Storbildsbolaget breddar med sublimeringsteknik

 

EFI VUTEK FabrVu 340 ska öppna upp för nya tillväxtmarknader för Storbildsbolaget.

Storbildsbolaget i Helsingborg investerar i sublimeringsskrivaren EFI VUTEK FabrVu 340 och en värmepress från Monti Antonio.

Storbildsbolaget satsar på sublimeringstekniken i den pågående expansionsplanen för de kommande tre åren och investerar i sublimeringsskrivaren EFI VUTEK FabrVu 340. Den kan skriva ut med en bredd på 340 centimeter. De väljer även att satsa på en ny värmepress som de inhandlade från Colorsystems Scandinavia – en Kalender Monti, 360 centimeter i bredd.

Storbildsbolaget är en av Sveriges största aktörer inom digitalt framställda storbilder.
Företaget har 23 medarbetare och omsättningen ligger på 42 millioner kronor. All tillverkning sker på anläggningen i Helsingborg.

Efi:s sublimeringsskrivare har en maxhastighet på 500 kvadratmeter i timmen och en upplösning på upp till 2 400 dpi.

– Vi har redan idag en ansenlig volym textilprint i huset men nu med produktionshastigheter på upp till 232 kvadratmeter i timmen och en upplösning på upp till 2400 dpi, så har vi inga begränsningar i kapacitet eller vad vi kan tillverka, säger vd:n Jonas Hellke och fortsätter:

– Om vi ska vara en bra partner till branschen måste vi kunna ha en produktion som är både kostnadseffektiv och med hög kapacitet, därför föll valet på Efi Vutek 340.

Tanken är att köra vattenbaserade bläck och miljömärkta textilier av polyester, även blandtextilier med polyester och bomull, polyester och lin. På så sätt kan Storbildsbolaget möta marknadens krav på högre miljöprestanda avseende vepor och bilder, men även helt nya produkter.

– Detta öppnar nya möjligheter och är en naturlig del i vårt miljöarbete. Vi ser även helt nya marknader och användningsområden för våra kunder och partners” säger VD Jonas Hellke.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Riktigt lyxiga småserier

Ofta kombineras önskan om exklusiva förpackningar med att upplagan är låg. Kanske bara några tusen eller till och med bara några hundra exemplar. Det är en självklarhet att jobbet ska digitaltryckas. Men hur gör jag med efterbehandlingen, när jag gärna vill ha alla de speciella effekterna? Det där som gör förpackningen exklusiv.

Publicerat av: 

Grafisk lärobok – nu med Clickable Paper

Introduction to Graphic Communication släpps i en ny uppdaterad utgåva – denna gång med Ricohs Clickable Paper.

– Boken täcker in de flesta ämnen inom grafisk kommunikation – från äldre tekniker med mycket spännande historia till färghantering och olika tryckprocesser, säger Erik Barö på Ricoh.

Publicerat av: