Stansning till vanliga tryckerier

PUBLICERAD: 3 oktober 2016
UPPDATERAD: 3 oktober
Här visar Neale Horstead en smidig lösning för att samla ihop direktreklam.
Här visar Neale Horstead en smidig lösning för att samla ihop direktreklam.

En stansutrustning till helt vanliga tryckerier, med en kostnad runt 700 000 kronor. Det var den stora skrällen i Duplos monter på Drupa. Helt plötsligt kan alldeles vanliga digitaltryckeriet ta sina SRA3-ark och förvandla dem – med bigar, perforering och renskärning – till användbara förpackningar eller direktreklam med speciella effekter.

Duplo fortsätter givetvis att sälja sina maskiner för att stansa visitkort, perforera och biga på många olika sätt. Men även de mer komplexa produkterna kan nu hanteras.

– En stansform kan du till exempel beställa från Rotametrics, säger Björn Olsson på Neopost, som säljer i Norden. Formen klarar sedan en upplaga på 150 000 ark.

Stansutrustningen, som heter PFi Di-cut 300, har en kapacitet på 3 000 ark i timmen.

Här är en film som på ett bra sätt beskriver maskinen:

Neale Horstead arbetar för Duplo med att stödja återförsäljaren Neopost i Norden. Han visar de Duplo system som står hos Postnord runtom i landet och samlar ihop direktreklam.

Den maskinen har kommit i en ny, kompakt version som kostar under en miljon kronor i inköp. Trots det kompakta formatet, så samlar den upp till 5 000 set i timmen.

– Två personer gör tio mans arbete. Den här maskinen är mycket, mycket lätt att räkna hem, säger Neale Horstead. Postnord har maskiner från oss som stått och samlat i många år. Maskinerna i Umeå är från 1993 – och de gör fortfarande sitt dagliga jobb.

Läs vidare

Roland DG blandar stort och smått

Roland DG fokuserar på senaste släppen på årets Fespa-mässa med såväl mindre skrivbordsvarianter som storformatsskrivare med ”print and cut”-funktion.
Roland

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Det händer på årets Fespa-mässa

När Fespa Global Print Expo återvänder till Amsterdam RAI i mars så är det med välkända inslag som Sustainability Spotlight och World Wrap Masters, men även med nyheter som rör digital signage, personalisering och ett initiativ för att minska spillet.
Fespa kollage

Senaste nytt

NI Solutions blir återförsäljare för Flora

NI Solutions och Flora har skakat hand om ett nytt samarbete på den nordiska marknaden.
Floraweb

Västerbottnisk tryckerikoncern går bra i Umeå – tappar i Lycksele

Original tryckeri i Umeå gör ett starkt 2023 men dotterbolaget Original tryckeri i Lycksele har det svårare. Orsaken är minskad annonsförsäljning till bolagets annonsblad.
FotoJet-(50)

Summerar nyttan med automation

Summa demonstrerar inte bara en utan två arbetsflödeslösningar under Fespa. Detta för att visa kunderna hur de kan effektivisera sina processer.
Summa

Storformatstryckeri gör rekordresultat

Oron för minskande volymer visade sig var obefogad. Storformatsspecialisterna Ackert Reklam gör sin högsta vinst på tio år. 
DSC_6055-2