Full fart i Visutechs monter på Sign&Print Scandinavia 7–9 februari

Visutech tar med sig både maskiner och föredrag till årets Sign&Print Scandinavia, som du kan anmäla dig till här. Vi pratade med Johan Lidström, försäljningschef i Norden, om vad som händer i deras monter 7–9 februari.

Johan Lidström (till höger) tillsammans med Erez Zimerman från Massivit 3D.

Johan Lidström (till höger) tillsammans med Erez Zimerman från Massivit 3D.

– Vi kommer att ta med oss lite av det vi gör utanför mässan – delar av vår vardag. Som vår Digital Academy vi har i Göteborg cirka en gång i månaden, vi försöker hålla 12 akademier om året, inom olika ämnen i allt från miljö och säljutbildningar till optimerad produktion, nya applikationer och affärsmöjligheter, med mera. Värdeberikande ämnen för grafisk bransch helt enkelt! Och kostnadsfritt. Vi vill dela med oss av detta framgångskoncept när vi kommer till mässan.

– Vidare kommer våra kunder och leverantörer att berätta om hur de ser på marknaden i dag bland annat. Så vi bygger upp en akademi på mässan, det kommer bli jättekul. Sedan har vi ju också gått in i andra områden, som storformat och 3D, så det kommer vi också att visa upp i montern.



Är det några seminarier du speciellt vill lyfta fram?


– De kommer alla att vara intressanta. HP kommer till exempel att vara där och tala om hur de ser på marknaden i stort, vilka trender de ser och områden man investerar i. Det tror jag garanterat blir intressant, att se var leverantörerna går mot. Elanders kommer vara där och tala också och det ska så klart bli spännande att höra om deras framtidsplaner. Både Gustav Albert och Peter Sommer kommer dit.

– Det är en hel del intressanta talare och alla kommer att vara spännande. Fredrik Andersson från Gelato kommer att prata om hur de växer och expanderar i världen, och hur de ser på värdekedjan i tryck. Bröderna Billes från Billes Tryckeri kommer också, och Thomas Hammarström från Markbladet Digitaltryck.

Vad visar ni annars i montern?

– Vi kommer att visa lite fler maskiner den här gången, bland annat Indigo 7900 tillsammans med en inline booklet-maker från C.P. Bourg. Vi kommer också att ha HP:s Latex 1500 i montern och Massivits 3D-printer. Det blir första gången vi visar upp den senare i Sverige, även om vi haft den på vår akademi i Göteborg och i på Sign&Print-mässan i Norge. Den grafiska branschen tittar mycket på 3D och synergierna med storformat, och den här 3D-printern riktar sig just mot sign- och display-marknaden. Tittar man på de som jobbar med storformat så har många av dem redan kunderna för detta, man lägger ”bara” till en extra dimension på det man redan gör och servar sina kunder med idag. 3D är egentligen inget gigantiskt steg, men ger däremot massor av möjligheter för branschen.

– Vi tar en del av Visutech till mässan helt enkelt, och det ska bli kul att få dela med oss av framgångarna hos våra kunder och leverantörer.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: 

Ny studie: Så upplever företag hållbarhetsarbetet

56 procent av tillfrågade europeiska företag upplever det som kämpigt att göra gröna investeringar eftersom andra affärsproblem ses som mer krävande. Och bara en tredjedel av företagens chefer ser den digitala transformationen som en möjliggörare för mer hållbara affärsmetoder. Det framgår i en ny Ricoh-studie.

Publicerat av: 

Canon sätter standard för CAD-utskrifter

Canons nya storformatsskrivare för CAD-ritningar och affischutskrifter i färg täpper till luckan tillverkaren haft när det gäller att nå kunder i låg- och mellansegmentet.
– Man har tagit de bästa bitarna från Canons produktionsperspektiv och gjort det i en ny smidig kompakt lösning. Den här kommer vi definitivt se mer av på marknaden i sitt segment, säger Matteus Celinski, Sverigechef hos Canon.

Publicerat av: