Stansning till vanliga tryckerier

PUBLICERAD: 3 oktober 2016
UPPDATERAD: 3 oktober
Här visar Neale Horstead en smidig lösning för att samla ihop direktreklam.
Här visar Neale Horstead en smidig lösning för att samla ihop direktreklam.

En stansutrustning till helt vanliga tryckerier, med en kostnad runt 700 000 kronor. Det var den stora skrällen i Duplos monter på Drupa. Helt plötsligt kan alldeles vanliga digitaltryckeriet ta sina SRA3-ark och förvandla dem – med bigar, perforering och renskärning – till användbara förpackningar eller direktreklam med speciella effekter.

Duplo fortsätter givetvis att sälja sina maskiner för att stansa visitkort, perforera och biga på många olika sätt. Men även de mer komplexa produkterna kan nu hanteras.

– En stansform kan du till exempel beställa från Rotametrics, säger Björn Olsson på Neopost, som säljer i Norden. Formen klarar sedan en upplaga på 150 000 ark.

Stansutrustningen, som heter PFi Di-cut 300, har en kapacitet på 3 000 ark i timmen.

Här är en film som på ett bra sätt beskriver maskinen:

Neale Horstead arbetar för Duplo med att stödja återförsäljaren Neopost i Norden. Han visar de Duplo system som står hos Postnord runtom i landet och samlar ihop direktreklam.

Den maskinen har kommit i en ny, kompakt version som kostar under en miljon kronor i inköp. Trots det kompakta formatet, så samlar den upp till 5 000 set i timmen.

– Två personer gör tio mans arbete. Den här maskinen är mycket, mycket lätt att räkna hem, säger Neale Horstead. Postnord har maskiner från oss som stått och samlat i många år. Maskinerna i Umeå är från 1993 – och de gör fortfarande sitt dagliga jobb.

Läs vidare

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika paket. 

Skärmavbild-2025-01-14-kl.-10.20.04

Knivsta Tryckeri tar ny fart

Knivsta Tryckeri sökte och fann nya ben att stå på. Med nya skärbord från Jwei och hybridskrivare från Handtop har företaget breddat sig inom både storformat och arkbaserad efterbehandling och tagit hem mer produktion till sitt eget hus.

DSC_7705

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

VBS satsar på DTF, lasergravering och nya skärbord

Sign&Print besökte Borås för att få veta mer om iECHOs nya skärbord och upptäckte samtidigt flera andra spännande nyheter från återförsäljaren VBS.

DSC_8061

Senaste nytt

InkClub-koncernen ingår partnerskap för tillväxt

Samarbetat ska stödja inkClubs tillväxt både i och utanför Norden och förenkla kundresan för koncernens olika företag.

FotoJet---2025-01-10T085922.415

Justnu köper Stockholmstryckeri

Tryckerikoncernen förvärvar verksamhet i centrala Stockholm.

Roy-Blom-och-Martin-Ghaoui

Digital tryckteknik från Xeikon ger flexibilitet hos Nordic Label

Nordic Label är en ledande tillverkare av PSA-etiketter för livsmedel och drycker på den finländska marknaden. Verksamheten bygger på en balanserad blandning av flexo- och digitaltryck.

Nordic-label

Addbrand vill växa så in i Norden: ”Vår ambition är ständig tillväxt”

De senaste åren har Addbrand gjort flera förvärv, både i Sverige och övriga Norden, och ambitionen är att växa ytterligare. Sign & Print har besökt företagets huvudkontor i Bankeryd för att höra mer om pågående satsningar och framtida tillväxtplaner.

Kartong