Ricoh har gjort en undersökning för att bli bättre på sin kundvård. Det som kom fram är mycket allmänt och kan användas av oss alla. Därför återger vi, med vänligt tillstånd från Ricoh, den pdf som beskriver vikten av kundvård.
I undersökningen framgår det att 70 procent av kunderna upplever att de bästa varumärkena är de som uppmärksammar deras behov och att 57 procent spenderar mer hos sådana varumärken.
När du anstränger dig för att tillgodose kundens behov, tycker samtidigt 61 procent att du ska tydliggöra hur du använder deras kunddata och hela 89 procent säger att de skulle lämna köpprocessen om de upplever dig som för påträngande.
Det är viktigt att du är uppmärksam genom hela köpprocessen och att du följer upp. 47 procent säger sig sluta vara kund om kommunikationen inte uppfyller deras förväntningar. 60 procent tycker att många bara bryr sig om att tjäna pengar och den högsta siffran i hela undersökningen – 91 procent – säger att en krånglig transaktion skulle få dem att avstå från att handla.