

7–9 februari 2017 är det Sign&Print-mässa i Stockholm. Redan är de flesta av utställningsytorna bokade och det går att anmäla sig som besökare. Mässan i Stockholm brukar vara tre gånger så stor som den i Oslo. Så mässan i Norge i september blev något av ett genrep för de många svenska utställare som var med.
Det kom mycket folk – och de stannade länge. Det nya mässkonceptet, med en rad aktiviteter runt omkring, fungerade bra. Janne Høgshøj som höll i den stora trycksaksutställningen var glad för de många som kom, tittade och deltog i omröstningen för att få fram årets finaste trycksaker.
I andra änden av mässan höll Ole Solskin från Fespa på med sin car wrapping-tävling. Med sitt rutinerade öga vandrade han runt och granskade hur de tävlande klarade sig. Vinst i Oslo gav en plats i finalen i Stockholm den 9 februari direkt. Därifrån skickas sedan de bästa från Norden till Hamburg – med resa och hotell betalt.


Ole Solskin påminde oss också om hur bra vi har det. Ett par veckor innan hade han dömt i en tävling i Mexico. Där hade en utställare skjutits och en annan hade fått en tre meter lång skrivare stulen – mitt under mässan.
De svenska tryckerier som var på plats var glatt överraskade. De hade hört om kris för oljeindustrin men konstaterade att det inte var något som verkade påverka någon i Oslo. I sitt invigningstal på mässan konstaterade också Grafisk Bransjeforenings direktör Magnus Thorkildsen att branschen hade ett bra år i fjol och att detta året ser ut att bli ännu bättre.



Truckförarna klagade över att utställarna tagit med sig så många och så stora maskiner. Det är ingen tvekan om att både digitala tryckpressar och maskiner för storformat har vuxit de senaste två åren. Inte minst nu, när allt mer av förpackningstrycket flyttar över och blir digitalt. Det är stora maskiner, byggda för att vara igång större delen av dygnet – och de köps flitigt av både tryckerier som söker nya marknader och förpackningsföretag som inte vill bli överkörda av den nya tekniken.


Mässans största maskin var dock inte till för förpackningar. Den helt nya 3D-tillverkaren Massivit, som gör figurer i gigantiska format, gjorde sin första visning efter premiären på Drupa. Visutech, som lyckats få agenturen för Norden, berättade stolt om alla intresserade på mässan i Norge och om hur de nu planerar för att visa maskinen i Sverige på Sign&Print Scandinavia i februari. Redan några timmar efter mässans öppning började gångarna fyllas av vaser, jättestora schack-pjäser och konstverk.
Mitt emot Visutech hade Hexis byggt upp en boxningsring, i vilken fyra tävlande åt gången fick wrappa ett förtryckt mönster på en närmast omöjlig yta. Hög musik och entusiastiska åskådare bidrog till en stämning i topp.
I Stockholm är det redan klart att vi får se fler bilar, många olika 3D-maskiner och digital signage, där det senare bara hade en utställare på plats i Oslo. Med tanke på den explosiva utvecklingen av skärmar i sign-branschen, så kan vi nog räkna med att se betydligt mer av den varan i Stockholm.

















