Agfa Graphics lanserar ny storformatare

PUBLICERAD: 12 april 2017
UPPDATERAD: 12 april

ISA, International Sign Expo, tar plats i Las Vegas 20–22 april. På plats kommer Agfa Graphics att lansera en ny sublimeringsprinter: Avinci DX3200. Printern, som trycker på 3,2 meter breda textilier, återger en upplösning på 1440 x 540 dpi, och har olika kvalitetsinställningar. Beroende på applikation kan Avincin komma upp i en hastighet på 173 kvadratmeter i timmen.

– De som först testade Avinci DX3200 blev imponerade av dess hastighet och tryckkvalitet. Maskinen kör i sex färger (CMYK plus light cyan och light magenta), och har en droppstorlek på 14 pl. Det garanterar en levande färgskala, enastående nyansrendering och fin detaljåtergivning. Utöver dess toppmoderna bildprestanda drar Avinci DX3200 också till sig uppmärksamhet med sitt fördelaktiga pris och dess produktivitetsposition, säger Reinhilde Alaert, produktchef på Agfa Graphics.

Maskinen har ett transportsystem specifikt för textil, vilket ska göra att upprullningen av den tryckta produkten är optimal. Den klarar ett brett utbud av polyesterbaserade applikationer, och har smarta algoritmer som ger till låg bläckanvändning.

Avincin kommer med Agfa Graphics Asanti, som automatiserar alla förberedelser, all produktion och all efterbehandling av soft signage-produkterna. Agfa uppdaterade nyligen Asanti, vilket vi skrev om här.

– Soft signage är i stor utsträckning uppskattat på marknaden. Tryckta textilier uppfattas annorlunda och vi älskar hur de ser ut. Dessutom finns det flera fördelar med textilsubstrat: de är lätta, klarar veck och vikning, och kan enkelt återanvändas. Avinci DX3200 är perfekt för detta, och är ett toppenkomplement till Agfa Graphics portfölj, säger Reinhilde Alaert.

Läs vidare

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Han trycker HTV för MC-klubbar, Österlenturister och hårdrockare

Signs n’ Shirts trycker kläder och stickers åt allt från motorcykelklubbar och hårdrocksband till turister på Österlen. Sedan firman flyttade till en butik i Tomelilla under hösten har allt fler lokala företagare fått upp ögonen för verksamheten.
SS1

Direct Color Systems visar LED-printers på Fespa

Direct Color Systems ska demonstrera sina LED-printers på Fespa. Flatbädden UV-44 DTS släpptes förra året och är en mångsidig printer i mellanformat.
3_4View2_3846-1536x1119

Senaste nytt

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2