Nytt tryck på glas berör

PUBLICERAD: 27 april 2017
UPPDATERAD: 27 april

 

Det nya färgsystemet från Marabu går under namnet Ultra Glass UVGL.

Komplexa och upphöjda effekter – Marabu har utvecklat en kostnadseffektiv screenmetod för att dekorera glas.

Glastillverkarna har under lång tid använt gjutning  för att skapa visuella effekter på flaskor och andra glasartiklar. För denna typ av produktion krävs väldigt stora produktionsvolymer. Samtidigt krävs att man tar fram dyra och komplexa formar. Marabu Scandinavia har nu utvecklat ett alternativ. En screenmetod för glasdekorering kallad, Ultra Glass UVGL. En tvåkomponents innovativ relieflack som skapar tredimensionella effekter, som kan användas för att skapa upphöjda effekter på plana glasytor och flaskor. Enligt Marabu gör den nya screenmetoden det möjligt för tryckerier att kostnadseffektivt skapa personliga och tilltalande produkter – även i små kvantiteter.

Marabus screenmetod lämpar sig även för att trycka små kvantiteter.

Färgen härdas med UV-ljus för att ge den önskade tredimensionella effekten. Förhållandet mellan relieflackens två komponenter, hög eller låg viskositet, kan justeras för att i slutändan få ett önskat resultat. Den mer högviskösa komponenten (UVGL RH) används för att i olika kombinationer skapa upphöjda tryck för linjer, bokstäver och logotyper. En blandning med komponenten för låg viskositet (UVGL RL) ger ett jämnt och snabbt flöde, utmärkt för större ytor, exempelvis nyckelbilder.

Det går att använda två olika metoder för att nå sitt resultat med färgsystemet. Antingen att den visuella bilden förtrycks och härdas. Därefter trycks trans- parant relieflack över, med exakt samma konturer, för att skapa den upphöjda effekten. Speciellt lämpligt för logotyper och mönster med olika färger. Den andra metoden rekommenderas för dekorativa tryck med en färg. Före trycket blandas relieflacken med UVGL-pigment, därefter trycks och härdas färgen. Denna metod kräver inte en andra tryckning eller härdning för att skapa effekten.

Marabu Scandinavia har kontor i Malmö, Stockholm, Göteborg, Vejle, Oslo och Helsingfors. De är ett helägt dotterbolag till Marabu GmbH & Co som är ett av världens ledande tillverkare av tryckfärger för digital-, screen- och tampongtryck.

 

 

Senaste nytt

De investerar i digitalpress med efterbehandling

"Vi har ett uppsving för tryckta medier nu" säger Christopher Åberg, en av delägarna i Designhuset-Screentext.

bildjpg
De investerar i digitalpress med efterbehandling

Ny DTO-skrivare från Mimaki klarar tyngre objekt

Mimaki lanserar en direct-to-object-skrivare (DTO) för industriella volymer. Nya UJF-7151plus II e är en flatbädds-UV som levererar upp till 1800 dpi i höga hastigheter.

_0644_UJF-7151plus-II-e
Ny DTO-skrivare från Mimaki klarar tyngre objekt

HP lanserar ny print- and cut

HP DesignJet T870 är en kompakt, lätt och mångsidig 24-tumskrivare. Den skriver ut från A4- till A1-format.

HP-Designjet-T870_Retail_KSP_00_Hero_JPN_015_v2
HP lanserar ny print- and cut

Girls Who Print arrangerar "Fempire"

Den 13 november återvänder Girls Who Print Day Conference med "Fempire". En uppmaning att bygga, styra och äga sin framtid inom print.

FotoJet---2025-11-07T123222.859
Girls Who Print arrangerar ”Fempire”

Läs vidare

Allt fler grafiska maskiner tar plats på Nordic Profile Fair

Allt fler grafiska tryckföretag ställer ut på profilmässan Nordic Profile Fair i Jönköping. Det gör att det syns allt fler spännande maskiner i montrarna.

DSC_9023
Allt fler grafiska maskiner tar plats på Nordic Profile Fair

Matiga maskinnyheter under Marabus öppna hus

Maskinåterförsäljaren Marabu utlovar en dag full med inspiration, innovation och nätverkande under sitt öppna hus i Malmö. 

FotoJet---2024-10-29T111739.913
Matiga maskinnyheter under Marabus öppna hus

Scandrafts nya maskinsatsning

Scandraft laddar för Öppet hus på fredag. Då kommer de visa upp sin nya satsning på maskinförsäljning.

DSC_4436
Scandrafts nya maskinsatsning

Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Företaget gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?

_MG_2113
Canon skördar frukterna av lyckat Drupa