Tryck på hårdplast är snabbt växande

– För tio år sedan var den grafiska branschen inte mätbar. Nu står digitaltryckerierna för två tredjedelar av vår omsättning. Det berättar Bert Zwiers, som är försäljningschef på Brett Martin, som med 800 anställda och en omsättning motsvarande 1,6 svenska miljarder är en av Nordirlands största kemiska industrier.

Bert Zwiers förklarar utvecklingen med att så mycket hänt både vad gäller digitaltryck och plastskivor. Den starkaste trenden just nu är att forska hårt för att få fram billigare material med samma egenskaper som de dyrare. En annan trend är att allting ska vara miljöanpassat.

– Titta på de här skivorna. Det svarta i mitten är återanvänt material medan de vita delarna på utsidan är nyproducerade. Tack vare det här materialet kunde vi få order på samtliga skyltar till samtliga franska postkontor – en mycket stor order, där det fanns ett krav på ett miljötänkande. Samma gäller för den stora brittiska matvarukedjan Marks&Spencer, där man inte ens får lämna offert utan att visa på miljöfördelar.

Konststycket med de nya, billigare materialen, är att bevara tryckegenskaperna och stabiliteten. Materialet, som finns i 12 grundfärger med matt eller högglansyta, ska tåla att användas under lång tid i tuff miljö.

Brett Martin levererar sitt material i tre respektive fem mm tjock PVC. Här har det vacuumpressats till en två cm tjock bokstav, utan att missfärgning uppstår och utan att materialet blivit ostabilt.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Riktigt lyxiga småserier

Ofta kombineras önskan om exklusiva förpackningar med att upplagan är låg. Kanske bara några tusen eller till och med bara några hundra exemplar. Det är en självklarhet att jobbet ska digitaltryckas. Men hur gör jag med efterbehandlingen, när jag gärna vill ha alla de speciella effekterna? Det där som gör förpackningen exklusiv.

Publicerat av: 

Grafisk lärobok – nu med Clickable Paper

Introduction to Graphic Communication släpps i en ny uppdaterad utgåva – denna gång med Ricohs Clickable Paper.

– Boken täcker in de flesta ämnen inom grafisk kommunikation – från äldre tekniker med mycket spännande historia till färghantering och olika tryckprocesser, säger Erik Barö på Ricoh.

Publicerat av: