
Sweflex ser automation och effektivisering som framtidens viktiga frågor att tackla och arrangerar ett seminarium på ämnet den 12 oktober.
Svensk flexografiförening, Sweflex, har idag närmare 90 medlemsföretag och föreningens ambition är att se till att medlemsföretagen har rätt kompetens, teknik och får tillgång till ett stort nätverk.
Nästa seminarium är spikat till den 12 oktober på Brobygrafiska i Sunne. Temat blir automation och effektivisering. Dels hur man kan effektivisera inom olika delprocesser i värdekedjan av förpackningars utformning, tryck och användning. Dels effektivisering genom integration eller sammanslagning av sådana delprocesser ända in i affärsmodellerna. Göran Dahl säger att det i det första delen ofta handlar om olika slag av automatisering eller digitalisering av processerna. Den andra delen öppnar upp för innovationer på ett systemplan och möjligheterna att ”se runt hörnet eller utanför boxen”.

– Vi är i en bransch och en fas som handlar mycket om automation – från idé till färdig produkt. Inom en snar framtid kommer hela processen automatiseras. Där arbetskostnaden kommer vara den största kostnaden när det gäller att ta fram en förpackning. Vi är så långt framme redan idag.
Inbjudna talare är bland annat nationalekonomen, författaren och chefen för reforminstitutet Stefan Fölster som talar om automatisering och effektivisering utifrån ett samhällsperspektiv, KBA Nordics försäljningschef Håkan Runden på ämnet automatisering i modern tryckpress för tidningstryck och vd:n Helén Högberg på Kostym DesignIndustries på temat integration.
Göran Dahl berättar att föreningen för närvarande jobbar med att få in nytt blod i styrelsen.
Två tunga tillskott har dock redan gått in. Det är Brobygrafiskas verksamhetsledare Per Brantzén och Leif Backman, tidigare sverigechef på Marvaco och vd på Flexopartner.
Från och med 2016 driver Sweflex konsultföretaget SFI AB, ett företag som innehar ett nära samarbete med yrkeshögskolan Brobygrafiska. Mycket tid läggs på att utveckla samarbetet mellan skolan och företagen.
– De pengar vi får in återinvesterar vi i skolan för att hålla det toppmodernt.
Flexotrycket står likt tidigare högt i kurs, men föreningen har på senare tid tagit ut en ny riktning för deras upptagningsområde.
– Vi ser stora förändringar i branschen att gå från flexo till allt förpackningstryck där mycket sker digitalt. Där måste vi följa det som händer på marknaden, säger Sweflex ordförande Göran Dahl.
Det var också något som senaste seminariet hade fokus på – flexotryck och digitaltryck under temat ”Att välja och att välja rätt”. Göran Dahl berättar att en hel del av medlemmarna blev tagna på sängen, då det förra seminariet beslutades med lite väl kort varsel inför mötet. Men ändå dök det upp ett 80-tal inbjudna. Föreningen har på senare tid haft ett vikande antal medlemmar på seminarier och årsmöten. För att göra något åt saken beslutades det om att banta ner medlemsavgifterna. En medlemsavgift på 500 kronor och en serviceavgift på 6500 kronor som bakar in att två personer per medlemsföretag kan medverka på seminarierna.
– Vi fick godkänt en ny avgiftshantering och vi lovade i samband med den nya avgiftshanteringen att vara ute i godare tid.
– Vi har fått väldigt positiva reaktioner!