Digital Dots har i en omfattande guide gått igenom grunderna, och några av fallgroparna, när det gäller storformat. Detta är den femte artikeln i serien. Läs de första fyra här: Wild Format-teknik handlar om dig, Ut i stora vida världen, Grunderna i storformat, Arbetsflöden för storformatsprojekt.

Trots det gamla ordspråket är människor benägna att döma sina medmänniskor efter det första intrycket, så ens yttre är viktigt. Varför skulle det vara annorlunda för reklam eller en kommunikationskampanj? Därför är det avgörande att välja rätt substrat för varje digitaltrycksprojekt.
Digitaltryck har utvecklats från att främst använda standard A4- och A3-sidor i svartvitt eller färg till ett panorama av möjliga kommunikationsval. När du printar med digital teknik behöver du inte avstå från de finaste färgerna eller ytorna. Till exempel är många av Gmunds hantverksprodukter certifierade för digitaltryck med HP Indigo-maskiner, Kodak Nexpress-maskiner och Xerox Igen-maskiner.

Bläckprinting i storformat ger dig ännu fler möjligheter. Du kan få kontakt med den mest svårfångade publiken när du börjar överväga kreativa substratval för dina wild format-projekt.
Moderna bläcksystem, oavsett bläckteknik, kan skriva ut på en mängd PVC- och icke PVC-filmer. Med eco/låg-solvent och vattenbaserade bläck är spannet något begränsat eftersom högkvalitetstryck bara kan uppnås med specialbestrykning. Uv-härdande och hög-solvent lämpar sig för ett brett spektrum av obestrukna filmer, men kvaliteten på resultatet kan också variera en hel del.
Filmer finns som självhäftande och standard-versioner utan lim, där den förstnämnda är mycket vanligare. Billiga, lättdesignade och mångsidiga, konturskurna dekaler är ett bra marknadsföringsverktyg, från klistermärken på stötfångare till skateboard-dekoration.
För digitaltryckta självhäftande material finns icke permanenta, semipermanenta och permanenta lim tillgängligt. Om lim inte är en möjlighet finns det också en del produkter som sitter fast med hjälp av statisk elektricitet. De sitter fast på alla släta, rena ytor, är lätta att ta bort och används ofta som fönsterdekaler. De filmerna passar för kort- till medellångvariga applikationer medan standard lim-filmer (om än inte nödvändigtvis trycket på dem) kan hålla upp till fem år utomhus.
Bilfoliering på till exempel bussar, tåg, plan och bilar är ett annat väletablerat användningsområde för digitalt printad film. Att få designen rätt är dock lika viktigt som att välja rätt substrat. Medan kostnadseffektiva, glatta vinyler fungerar för kortsiktiga kampanjer krävs högkvalitativ gjuten film med laminering för långsiktiga applikationer. Vissa tillverkare, som 3M och Avery, erbjuder certifierade trycksaksleverantörer också garantier som täcker många potentiella problem för ett bilfolieringsprojekt, inklusive säker borttagning när kampanjen är över.

Under de senaste åren har en kreativ substrattillverkningsindustri etablerat ett ännu bredare utbud av specialfilmer, inklusive tryckbara griffel- och golvfilmer. Dessutom finns one way vision-film som monteras på fönster för att låta folk se ut, men inte in.
Soft signage som använder textilier är unikt för digitaltryck. Där sträcker sig de typiska ytvikterna från under 150 gram per kvadratmeter till 300 gram per kvadratmeter. Direkt sublimeringstryck med vattenbaserade eller uv-härdande bläck är lika etablerade som transfer-sublimeringsprocesser. Soft signage trycks oftast på polyester (PES) och andra konstgjorda fibrer, som nylon, och är främst framtaget för inomhusbruk. Digitaltryckta textila applikationer för utomhusbruk, oftast banderoller och flaggor, trycks direkt på tunga polyestertyger för att säkerställa perfekt genomtryck.
Soft signage har blivit allt mer populärt hos återförsäljare över hela världen under de senaste åren, där stora kedjor investerar i ljusbox-system som drar full nytta av textiltryckets fördelar. Tyger är lätta att vika och får inga permanenta veck, vilket gör dem lätta att ta med och montera.
Rigida material är ett annat alternativ till vanligt digitaltryck på papper. Rigida kartonger trycks oftast med uv-härdande bläck, med undantag för pappersbaserad wellpapp som oftast används till förpackningar, där har tillverkare börjat erbjuda vattenbaserade lågmigrationsbläck.

Uv-härdande färger kan användas för att trycka direkt på ett brett utbud av substrat som skum och kompositpaneler eller korrugerad plast, vilket effektiviserar tillverkningsprocessen för skyltning, tryckta point of sales-tavlor, och mässapplikationer. I och med att bläcket härdas inom några sekunder går det att skriva ut på praktiskt taget alla substrat, så som plåt, glas, sten, mdf och trä för inomhus- och utomhusbruk.
Som regel är digitaltryck i storformat på icke-papperssubstrat dyrare och det kräver en annan sorts kompetens än vanliga tryck-applikationer på papper.
Men kommersiella trycksaker, tryckta analogt eller digitalt, är kanske inte ett effektivt sätt att nå dagens konsumenter som gått från papper till digitala medier, eller vars livsstil blivit så mobil att de inte har behov av en postlåda. Smarta inomhus- och utomhuskampanjer kan fånga dessa målgruppers uppmärksamhet där de inte förväntar sig det: på gatan, i deras bilar, på alla deras favoritplatser. Detta gör storformatsapplikationer till dagens mest kraftfulla tryckteknik som kan användas med ett brett utbud av substrat som endast begränsas av formgivarens och tryckköparens fantasi.
Intentionen med de här guiderna är att öka medvetenheten, och förståelsen, för allt som kan skapas på storformats-skrivare, från golv till lampskärmar och allt däremellan. De här guiderna har möjliggjorts av en grupp tillverkare som arbetar tillsammans med Digital Dots. Vi hoppas att ni uppskattar artiklarna och att ni får användning för dem. Om du vill diskutera någonting, .