Det danska högteknologiska företaget Trojanlabel har gjort ett markant avtryck på marknaden för etikett- och förpackningstryck. På bara tre år har de utvecklat och marknadsfört tre olika lösningar för etikett- och emballagemarknaden. Lösningar som var och en är succéhistorier.
– Anledningen till framgångarna hos Trojan1, Trojan2 och Trojan3, ska sökas i två orsaker, berättar Mikkel Wichmann, medgrundare och administrativ direktör i Trojanlabel, och fortsätter:
– För det första, en strikt kontroll av produktutveckling och kommersialisering som gör att de enskilda produkterna når ut på marknaden snabbt. Sedan gör vi allt för att dessa ska bli prismässigt attraktiva för kunderna.
– Det handlar om att göra en produkt utan dyra och komplicerade funktioner som löser just de utmaningar som kunden har, varken mer eller mindre. Och märk väl, utan att ge avkall på kvaliteten som är avgörande för våra kunder, säger Mikkel Wichmann fortsättningsvis.
Tryckpressarna är så enkla att använda att man oftast kan börja producera samma dag som utrustningen installeras. Utbildning och inkörningstid är nästan överflödigt. Orsaken är att maskinerna tillverkas som en enhet, som bara pluggas in med en stickkontakt, och som sedan styrs från en pekskärm.
Det är inte bara det attraktiva priset i förhållande till prestandan som gör Trojanlabels digitala pressar intressanta. Där det tidigare var specialiserade tryckerier som producerade etiketter och förpackningar så ser man i dag i stigande grad att varumärkesägare, e-handelsföretag, förpackningstillverkare och grafiska servicebutiker erbjuder dessa tjänster i dag. Orsaken är det låga priset, användarvänligheten, att upplagorna kan produceras när de ska användas utan dyr lagerhållning samt att man kan trycka variabeldata och personifierat i den kvalitet som kunden efterfrågar.