Grafisk bransch – på spåret eller inte?

PUBLICERAD: 27 februari 2017
UPPDATERAD: 14 november
Martin Elofsson, projektledare och Ravindra Parasnis, vd, båda på Grafiska Företagen.

Ravindra Parasnis, vd för Grafiska Företagen öppnade Sign&Print Scandinavia och hälsade alla välkomna på mässan och seminarierna. Han öppnade med en bild som visar att omsättningen minskade tolv procent och antalet anställda femton procent för medlemsföretagen mellan 2011 till 2015. Trots sjunkande omsättning finns det tryckerier som har både hög tillväxt och lönsamhet. Det är bland annat nischade specialtryckerier samt etikettryckerier. Tryckerierna nedan presenterade han som exempel på tryckerier vilka har haft en bra lönsamhet den senaste tiden:

Gävle Offset
Fourside Display
Topflight
Allkett
Ark-tryckaren
Temo Mailer
Ettikettoprintcom
Majornas Grafiska
Hot Screen
Bröderna Hansson H-Tryck

Är då allt bra eller?

I en undersökning där de frågade tryckerierna om vilka de största hoten mot företagets framtid är, svarade 56 procent priskonkurrens och överkapacitet. På följdfrågan om vad man gör för att möta hoten, svarade 53 procent marginalprissättning för att fylla ledig kapacitet och 36 procent att investera i ny och mer produktiv utrustning.

När det gällde långsiktiga strategier svarade nästan hälften av tryckerierna att de tänkte avveckla eller sälja verksamheten. Men bara sexton procent tänkte undersöka nya affärsmöjligheter och endast åtta procent tänkte satsa på fördjupade och utvecklade kundrelationer.

Vad tycker kunderna?

Ravindra Parasnis visade på fyra citat från kunder som inte är så smickrande:

  • ”Vår leverantör är inte proaktiv. De visar inte ett genuint intresse av att förstå våra behov.”
  • ”Branschen måste lära sig hur man säljer. De pratar om sina produkter som exklusiva men prissätter dem som en dussinvara.”
  • ”Sök upp mig som kund. Berätta om ny teknik och utveckling. Berätta vad som förändrats. Visa intressanta produkter som ni eller era konkurrenter har gjort.”
  • ”Säljträning i branschen verkar vara begränsad till att göra kostnadsestimat och få ordern och inte till att förstå kundens behov.”

Till 200 marknadschefer ställde IRM frågan: hur väl anser du att dessa påståenden stämmer överens med din erfarenhet av trycksaksbranschen? Över 50 procent svarade att det är enkelt att beställa, att tryckerierna lyssnar på sina kunder, att de är snabba och har bra service.

På den undre halvan, med 28 procent, hamnade konkurrenskraftiga priser i förhållanden till alternativa medier. Lägst siffror fick innovativa och tar fram nya lösningar samt att tryckeribranschen är framtidsinriktade. Bland annat därför, anser Ravindra Parasnis, att innovation och framtidsfrågor är de främsta utmaningar som tryckeribranschen har framför sig.

Milstolparna i medieutvecklingen 1400 – 2016

Ravindra nämnde två milstolpar under medieutvecklingen: 1452 när Gutenberg uppfann tryckpressen samt 2007 när Apple lanserade Iphone och förändrade medielandskapet totalt. Användarna i dag kan sammanfattas med ”me, myself & I”. Det innebär att jaget är i centrum och man vill anpassa sina upplevelser och produkter samt att man vill ha dessa direkt. Ravindra visade några exempel där man, bland annat, lyckats med att kombinera traditionella trycksaker med digitala media på ett bra sätt:

I den amerikanska datatidningen Wired magazines januarinummer för 2014 hade Motorola en interaktiv annons, där man kunde byta färg i bilden på mobilen i tidningen.  Motorola ville med annonsen visa att man kan beställa personligt anpassade telefoner i olika färger.

 

Ett annat exempel var en brasiliansk modekedja där kunderna, genom Facebook, kunde beställa en personifierad modetidning. I tidningen kunde sedan läsaren trycka på olika gilla-knappar för modebilder. Informationen skickades direkt från tidningen till både beställarens tidslinje på Facebook samt till butikerna, där galgarna hade en display så man i realtid kunde se hur många gilla-markeringar som varje plagg fick.

Kampanjen nådde nio miljoner människor och många av plaggen såldes slut under första dagen. Parallellt fick modetidningen en massa nya prenumeranter.

 

Det brasilianska flygbolaget TAM gjorde personifierade flygmagasin till varje passagerare där man hämtade informationen från Facebook. De färdiga tidningarna placerades sedan i fickan för respektive passagerare. Resultatet blev att läsandet av magasinet ökade över 1200 procent under flygningen, samt att alla tog med sig tidskriften när de lämnade flyget.

Candace Payne – Chewbacca Mom som är en mamma i Texas som satte på sig en Chewbacca-mask, tog en video och lade ut den på Facebook. På bara ett dygn sågs den av över 100 miljoner och gjorde samtidigt att också alla Chewbacca-masker sålde slut.

Den fjärde revolutionen

Man talar i dag om den fjärde industriella revolutionen vilket definieras som: ”En smart fabrik/produktion som kan serieproducera kundanpassade lösningar, med andra ord batch-storlekar i antal om ett styck”.

– Det kan direkt översättas med grafiskabranschen.nu, för det är vad tryckerierna dagligen arbetar med, enligt Ravindra.

– I dag gäller det att ta reda på vad som är min kärnkompetens och att bilda strategiska allianser med företag som man kan utbyta tjänster med, sade Ravindra Parasnis och avslutade med tre viktiga punkter som tryckerierna bör arbeta på:

1. Skaffa en kompetent styrelse.

2. Visionsarbete, att sätta undan arbetstid för att gemensamt sitta ner och fritt filosofera om olika saker som att hitta nya marknader och nya sätt att producera på.

3. Utnyttja informationen som finns i Print Power. Det finns över 100 miljarder kronor i marknadskommunikation att jobba med.

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

Miljardskulder – Landa försöker undvika konkurs

Israeliska digitalpresstillverkaren Landa Digital Printing har ansökt till domstol om att avbryta rättsliga förfaranden kopplat till deras akuta ekonomiska kris. Bolaget har skulder motsvarande nästan fem miljarder svenska kronor.

Landa_01 (1)
Miljardskulder – Landa försöker undvika konkurs

Xerox köper Lexmark i miljardaffär

– Med förvärvet av Lexmark placerar sig Xerox nu bland de fem största inom alla stora utskriftssegment, säger Steve Bandrowczak, vd för koncernen.

FotoJet---2025-07-02T104600.160
Xerox köper Lexmark i miljardaffär

Hon blir ny förhandlingschef för Grafiska Företagen

– Något som sticker ut är hennes kombination av erfarenhet, pondus och energi, säger Eva Glückman, vd på Grafiska Företagen.

32b7d220-c858-4884-8c5f-a5f1aaacbd5f
Hon blir ny förhandlingschef för Grafiska Företagen

Förvärv: "Största producenten av trycksaker i Norge och Sverige"

Norska Ålgård Offset förvärvar Ruter AB i Laholm med dotterbolaget Ruter Vellinge.

FotoJet---2025-06-30T152321.363
Förvärv: ”Största producenten av trycksaker i Norge och Sverige”