De köper Göteborgstryckeri

PUBLICERAD: 5 juli 2017
UPPDATERAD: 14 november
Danagård Lithos vd Peter Hjelm gläds åt etableringen i Västsverige. (OBS: Bilden är tagen i samband med ett annat tillfälle)

DanagårdLitho köper det Göteborgsbaserade tryckeriet Litorapid Media/Inform.

– Det här gör att vi stärker våra kort i Västsverige, säger vd:n Peter Hjelm.

Förvärvet av Litorapid Media/Inform verkställdes den 1 juli. Enligt Danagård Lithos vd Peter Hjelm innebar affären dels en möjlighet att utveckla erbjudandet, dels ett viktigt steg att på allvar etablera sig i Västsverige.

– Det sker en stor konsolidering i branschen och vi såg att det fanns en öppning att göra något ihop. Våra företag synkar väldigt bra. Vi har likartade verksamheter, säger Peter Hjelm och utvecklar:

– Vi delar samma vision om att göra det enklare för beställare att hantera såväl tryckt som digital media. Tillsammans kan vi erbjuda marknadens bästa lösningar för att effektivisera alla processer, vilket innebär stora vinster såväl när det gäller ekonomi som miljö.

Danagård Litho har runt 60 medarbetare och omsätter cirka 120 miljoner kronor. Försäljningskontor finns från Stockholm till Helsingborg, och i Ödeshög finns produktion och huvudkontor.

 

Litorapid Media/Inform omsätter cirka 35 miljoner kronor och är idag omkring 20 anställda. Även Anders Lundin, nuvarande huvudägare och vd på Litorapid Media/Inform, instämmer i att konsolideringen fortsätter inom branschen och att de måste bli en del av den.

– Danagård Litho är ett framgångsrikt företag där vi gemensamt kommer stärka och utveckla vårt erbjudande till kunderna. Danagård Litho visar på ett starkt miljöarbete som kommer vara en viktig framgångsfaktor även i framtiden.

Läs vidare

Canon-chefen: ”Inkjet rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus

Logistikföretag för tryckt kampanjmaterial byter namn

Namnbytet är ett led i att företaget under många år vuxit från att vara en distributör till att bli en fullskalig logistiker.

Fredrik_Ringstrom

PWA byter namn

Det ska branshföreningen för produktmedia heta.

DSC_9066

NIZE storsatsar med nytt inom print och skärning

Det nya året började med en stor maskinlansering – swissQprints femte generation Nyala. Sign, Print & Promotion i Oslo är en av de första mässorna som visar Nyala 5, så passa på att besöka återförsäljaren NIZE equipments monter för att kika närmare på denna flatbädd.

Nize-messe-1536x1024

Senaste nytt

Mimaki lanserar två eco-solventskrivare

Mimaki lanserar två nya skrivare i eco-solventserien CJV-200 för skyltmakare.

Skärmavbild-2025-03-10-kl.-15.54.29

Canon-chefen: ”Inkjet rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus

Iskall precision när storsäljare får efterträdare

Nya Epson SC-S7100 är en fyrfärgs eco-solventskrivare med bland annat ny teknik för skrivhuvudena och förbättrad produktivitet.

s7100_right-printsample-hires

Logistikföretag för tryckt kampanjmaterial byter namn

Namnbytet är ett led i att företaget under många år vuxit från att vara en distributör till att bli en fullskalig logistiker.

Fredrik_Ringstrom