John Björkmann om det digitala skiftet

PUBLICERAD: 23 december 2016
UPPDATERAD: 14 november

150512_canon_1dx_4298Enligt Canon har de digitala skiftet bara börjat. John Björkmann, Canon Svenskas vd, delar inför stundande pension med sig av sina insikter efter 40 års arbete inom print.

– Vi har bara sett början av förändringen. Ta till exempel 3D- skrivare som kan användas av tandläkare och läkare för att skriva ut proteser. Eller VR-glasögon för att se hur en ändrad detalj på en ritning blir i verkligheten. Tekniken kan underlätta och effektivisera otroligt många moment i arbetslivet. Vi måste bli experter på hur tekniken kan användas i olika branscher och sedan hjälpa våra kunder utnyttja den, säger John Björkmann.

Han menar att Canon var tidiga med det digitala och klarade teknikskiftet bra, men att det inte bara är tekniken som behövs utan att det i stor utsträckning handlar om vanor och beteenden. Av Canons omsättning kommer 75 procent från hårdvara idag och 25 procent från mjukvara och tjänster. Det är den senare delen som de menar kommer fortsätta att öka.

– Jag själv skriver fortfarande ut rapporter och längre texter när jag ska läsa, men ser jag på mina yngre kollegor så läser de lika gärna på skärmen, säger John Björkmann.

Enligt honom är vi snabba i Sverige på att anamma ny teknik. Framförallt inom det offentliga där mycket av kommunikation med medborgarna sker digitalt.

– I Sverige har det gått ganska fort medan det till exempel i Finland är större skillnad mellan den äldre och yngre generationen när det kommer till ny teknik, de unga är verkligen hi-tech medan de äldre är mer konservativa.

Annars är vi ganska lika i norden, särskilt Sverige och Norge, menar han. I Sverige har vi mer av en konsensuskultur men när vi väl fattat ett beslut så kommer det också att genomföras. Medarbetarna är mer självständiga här vilket också kräver ett mognare ledarskap, enligt John Björkmann.

– I andra länder som Tyskland och Frankrike förväntas du peka med hela handen och ”chefa” mer över dina medarbetare. Här i Sverige förväntas du bry dig om dina medarbetares utveckling som individer men lita på att de sköter sina arbetsuppgifter vilket kräver ett annat ledarskap, säger han.

John har upplevt många spännande dagar under sin karriär men en som sticker ut var när han var chef för Océ och 2009 blev uppringd klockan åtta på morgonen och beordrad att ta ett plan till Amsterdam utan någon som helst information kring vad det handlade om. När han kom fram till det japanska hotellet började han ana vad som var på gång och på måndagen informerades aktiemarknaden om att Canon köpt Océ.

John Björkmann har trivts med sina japanska ägare.

– Jag tilltalas av deras långsiktighet. När vi i Sverige skriver treårsplaner så planerar japanska företag för 10-15 år. Det skapar en trygghet och långsiktighet som är bra för affärerna.

När John Björkmann går i pension vid årsskiftet lär han knappast vara sysslolös:

– Jag har fyra barn, fem barnbarn, tre hus och skidåkning och golf som hobby. Blir det tråkigt så kanske jag tar något konsultuppdrag, avslut ar han.

Läs vidare

Före detta Brand Factory-anställda startar bolag med Focus Neo

Nyligen startades ett helt nytt tryckeri i södra Stockholm med en imponerande maskinpark. Bakom STHLM Print Lab står de tidigare Brand Factory-medarbetarna Kim Alin och Dennis Hallam som har stöd från skyltföretaget Focus Neo.

STHLM Print Lab_7684

UPM stänger fabrik – satsar inom det grafiska segmentet

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.

raf_tim-kirchen-appointment

Sydsvenska tryckerier förfasas över elpriset: "Katastrof"

Priset på el är ämnet på allas läppar ute på tryckerierna just nu.

FotoJet---2024-12-12T113241.082

Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Nu är nummer 578 av Sign&Print på väg ut i brevlådorna! Årets sista nummer har tema Skyltproduktion. Trevlig läsning önskar redaktionen! 

FotoJet---2024-12-11T145923.534

Senaste nytt

Före detta Brand Factory-anställda startar bolag med Focus Neo

Nyligen startades ett helt nytt tryckeri i södra Stockholm med en imponerande maskinpark. Bakom STHLM Print Lab står de tidigare Brand Factory-medarbetarna Kim Alin och Dennis Hallam som har stöd från skyltföretaget Focus Neo.

STHLM Print Lab_7684

Fujifilm lanserar nya tonerpressar med specialfärger

Fujifilm kommer med fyra nya produktionspressar i mellanklassen inom sin Revoria PressTM-serie. 

FotoJet---2024-12-13T112905.068

UPM stänger fabrik – satsar inom det grafiska segmentet

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.

raf_tim-kirchen-appointment

Sydsvenska tryckerier förfasas över elpriset: "Katastrof"

Priset på el är ämnet på allas läppar ute på tryckerierna just nu.

FotoJet---2024-12-12T113241.082