Fokus ligger på snabba intag

PUBLICERAD: 5 juli 2017
UPPDATERAD: 5 juli
Ulf Malm på Kodak ser en helt ny generation ctp, som stödjer ett fokus på snabba intag och en högra tryckkvalitet.

”Det är på intagen vi tjänar pengar.”
”Det viktiga är inte hur snabbt pressen går, utan att vi snabbt kan byta jobb.”
”Allt lägre upplagor ställer ökat fokus på att jobbytena flyter på.”

Det är så tydligt var lönsamheten uppstår i dagens offsettryckerier. Den som hinner producera många jobb tjänar mest pengar. Den som kan få fram jobb, producera tryckplåt och komma till ett godkänt tryckark snabbt, är den som får bäst marginaler.
– Det är det här vi har inriktat oss på med vår utveckling, säger Kodak Nordens chef Ulf Malm. Det måste gå snabbt att få fram tryckplåten och den ska sedan direkt ge ett godkänt tryckresultat av hög kvalitet. Det kräver mycket forskning och det är ingen tillfällighet att vi i dag är marknadsledande leverantör av termisk tryckplåt.

Ulf Malm berättar sedan om det stora teknikskiftet på ctp-sidan, som ägde rum i fjol. Ctp står för computer to plate och är den maskin som belyser och framkallar tryckplåten.

I fjol kom en ny generation av Kodaks Trendsetter ctp och bland annat minskades energiförbrukningen med i snitt en tredjedel, utan att maskinerna blev långsammare eller produkten sämre.
– Vi kör med vår square dot teknologi, som gör det möjligt att i praktiken köra stokastiskt raster i alla jobb. Här har vi nytta av vårt nya laserhuvud TH5 (termiskt huvud 5) som belyser med en upplösning upp till 2400 x 3000 punkter per tum.

Över 5000 punkter

Ulf Malm bekräftar även att deras Trendsetter ctp kan ställas till att köra med en upplösning på över 5000 punkter per tum.
– Det används av de som trycker lotterier och vill kunna producera mikrotext som ska vara svår att förfalska.
När jag säger att tekniken går upp till 10000 punkter per tum bekräftar han även det, men påpekar att vi då talar om en maskin som bara får säljas till säkerhetsklassade företag som är godkända för sedelproduktion.
– Men även om inte det vanliga tryckeriet alls behöver den här kvalitén, så berättar det ändå att möjligheten finns i den teknik som nu används. Det som blir en hög ribba att nå för andra utvecklare, blir istället en stabil produkt för Kodak. Vi har därmed kunnat förfina produktionshastighet och kvalitet för den vardagliga produktionen i tryckeriet.

– Det är också viktigt att du tänker hela vägen när du väljer ctp och tryckplåt. Vi har exempelvis olika kemi för tryckplåtar med aningen olika egenskaper. Du optimerar helt enkelt för exakt det som du ska göra, säger Ulf Malm.
– En leverantör som jobbar för att det ska bli så bra som möjligt, byter hela tiden till den senaste tekniken, medan en leverantör som inte utvecklar så mycket ligger kvar på äldre teknik. Hos Kodak är plåtar och ctp en strategisk produkt, där vi kontrollerar allt, inklusive kemin.

Trendsetter finns både för fyra och åtta sidor, med en maximal produktion på uppåt 50 plåtar i timmen.

– När den nya generationen ctp nu kommit, har vi egentligen sett två saker. Det ena är att befintliga kunder byter till det nya. De vill alltså fortsätta att ha oss som leverantör. Det andra är att många av de ctp:er vi byter in är både tio och tolv år gamla – ja, ibland ännu äldre. Många är fortfarande nöjda med sin gamla utrustning och byter mer för att komma åt ny elektronik. Till exempel har de gamla maskinerna ett SCSI-interface som ingen ny nätverksutrustning kan förhålla sig till.
– Vi tar sedan de inbytta maskinerna och renoverar upp dem och sätter in nytt moderkort och kopplingar. Sedan kan de säljas på nytt som en Certified Product och arbeta ytterligare ett antal år i ett annat tryckeri.

Molnet kommer

Nästa steg för tryckerierna blir att slippa servrar och kunna göra all rippning som en molntjänst. Software as a Service (SaaS) börjar komma i arbetsflödena. Man kan rippa lokalt eller i molnet. Det beror på hur tunga filer man jobbar det.
Än så länge är det ovanligt att tryckerierna jobbar i molnet. De tjänsterna är relativt nya från alla leverantörer. Men den långsiktiga strävan är att jobben kommer in via webben, rippas och produceras i en molnbaserad server och sedan skrivs ut av tryckaren i en lokal ctp, strax innan plåten ska användas i produktion.
– Ett viktigt steg i detta är naturligtvis att ha en automatisk plåtproduktion. Därför ser vi alltmer att kunderna köper automatiska plåtmagasin till sina ctp:er, så att de bara kör in en vagn med plåtar i Trendsetter ctp:n och sedan låter den stå i timmar och producera på egen hand, avslutar Ulf Malm.

Läs vidare

Storaffär för företaget som förlänger livet på tidningspressar

Företaget från Västsverige som tillverkar styrsystem för tidningspressar gjorde en affär på plus 1 miljon euro på Drupa. De sålde också flera kamerasystem under mässan.
FotoJet-(86)

ECO3 närmar sig flexomarknaden

Det tidigare Agfa Offset Solutions har blivit ECO3, som fokuserar på kompletta prepress-arbetsflöden inom både offset och flexo. Flexo är nytt för dem, men tekniken fungerar väl även där säger man.
eco3

Heidelberg breddar med inkjet-portfölj

Den stora nyheten i Heidelbergs Drupa-monter var lanseringen av deras två nya inkjetpressar som de marknadsför i samarbete med Canon, men under eget namn och i egen förpackning. Därmed kommer de två maskinerna att heta Jetfire 50 respektive 75, vilket speglar formaten B3 och B2.
heidel_01

Heidelberg vill förlösa din potential

Det blir världspremiär för den nya generationen av Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen ska möjliggöra autonomt tryck även inom förpackningsproduktion.
FotoJet-(76)

Senaste nytt

Parajett byter offset mot rullmatad inkjet

Nyligen stängde tryckerikoncernen Parajett ner sina offsetpressar för gott. Nu investerar företaget istället i en rullmatad press med kontinuerlig inkjet. Detta för att kunna öka såväl effektiviteten som printkvaliteten. 
Parajett

”Det känns verkligen som vi växlar upp”

Efter en förrädisk vattenläcka har materialåterförsäljaren KA Olsson & Gems i Mölndal fått en nystart. Lokalerna har renoverats, flera nyrekryteringar har gjorts och man tror starkt på den prisvärda inredningsfolien CoverStyl som är ny i sortimentet.
DSC_6159

HP lovar nyheter inom storformat till hösten

I HP:s monter under Drupa var det nyheter inom Indigo- och PageWide-serierna som fick stå mest i rampljuset. Men inom kort utlovas nyheter även inom storformatssegmentet.
HP Paula

Storaffär för företaget som förlänger livet på tidningspressar

Företaget från Västsverige som tillverkar styrsystem för tidningspressar gjorde en affär på plus 1 miljon euro på Drupa. De sålde också flera kamerasystem under mässan.
FotoJet-(86)