Att vända möjlighet till händelse

PUBLICERAD: 24 februari 2017
UPPDATERAD: 24 februari

– Falska sidor, spam-mejl och den ökade mängden reklam gör att allt fler använder både spamfilter och reklamblockerare, i allt större utsträckning för att värja sig på internet. Bara ett av tio mejl öppnas. Med den nya datalagen kommer det dessutom att bli svårare att marknadsföra på internet, säger Jo Lloyd, från konsultbolaget Cotmandene training & development, när hon står på scenen på Sign&Print Scandinavia. Hon fortsätter:

– Digitala företag älskar tryck. Facebook ger tryckta handböcker till alla anställda, där de paketerar företagets historia, idéer och etik, som medarbetarna kan hänvisa till. Vint Cerf, vice vd på Google, varnar att vi borde skriva ut våra värdefulla bilder för att inte riskera att förlora dem genom föråldrade operativsystem.

– Folk gillar att printa ut viktig information från internet. Varför inte då göra det direkt i stället för att lägga ut det digitalt åt kunderna? frågar sig Jo och citerar Jonathan Milne, kommunikationsansvarig på Maersk: ”Jag tycker att tryck är ett bra sätt att enkelt förmedla komplex information till våra kunder.”

Merförsäljning

Jo menar att man först ska lägga ner energin på att utveckla existerande produkter och marknader. Hon kallar det för att ”plocka lågt hängande frukt”. Det är lättare att sälja in produkter som man kan, till kunder som man känner. Det största felet man kan göra är att skicka ut nya säljare på nya marknader. Försäljning bör prioriteras enligt dessa tre steg enligt henne:

1. Sälj in alla dina produkter till befintliga kunder.

2. Sälj dina produkter till intilliggande marknader.

3. Sälj in nya produkter till befintliga kunder.

Driv ut kostnaderna

– Det är viktigt att man arbetar effektivare och driver ut kostnaderna i ett företag. Ett sätt är att använda touchprogram för att ta reda på hur många tangenttryckningar som användaren gör, säger Jo.

– Utnyttja program för att automatisera dokumenthantering så att jobbet hamnar direkt i hotfoldern till tryck, utan manuell handpåläggning. Tänk dock på att sparade utgifter inte automatiskt skapar nya volymer.

Att växa

– En organisk tillväxt skapar nya kostnader vilket kan vara svårt för nya företag att klara av, säger Jo och fortsätter:

– Växer företaget så växer ibland kostnaderna ännu snabbare. En lösning kan vara att bilda partnerskap eller samarbetsprojekt med designbyråer, alternativt med företag som har en lämplig produktion. Alternativet är att förvärva företag som har en passande produktion, i stället för att köpa in nya maskiner och lära sig nya processer.

Dekor- och 3D-tryck växer

Jo berättar att dekortryck är ett av de snabbaste växande områdena och beräknas nästa år vara värt 25 miljarder dollar enligt Infotrends. Lägger man till olika dekorativa laminat kommer man upp till 47,2 miljarder dollar. 

3D-tryck beräknas växa från år 2015 på 1,6 till 13,4 miljarder dollar nästa år, där 3D för hemmet som exempelvis möbler, dekoration och belysning kommer att vara nyckelprodukterna. 3D- och storformat kan fungera som dörröppnare för att komma in hos nya kunder.

– Vi måste sälja in oss själva, för inga andra gör det åt oss, enligt Jo.

Jo Lloyd avslutade med dessa minnesord:

  • Håll koll på alla detaljer i företaget, ”mind the penny and the pound will come”.
  • Värda butiken, glöm inte bort de dagliga affärerna.
  • Hoppas inte på det bästa, för det kommer inte att betyda att det blir bättre.
  • Gör det och gör det nu. Om man ser något intressant på mässan så handla.

Läs vidare

Roland DG blandar stort och smått

Roland DG fokuserar på senaste släppen på årets Fespa-mässa med såväl mindre skrivbordsvarianter som storformatsskrivare med ”print and cut”-funktion.
Roland

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2

Framtiden för SPG: "Nu accelererar vi igen"

Det har varit lite tyst kring Scandinavian Print Group (SPG) på sistone. Det finns en förklaring till det – och det kommer att hända saker framöver.
Esben_Mols_Kabell

Senaste nytt

Roland DG blandar stort och smått

Roland DG fokuserar på senaste släppen på årets Fespa-mässa med såväl mindre skrivbordsvarianter som storformatsskrivare med ”print and cut”-funktion.
Roland

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w