I nästa tryckta nummer av Sign&Print testar vi gränserna för uv-tryck. De fyra arkdelarna är tryckta med uv-offset på fyra olika papper och omslaget är av plast. Tidningen kan du använda för att visa kunder vad som kan göras och hur det blir på olika typer av papper – obestruket, mattbestruket, silk och högglans.
Bland annat innehåll kan nämnas en undersökning av lösningar för Digital Signage och ett besök hos Hot Screen.
Här beställer du ett ex av nästa nummer.
Här är historien om hur vi planerat trycket.
Det här numret har vi tryckt med uv-offset hos Tellogruppen i Söderköping. UV-offset har två fördelar jämfört med vanlig offset – det ger bättre skärpa i trycket och trycket är torrt direkt när det kommer ut ur tryckpressen. Där vanligt offsettryck bör ligga och torka ett dygn för att undvika smetning, så kan bokbindaren direkt börja falsa och skära i ark som tryckts med uv-offset.
Istället för vanligt lösningsmedel som ska ånga bort, så har uv-färgen en polymer som smälter när den träffas av värme. Traditionellt går det åt väldigt mycket värme för att torka uv-trycket – alltså smälta fast plasten. Men den nya lösning som Tellogruppen valt, innebär istället att man använder uv-färg som bara är känsligt i ett specifikt spektrum av ljus. Skjuter man ljus, med just den våglängden, på trycket, så härdar det omedelbart. Då kan man använda sig av led-ljus, som ju kräver en bråkdel energi jämfört med andra ljuskällor. Resultatet är att man till en rimlig extra energikostnad kan gå över till uv-offset.
Färgerna är dyrare, men i takt med ökad användning så minskar färgkostnaden. Det finns inga problem med avtvättning för återanvändning av papperet. Man ska dock vara medveten om att speciella regler gäller vid direktkontakt med livsmedel – och där är uv-färg inte automatiskt godkänd.
Man är alltså på jakt efter tid och efter kvalitet. För att undersöka det senare så har vi tryckt det här numret på fyra olika papper som Tellgruppen har viss erfarenhet av att jobba med. Tidningen består av fyra sextonsidiga ark och de är tryckta på, i tur och ordning:
• Ett helt obestruket konsttryckspapper (MultiDesign 115 gram)
• Ett matt bestruket papper (G-print 130 gram)
• Ett papper som fått en liten press, så att det är mellanblankt (MultiArt Silk 130 gram)
• Ett papper som kalandrerats, så att det har hög glans (MultiArt Gloss 130 gram).
För omslaget blev Filip Ringqvist, vd på Tellogruppen, sugen på att gå över alla gränser och bara se vad som alls går att göra. Så där har vi valt ett japanskt papper som är tillverkat av en plastmassa (polypropylen) och heter Super Yupo (234 gram). Det tål både vatten och oljespill och är bra för armband, kartor och kokboksblad. Nu provar vi att göra omslag av det.