Ny kampanj för att locka ungdomar

PUBLICERAD: 21 oktober 2016
UPPDATERAD: 14 november
ravindra_120_
Ravindra Parasnis.

I en gemensam kampanj vill Grafiska Företagen och GS-facket locka ungdomar till utbildning och arbete inom den grafiska industrin. GF menar att stora förändringar och anpassning till en digitaliserad värld har påverkat branschen och behovet av yrkeskunnig arbetskraft tilltar.

Kampanjen rullas ut på flera plattformar däribland en ny interaktiv webbsida, rikstäckande digital annonskampanj samt aktiviteter i sociala medier.

– Att rekrytera unga människor till den grafiska industrin har varit svårt. Detta beror främst på att unga människor idag har liten kunskap om bredden som finns på marknaden. Med den här kampanjen vill vi ändra på det och visa vilken framtidsbransch grafisk industri är, säger Ravindra Parasnis, vd för Grafiska Företagen.

Det är i en undersökning som som genomförts i de 450 medlemsföretag som ingår i Grafiska Företagen som svårigheten att rekrytera kommit fram. Kampanjen, som går under namnet Grafx syftar till att väcka intresse för branschen och yrket med målsättningen att få fler att söka sig till gymnasieutbildning, yrkesintroduktion, utbildning på yrkeshögskola samt högskola och universitet.

Grafiska företagen skriver att utformningen av kampanjen har skett ur ett mångfaldsperspektiv. Tanken är att unga människor skall kunna identifiera sig och uppmuntras till att söka utbildning inom yrket, oavsett kön eller etnicitet.

– Jag är själv yrkesutbildad och vet hur viktiga sådana här initiativ är för tillväxt och fler jobb. Särskilt positivt är satsningen på ökad mångfald och på att få fler kvinnor att söka sig till branschen. Här borde fler följa efter, säger LO:s Ungsekreterare Josefin Johansson.

– Den grafiska industrin är en fantastisk kreativ bransch, med allt från smarta förpackningar till spännande trycktekniker. Branschen har även som spridare av det skrivna ordet en viktig demokratisk roll i samhället. Vi ser ett tydligt behov av att nå ut till ungdomar och uppmuntra till arbete inom dessa yrken, säger Madelene Engman, första vice förbundsordförande, GS-facket.

Senaste nytt

Spandex spänner musklerna

Framöver kommer företaget satsa hårt på att hjälpa kunderna att bredda sig mot nya områden, både vad det gäller materialval och produktion, för att stärka sin affär.

SpandexDSC_0868
Spandex spänner musklerna

Durst stärker närvaron i Norden

Durst Group tar över Molanders Sign & Display AB. Bolaget byter namn till Durst Nordic AB och har rekryterat en ny vd.

Img
Durst stärker närvaron i Norden

Sidels robot laddar etikettrullar

Sidel lanserar CoboREEL, en automatiserad lösning för laddning av etikettrullar.

CoboREEL_3x
Sidels robot laddar etikettrullar

Cloudlab förstärker teamet med tidigare tryckeri-vd

Cloudlab som arbetar med web to print-lösningar rekryterar Nicole Royar som "kundsuccéchef". Hon har gedigen erfarenhet från tryckeribranschen som tidigare vd för SDK Systemdruck Köln under 15 år.

Nicole-Royar
Cloudlab förstärker teamet med tidigare tryckeri-vd

Läs vidare

Heidelberg ingår samarbete med Manroland

Heidelbergs 175-års-jubileum markeras med nytt samarbete med Manroland och öppnandet av världens största Print Media Center.

H175_01
Heidelberg ingår samarbete med Manroland

Daniel Forsgren till Scandraft

Viscom- och textilexperten Daniel Forsgren ansluter till materialåterförsäljaren Scandraft. 

FotoJet---2025-06-04T124200.623
Daniel Forsgren till Scandraft

Kapero knyts närmare dansk reklambyrå

Kapero i Stockholm, som hjälper stora marknadsförings-, kommunikations- och medieorganisationer att blir mer effektiva och kreativa ingår ett nytt partnerskap med danska reklambyrån Buchs.

FotoJet---2025-05-27T112830.556
Kapero knyts närmare dansk reklambyrå

Lars Nilsson blir vd för Marabus dotterbolag i Europa

Marabu Scandinavias vd Lars Nilsson får en central roll i Marabus europeiska dotterbolag. I samband med det kliver Victor Bildsten in som vice vd för Marabu Scandinavia.

Marabu ver 2
Lars Nilsson blir vd för Marabus dotterbolag i Europa