillverkade kvaliteter.
Charlotte Lagerwald och Anna Adler från Iggesund håller presskonferens i eftermiddag klockan 15.30. Som inslag i montern arbetar en papperskonstnär med olika skapelser. Se exempelvis älgen. Gemensamt för de svenska och nordiska kartongproducenterna är många kvaliteter gjorda på nyfibrer eller jungfrufibrer. Någon måste ju tillverka nyfibrer för att man ska kunna återvinna dem är svaret på frågor om returfibrer och miljö som de får.
Henrik Asp ansvarig för marknadsutveckling på Billerud Korsnäs och visar upp ett exempel på en avancerad förpackning med en NFC-tagg. I montern visas olika förpackningslösningar med deras högbestrukna nyfiberkvaliteter. Billerud Korsnäs har också kommit långt när det gäller arbetet med hållbar utveckling.
Elina Huopio visar upp Performa Brilliance en ny kartong för lyxförpackningar. Också den högbestruken och med nyfibrer. Stora Enso arbetar också hårt med hållbar utveckling och har ett bra miljöarbete som övriga nordiska kartongtillverkare.