Efi spräcker myter med Nozomi

PUBLICERAD: 26 oktober 2017
UPPDATERAD: 26 oktober

 

Efi höll sitt första kundevent för wellpappindustrin i Valencia i veckan där de visade upp den 30 meter långa arkmatade högvolymsbjässen Nozomi C18000.

Den första Nozomi C18000-bläckpressen från Efi installerades i mars månad på en av wellpapptillverkaren Hinojosas tolv fabriker i Spanien. Det var anledningen till att Efi höll sitt första event i Valencia riktat mot wellpappkunder, för att ge dem chansen att se Nozomi i drift. Med maskinen hoppas Efi att förändra produktionen för on-demand-tryck på wellpapp, kartong och displayprodukter.

Maskinen swishar fram 9000 wellpappskivor i timmen, och i slutet av den långa bjässen placeras skivorna automatiskt på pall eller i buntar. Nozomi C18000 klarar hantera format som sträcker sig från 61 gånger 61 centimeter upp till 1,8 gånger 3 meter. Tjockleken på skivorna uppgår till max 35 millimeter. Skivor i mindre format kan även köras dubbelt på banan. Efi framhäver maskinen som kostnadseffektiv med en högkvalitativ bläckstråleutskrift som sker direkt på wellpappen i ett pass.

 

 

Företaget hävdar att de bryter ny mark med sin maskin och att myter om bläck nu suddas ut. Att bläckstråleskrivare inte kan köra i höga hastigheter och installeras i smutsiga fabriksmiljöer. Att bläckkostnaderna inte kan vara effektiva jämfört med analoga och att bläckstråleskrivare bara är till för att köra korta serier.

 

Upplösningen sträcker sig upp till 360 x 720 dpi. Det finns plats för sju färgverk som använder uv-led bläck. Den mest färgglada konfigurationen är CMYK plus orange, violett ihop med vitt. En primer är också inkluderad. Kopplat till Nozomi-maskinen används Efis programvara Fiery NZ-1000 för färgflöden. För att få allt att stämma jobbar 18 skrivhuvuden och cirka 1,5 miljoner munstycken totalt i maskinen. I slutfasen av maskinlinjen finns ett inspektionssystem för att upptäcka om trycket inte håller måttet. Nozomi C18000 är utvecklad med hjälp av teknik och kunskap från de tidigare uppköpen Cretaprint, Jetrion och Vutek.

Juan Louis Ramón, chef för Efi:s affärsområde inom industriellt tryck.

Juan Louis Ramón, chef för Efi:s affärsområde inom industriellt tryck, berättade under den efterföljande presskonferensen att wellpappmarknaden är värd 130 miljarder dollar – 250 miljarder kvadratmeter wellpapp produceras varje år. Att trycka på wellpapp med mycket färg och grafik görs för närvarande på tio procent av all wellpapp, men är snabbt växande. Att majoriteten av alla wellpapplådor som produceras saknar tryck gör att Efi ser stora expansionsmöjligheter. Krafter som är pådrivande i denna transformation av wellpappens betydelse är bland annat en förändrad distribution, e-handelns framfart och sekundärförpackningarnas allt större betydelse.

Företaget räknar med att kunna skeppa ut upp till sex Nozomi under årets sista kvartal. Den 30 meter långa maskinen går att få med en iläggare som går att få i två versioner varav den ena är med pallmatning. Kostnaden för Nozomi C18000 varierar beroende på kundens behov, men enligt José Luis Ramon handlar det om att hosta upp mellan tre och fyra miljoner euro.

 

 

Läs vidare

H–Tryck växer med tryckta pappersbägare

Tryckeriet i Markaryd har investerat stort för att utveckla maskinparken för att bredda produktsegmentet inom muggar och bägare med lock. I år ska satsningen visas upp för de stora massorna på mässor i Skandinavien.
H-tryck

Wasa Grafiska går igång på krångliga trycksaker

Ett arkmatat skärbord har tagit plats hos familjeföretaget Wasa Grafiska i Bromma. Nu ser tryckeriet möjligheter att kapa flaskhalsar och kunna göra fler jobb i eget hus.
Wasa Grafiska

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i. Premiärvisningen skedde på American LabelExpo. Med erfarenheter från PKG 675i har Konica Minolta löst några av dess problem och implementerat ett antal tillval i en helt ny maskin.
PKG-1300i

Fujifilm dundrar fram i print on demand-segmentet

Maskinnyheter finns inom både toner och inkjet, för civil - och förpackningstryckare. Och än så länge har Fujifilm bara gläntat på dörren till det företaget ser som den stora revolutionen. En hybrid sådan – att integrera analoga tryckpressar och maskinlinjer med 42K Samba-printhuvuden.
Tommy Segelberg

Senaste nytt

Standardiserade robotlösningar ska lyfta storformatsbranschen

Under de senaste åren har automatisering stått högt upp på önskelistan hos många skärbordskunder. Zünd Scandinavia har svarat genom att utveckla robotlösningar som kan uppfylla enskilda kunders specifika behov.
robot_zund_01a

Heidelberg Nordic: En kort svacka sen ljusnar det igen

Heidelberg Nordic rustar för en kort lågkonjunktur och förändringar på marknaden, men tror på en snabb vändning.
Heidelberg_01

Nize lägger många planer för 2023

Nize Equipment kom springande in i 2023 efter en hektisk avslutning på förra året. Det betyder att kursen ännu inte är satt för alla planer för det nya året, men en sak är säker, det blir fullt upp. 
nize_01

Screentryckarprofil har gått ur tiden

Jan Enberg, stark profil inom screentrycket i Sverige och internationellt, har gått bort. Föreningen Fespa Sweden minns sin hedersmedlem i en minnestext.
Jan-Enberg