Formgivare om vikten av papper i ny bok

PUBLICERAD: 7 oktober 2016
UPPDATERAD: 7 oktober

antalis-book

The Book of 12 är ett projekt beställt av Antalis, där 12 internationellt kända grafiska formgivare intervjuats av författaren och designskribenten Véronique Vienne. I projektet berättar de om hur de ser på papprets roll i vår alltmer digitala värld. Intervjuerna finns samlade tillsammans med exempel på deras alster i tolv anteckningsblock som under namnet The Book of 12.

Två frågor utgjorde utgångspunkten för projektet: Är valet av papper en del av den kreativa processen för dagens designers? Och kan valet av papper påverka genomslagskraften hos ett budskap, en idé eller ett koncept?

Formgivarna som deltar i projektet är: Hans Wolbers från Nederländerna, Reza Abedini från Iran, Michal Batory från Polen, Catherine Zask från Frankrike, Elaine Ramos från Brasilien, Leonardo Sonnoli från Italien, Eike König från Tyskland, Milton Glaser från USA, Park Kum-jun från Sydkorea, Flavia Cocchi från Schweiz, Kaija Korpijaakko från Finland och Daniel Eatock från England.

”En datorskärm kan aldrig ge samma känslomässiga upplevelse som ett papper …”, ”om du väljer fel papper uppstår ingen magi …”, ”pappret är lika viktigt som typsnittet eller färgen …”, är några axplock av kommentarerna.

– Som Europas ledande pappersleverantör är vi övertygade om att papper kan tillföra ett mervärde, dels i form av en taktil känsla och en förmåga att skapa bestående intryck, och dels en förmåga att förstärka ett koncepts eller ett budskaps genomslagskraft, säger Xavier Jouvet, marknads- och inköpschef på Antalis International, och fortsätter:

– Med projektet The Book of 12 ville vi ta reda på vad grafiska designers och konstnärer anser om papprets roll i en värld som blir allt mer digitaliserad. Av deras svar framgår tydligt att papper fortfarande är ett unikt medium som ger en emotionell upplevelse som digitala medier inte kan mäta sig med, och att det är en källa till inspiration för dem. Men vi ska inte ställa papper och digitala medier mot varandra – de kompletterar varandra och har båda en viktig roll att spela i kommunikationssammanhang. Och den rollen fortsätter att utvecklas i takt med de senaste tekniska landvinningarna.

antalis-1_0019ok-800x785

Läs vidare

Onlinetryckeri börjar sälja material

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Konica Minolta ökar flexibiliteten i efterbehandlingen

Den nya hybrida inlinestaplaren – Multi-Purpose Stacker XL – stödjer bland annat stapling av långa ark med lyft och transport av tungt papper.
MPS-XL-Plockmatic

Matilda Iverlund ny vd på Paper Province

Paper Province har rekryterat Matilda Iverlund, som närmast kommer från Billerud, som ny vd.
Matilda-Iverlundx

Antalis stärker på den baltiska marknaden

Antalis som är verksamma inom bland annat förpackning, visuell/grafisk kommunikation och kontorsvaror fortsätter att expandera internationellt. Det franska företaget förvärvar nu Pakella med bas i Litauen, en ledande aktör inom distribution av industri- och livsmedelsemballage i Lettland, Litauen och Estland.
Herve-Poncin-Chief-Executive-Officer-of-Antalis

Senaste nytt

”Det känns verkligen som vi växlar upp”

Efter en förrädisk vattenläcka har materialåterförsäljaren KA Olsson & Gems i Mölndal fått en nystart. Lokalerna har renoverats, flera nyrekryteringar har gjorts och man tror starkt på den prisvärda inredningsfolien CoverStyl som är ny i sortimentet.
DSC_6159

Parajett byter offset mot rullmatad inkjet

Nyligen stängde tryckerikoncernen Parajett ner sina offsetpressar för gott. Nu investerar företaget istället i en rullmatad press med kontinuerlig inkjet. Detta för att kunna öka såväl effektiviteten som printkvaliteten. 
Parajett

HP lovar nyheter inom storformat till hösten

I HP:s monter under Drupa var det nyheter inom Indigo- och PageWide-serierna som fick stå mest i rampljuset. Men inom kort utlovas nyheter även inom storformatssegmentet.
HP Paula

Storaffär för företaget som förlänger livet på tidningspressar

Företaget från Västsverige som tillverkar styrsystem för tidningspressar gjorde en affär på plus 1 miljon euro på Drupa. De sålde också flera kamerasystem under mässan.
FotoJet-(86)