Tryck på hårdplast är snabbt växande

PUBLICERAD: 19 oktober 2017
UPPDATERAD: 19 oktober

– För tio år sedan var den grafiska branschen inte mätbar. Nu står digitaltryckerierna för två tredjedelar av vår omsättning. Det berättar Bert Zwiers, som är försäljningschef på Brett Martin, som med 800 anställda och en omsättning motsvarande 1,6 svenska miljarder är en av Nordirlands största kemiska industrier.

Bert Zwiers förklarar utvecklingen med att så mycket hänt både vad gäller digitaltryck och plastskivor. Den starkaste trenden just nu är att forska hårt för att få fram billigare material med samma egenskaper som de dyrare. En annan trend är att allting ska vara miljöanpassat.

– Titta på de här skivorna. Det svarta i mitten är återanvänt material medan de vita delarna på utsidan är nyproducerade. Tack vare det här materialet kunde vi få order på samtliga skyltar till samtliga franska postkontor – en mycket stor order, där det fanns ett krav på ett miljötänkande. Samma gäller för den stora brittiska matvarukedjan Marks&Spencer, där man inte ens får lämna offert utan att visa på miljöfördelar.

Konststycket med de nya, billigare materialen, är att bevara tryckegenskaperna och stabiliteten. Materialet, som finns i 12 grundfärger med matt eller högglansyta, ska tåla att användas under lång tid i tuff miljö.

Brett Martin levererar sitt material i tre respektive fem mm tjock PVC. Här har det vacuumpressats till en två cm tjock bokstav, utan att missfärgning uppstår och utan att materialet blivit ostabilt.

Senaste nytt

De investerar i digitalpress med efterbehandling

"Vi har ett uppsving för tryckta medier nu" säger Christopher Åberg, en av delägarna i Designhuset-Screentext.

bildjpg
De investerar i digitalpress med efterbehandling

Ny DTO-skrivare från Mimaki klarar tyngre objekt

Mimaki lanserar en direct-to-object-skrivare (DTO) för industriella volymer. Nya UJF-7151plus II e är en flatbädds-UV som levererar upp till 1800 dpi i höga hastigheter.

_0644_UJF-7151plus-II-e
Ny DTO-skrivare från Mimaki klarar tyngre objekt

HP lanserar ny print- and cut

HP DesignJet T870 är en kompakt, lätt och mångsidig 24-tumskrivare. Den skriver ut från A4- till A1-format.

HP-Designjet-T870_Retail_KSP_00_Hero_JPN_015_v2
HP lanserar ny print- and cut

Girls Who Print arrangerar "Fempire"

Den 13 november återvänder Girls Who Print Day Conference med "Fempire". En uppmaning att bygga, styra och äga sin framtid inom print.

FotoJet---2025-11-07T123222.859
Girls Who Print arrangerar ”Fempire”

Läs vidare

Flexibel planskrivare för stora och små tryckbehov

Primotek visade planskrivaren HandTop HT3020UV på Sign&Print Scandinavia. Maskinen kan anpassas efter önskat antal skrivarhuvuden och bläckalternativ.

DSC_2468
Flexibel planskrivare för stora och små tryckbehov

Stort intresse för efterträdare till populär skyltskrivare

Epson SC S-9100 har varit en försäljningssuccé för Color Systems och intresset bland besökarna var fortsatt stort under Sign&Print-mässan. Även den nya dekalskrivaren med UV-DTF-teknik från Inktec väckte nyfikenhet.

FotoJet---2025-10-16T103640.160
Stort intresse för efterträdare till populär skyltskrivare

NI Solutions sålde både sin planskrivare från Flora...

...och skärbordet från IECHO under Sign&Print Scandinavia. Reklamia i Nässjö slog till på Flora XRTA 3220 LED som de blir först med i Sverige medan Gävle Reklam spontanköpte skär- och fräsbordet IECHO BK4 och en ny Epson SC-9100.

DSC_2657
NI Solutions sålde både sin planskrivare från Flora…

Kista snabbtryck gjorde mässaffär med Canon

Canon stod för många maskinförsäljningar under Sign&Print Scandinavia. En tryckpress går ett kvarter bort till Kista Snabbtryck.

DSC_2537
Kista snabbtryck gjorde mässaffär med Canon