Efi spräcker myter med Nozomi

PUBLICERAD: 26 oktober 2017
UPPDATERAD: 26 oktober

 

Efi höll sitt första kundevent för wellpappindustrin i Valencia i veckan där de visade upp den 30 meter långa arkmatade högvolymsbjässen Nozomi C18000.

Den första Nozomi C18000-bläckpressen från Efi installerades i mars månad på en av wellpapptillverkaren Hinojosas tolv fabriker i Spanien. Det var anledningen till att Efi höll sitt första event i Valencia riktat mot wellpappkunder, för att ge dem chansen att se Nozomi i drift. Med maskinen hoppas Efi att förändra produktionen för on-demand-tryck på wellpapp, kartong och displayprodukter.

Maskinen swishar fram 9000 wellpappskivor i timmen, och i slutet av den långa bjässen placeras skivorna automatiskt på pall eller i buntar. Nozomi C18000 klarar hantera format som sträcker sig från 61 gånger 61 centimeter upp till 1,8 gånger 3 meter. Tjockleken på skivorna uppgår till max 35 millimeter. Skivor i mindre format kan även köras dubbelt på banan. Efi framhäver maskinen som kostnadseffektiv med en högkvalitativ bläckstråleutskrift som sker direkt på wellpappen i ett pass.

 

 

Företaget hävdar att de bryter ny mark med sin maskin och att myter om bläck nu suddas ut. Att bläckstråleskrivare inte kan köra i höga hastigheter och installeras i smutsiga fabriksmiljöer. Att bläckkostnaderna inte kan vara effektiva jämfört med analoga och att bläckstråleskrivare bara är till för att köra korta serier.

 

Upplösningen sträcker sig upp till 360 x 720 dpi. Det finns plats för sju färgverk som använder uv-led bläck. Den mest färgglada konfigurationen är CMYK plus orange, violett ihop med vitt. En primer är också inkluderad. Kopplat till Nozomi-maskinen används Efis programvara Fiery NZ-1000 för färgflöden. För att få allt att stämma jobbar 18 skrivhuvuden och cirka 1,5 miljoner munstycken totalt i maskinen. I slutfasen av maskinlinjen finns ett inspektionssystem för att upptäcka om trycket inte håller måttet. Nozomi C18000 är utvecklad med hjälp av teknik och kunskap från de tidigare uppköpen Cretaprint, Jetrion och Vutek.

Juan Louis Ramón, chef för Efi:s affärsområde inom industriellt tryck.

Juan Louis Ramón, chef för Efi:s affärsområde inom industriellt tryck, berättade under den efterföljande presskonferensen att wellpappmarknaden är värd 130 miljarder dollar – 250 miljarder kvadratmeter wellpapp produceras varje år. Att trycka på wellpapp med mycket färg och grafik görs för närvarande på tio procent av all wellpapp, men är snabbt växande. Att majoriteten av alla wellpapplådor som produceras saknar tryck gör att Efi ser stora expansionsmöjligheter. Krafter som är pådrivande i denna transformation av wellpappens betydelse är bland annat en förändrad distribution, e-handelns framfart och sekundärförpackningarnas allt större betydelse.

Företaget räknar med att kunna skeppa ut upp till sex Nozomi under årets sista kvartal. Den 30 meter långa maskinen går att få med en iläggare som går att få i två versioner varav den ena är med pallmatning. Kostnaden för Nozomi C18000 varierar beroende på kundens behov, men enligt José Luis Ramon handlar det om att hosta upp mellan tre och fyra miljoner euro.

 

 

Läs vidare

Antalis stärker på den baltiska marknaden

Antalis som är verksamma inom bland annat förpackning, visuell/grafisk kommunikation och kontorsvaror fortsätter att expandera internationellt. Det franska företaget förvärvar nu Pakella med bas i Litauen, en ledande aktör inom distribution av industri- och livsmedelsemballage i Lettland, Litauen och Estland.
Herve-Poncin-Chief-Executive-Officer-of-Antalis

Han satsar 100 miljoner kronor på ny etikettproduktion

I det lilla samhället Kattarp, drygt en mil norr om Helsingborg, händer något märkligt. På en idyllisk lantbruksgård byggs en helt ny etikettproducerande verksamhet, helt från scratch, och stora pengar satsas.
sten

Mångsidig skärmaskin med fyra olika verktyg

Intec har lanserat en ny digital skärmaskin som ska kunna klara av såväl kiss cut-skärning av etiketter som tjockare räfflat förpackningsmaterial och allt däremellan.
Pack-shots

Åtta45 satsar på kinesisk laminator

När Åtta45 i Stockholm bytte ut sin ålderdomliga laminator hittade de en lösning från mittens rike. Med den kinesiska maskinen har de fått en snabb arbetshäst för stora volymer.
1-Åtta45

Senaste nytt

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland