Aros Bokbinderi i Västerås har flyttat till nya lokaler och lagt pusslet internt. Nu bygger de för framtiden.
För två år sedan köpte Jecabo Holding AB Aros Bokbinderi i Västerås och Jenny Holmén tog över vd-rodret. I samband med detta drog man upp nya planer. Beslut togs snabbt att flytta hela bokbinderiet till en ny fastighet några kilometer bort.
– Vi kände att lokalerna verksamheten var i var för slitna och att vi inte kunde vara kvar. Att vi inte kunde bygga en framtid där, säger vd:n Jenny Holmén.
I samband med flytten passade man på att göra stora investeringar i lokalerna och köpte in en skärmaskin, en spånsug och annan kringutrustning som hör till en renovering som vakuum och tryckluft. Allt kom på plats för drygt ett år sedan. Till förfogande finns numera 6 000 kvadratmeter att husera på med ytterligare 600 kvadratmeters lageryta.
– Vi har haft ett år där vi tittat mycket inåt den egna organisationen. Nu börjar vi blicka utåt. Där gäller det att utöka med kunder, att jobba partnerskapsbaserat och att jobba tillsammans för jobben.
Jenny Holmén säger att de senaste månadernas fokus har legat på att få till stånd ett mer ändamålsenligt internt produktionsflöde. De har även satsat på att implementera affärssystemet Omikai.
– För de som jobbar här dagligdags så är sådana här förändringar inte friktionsfritt. Det är en jobbig resa att göra. Men fördelen nu är att vi har allt samlat på ett ställe – produktionsplan, ordrar, efterkalkyl i ett system.
En omorganisation har även gjorts. I dag finns ingen produktionschef utan bokbinderiet jobbar istället med fyra teamledare.
– Förr var det en mer hierarkisk organisation. Jag anser att allas röst ska höras, att det ska vara högt i tak och att alla ska ta ansvar. I den här organisationen är man van vid ett traditionellt ledarskap. Men jag fungerar annorlunda. Nu har teamledarna olika ansvarsområden vilket gör att det blir närmare till beslut. Jag litar och känner mig trygg med produktionsgruppen.
– Nästa steg blir att automatisera så mycket som möjligt, säger hon och tillägger att det givetvis kräver att kunderna även är med på tåget och ingår partnerskap.
Kunderna är till största delen alla de större tryckerierna i Skandinavien. Ordervolymerna kan vara små, exempelvis 300 exemplar i hårdbandsproduktionen. Den största enskilda ordern har varit att limbinda 3,5 miljoner kataloger till en viss känd möbeljätte. En grannlaga uppgift som kräver kontinuerlig drift under sju veckor.
Jenny Holmén säger att de ser mer av genomarbetade produkter. Böcker med hårdband växer och de tryckta produkterna görs i allt mer exklusiva utföranden, exempelvis med avancerat präglade omslag. Denna trend ställer krav på Aros bokbinderi att skaffa sig mer kunskap om olika nya material samt att ofta vara mer delaktiga i framtagandet av material, färgval, foliering och prägling.
– Upplevelsen blir viktigare. Exklusiva produkter som ska leva längre. Boken är inte en slit och slängvara längre, säger hon och tar exemplet med kokböcker som idag syns som inredningsdetaljer i många människors kök.
Jenny Holmén betonar att tryckerier idag möjligen upplever osäkerhet idag kring bokbinderiernas framtid.
– Där vill vi visa att vi står stadigt, säger hon och fortsätter:
– Det är en tuff verklighet. Vi har bestämt oss för att finnas kvar. Att vara Nordens största bokbinderi och hela tiden titta hur vi kan vara en större del av Sverigekakan. Vårt mål är att tryckerierna inte ska behöva investera i egen efterbehandlingsutrustning. Det gör vi genom att erbjuda kvalitet och konkurrenskraftiga priser.
Som bokbinderi blir det också viktigt att slå sig in på nya vägar.
– Det gäller att hitta saker runt omkring. Att öppna för saker som lagerhållning.
I samband med förändringarna i bolagsstrukturen har företaget fått ett förlängt bokslutsår. Man förväntas landa på 25 miljoner kronor i omsättning när bokslutet stänger. Jenny Holmén ser positivt på kommande åren.
Jag tror det har rört sig på marknaden. Jag tror vi har ökat omsättningen, fått tvåskift på vissa maskiner och att vi har hämtat hem en del produktion från utlandet tillsammans med våra kunder.