Kundernas komplexa krav

PUBLICERAD: 14 november 2016
UPPDATERAD: 14 november

Branschen är föränderlig och utmaningarna är inte samma i dag som för 20 år sedan. Kunderna har andra förväntningar och ny kompetens behövs för att möta dagens utmaningar. Vi pratar med Sofia Ljungberg Igbe på Ljungbergs Tryckeri om utmaningarna de möter.

fia_Vilka är era största utmaningar?
– En av de utmaningar vi möter är en förändring av vad kunden vill ha av oss som tryckleverantörer. I offentliga upphandlingar kräver de till exempel ofta mer komplexa lösningar, och vi ser att kunder gärna vill koppla ihop system, ha webb till print-lösningar, portaler och distributionslösningar – och där måste vi hänga med. Det är ju en utmaning för alla tryckerier att hitta de lösningarna och våga satsa på IT och utveckling.

Vad är det kunden vill ha då?
– I de flesta fall vill de ha mer tid. De vill att vi hjälper dem att hitta tidsbesparande lösningar, automatiserade lösningar. Stora företag vill ofta ha portaler med lösningar för visitkort och andra enklare trycksaker – de kan inte längre knyta upp arbetskraft som gör sådant internt, och då lägger de gärna det hos oss istället. Kan vi då erbjuda tidsbesparande lösningar så spelar inte heller priset per trycksak lika stor roll längre.

– Dessutom är det fler kunder som köper fler olika produkter, de är inte bara trycksaksköpare längre. Det innebär att vi behöver ha en större rådgivande roll än tidigare och hjälpa till med större koncept. Det ställer i sin tur andra krav på våra säljare som måste ta rollen till en ny nivå.

Är det svårt att hitta kompetens?
– Det finns ju inte jättemånga utbildningar med inriktning på vår bransch, så det är svårt att hitta någon som direkt har den kompetens som behövs. Vi har däremot arbetat en del med Arbetsförmedlingen där vi tagit in praktikanter som fått lära sig hos oss. På sex månader hade vi lärlingar som var redo att bli tryckare och bokbindare, och de är superduktiga. När det kommer till säljpersonal kan det dock vara svårt – helst vill man ju ha säljare som kan vår bransch, men som också tar med sig ett nytänk och kan nå kunder utanför vår egen krets.

Finns det något ni behöver jobba på?
– En sak hela branschen behöver jobba på är ju att få kunden att välja print. Jag tror att vi behöver bli bättre på att visa alla fördelar som finns, att kunna prata för det och vara trygga i att lägga fram argumenten. Print når ju ut på ett helt annat sätt och vi har egentligen ordentligt på fötterna – det gäller bara att visa kunden det.

– Hos oss vill vi inte heller bara konkurrera med priset, trots att online-tryckerierna blir fler och pressar ner priserna. Vi har till exempel utvecklat en bildförstärkningsteknik, HD-hopo, som ger kunden ett mervärde. Ofta vinner vi över kunder genom att kunna visa testtryck på deras egna produkter, speciellt kunder som kanske inte satsar fullt på kvalitet när det kommer till bildmaterial och liknande, som inte har tillgång till bästa repro eller kamera. För dem kan vi höja kvaliteten utan att de behöver göra någonting själva, vilket är uppskattat.

Sofia Ljungberg Igbe
Yrke Vice vd på Ljungbergs Tryckeri.
Ort Stockholm och Klippan.
SajtLjungbergs.se

Läs vidare

Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Nu är nummer 578 av Sign&Print på väg ut i brevlådorna! Årets sista nummer har tema Skyltproduktion. Trevlig läsning önskar redaktionen! 

FotoJet---2024-12-11T145923.534

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Senaste nytt

Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Nu är nummer 578 av Sign&Print på väg ut i brevlådorna! Årets sista nummer har tema Skyltproduktion. Trevlig läsning önskar redaktionen! 

FotoJet---2024-12-11T145923.534

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx