Företaget inom digital utomhusreklam, Clear Channel, kritar på avtal och expanderar sitt nätverk med ett 90-tal skärmar runt om i landet.
Det tog fart för Clear Channel för drygt sex år sedan när de lanserade Sveriges första digitala utomhusreklam i Stockholms tunnelbana. Sedan dess täcker de in större delar av landet med sina skyltar. Nu expanderar man ytterligare med 90 skärmar efter att ha rott hem rättigheterna att sälja reklam på Adcitymedias inomhusskärmar i nio köpcentrum runt om i landet. Tidigare var det Visual Art som hade försäljningsrättigheterna till hälften av skärmarna i avtalet. Bakgrunden till affären är att Adcitymedia, som främst har storformat i sin portfölj, valde att lägga ut sitt bestånd med inomhusskärmar på upphandling.
– Vi fortsätter dock att sälja på storformat i anslutning till dessa köpcentrum. Detta är ett positivt och strategiskt beslut för oss säger Anders Axelsson, vd för Adcitymedia.
Ola Klingenborg, vd för Clear Channel Scandinavia:
– Det här avtalet innebär bland annat att vi kommer totalt dominera Västerås, och att vi ytterligare stärker vårt unikt starka erbjudande i Sveriges 20 största städer.
Han säger vidare att de sjösatt plattformen Flex med programenligt innehåll, samt en branschgemensam digital valuta.
– Nu är det rätt tid att trycka gasen i botten på ytterligare expansion av vårt digitala nätverk. Vår satsning på nästa generation av digital utomhusreklam, DOOH 2.0, har redan tagits väldigt väl emot av marknaden.
Clear Channels nätverk brer ut sig över hela Skandinavien. Bara i Sverige har de i samband med den nya affären närmare 800 digitala skärmar i Sveriges 20 största städer.