Dansk tillverkare revolutionerar etikett- och förpackningstryck

PUBLICERAD: 3 november 2016
UPPDATERAD: 3 november

trojan

Det danska högteknologiska företaget Trojanlabel har gjort ett markant avtryck på marknaden för etikett- och förpackningstryck. På bara tre år har de utvecklat och marknadsfört tre olika lösningar för etikett- och emballagemarknaden. Lösningar som var och en är succéhistorier.

– Anledningen till framgångarna hos Trojan1, Trojan2 och Trojan3, ska sökas i två orsaker, berättar Mikkel Wichmann, medgrundare och administrativ direktör i Trojanlabel, och fortsätter:

– För det första, en strikt kontroll av produktutveckling och kommersialisering som gör att de enskilda produkterna når ut på marknaden snabbt. Sedan gör vi allt för att dessa ska bli prismässigt attraktiva för kunderna.

– Det handlar om att göra en produkt utan dyra och komplicerade funktioner som löser just de utmaningar som kunden har, varken mer eller mindre. Och märk väl, utan att ge avkall på kvaliteten som är avgörande för våra kunder, säger Mikkel Wichmann fortsättningsvis.

Tryckpressarna är så enkla att använda att man oftast kan börja producera samma dag som utrustningen installeras. Utbildning och inkörningstid är nästan överflödigt. Orsaken är att maskinerna tillverkas som en enhet, som bara pluggas in med en stickkontakt, och som sedan styrs från en pekskärm.

Det är inte bara det attraktiva priset i förhållande till prestandan som gör Trojanlabels digitala pressar intressanta. Där det tidigare var specialiserade tryckerier som producerade etiketter och förpackningar så ser man i dag i stigande grad att varumärkesägare, e-handelsföretag, förpackningstillverkare och grafiska servicebutiker erbjuder dessa tjänster i dag. Orsaken är det låga priset, användarvänligheten, att upplagorna kan produceras när de ska användas utan dyr lagerhållning samt att man kan trycka variabeldata och personifierat i den kvalitet som kunden efterfrågar.

Länk till film om Trojan3.

Läs vidare

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland

Direct Color Systems visar LED-printers på Fespa

Direct Color Systems ska demonstrera sina LED-printers på Fespa. Flatbädden UV-44 DTS släpptes förra året och är en mångsidig printer i mellanformat.
3_4View2_3846-1536x1119

Senaste nytt

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland