Lasertrycks Esben Mols Kabell tar bladet från munnen och tonar ned vikten av marknadsföring på nätet till förmån för andra alternativ.
– Marknadsföring på internet kan sällan stå allena, säger han.
Lasertrycks delägare Esben Mols Kabell säger att nya företag borde lägga en större mängd krut på att använda fina affischer, kuvert, broschyrer och snygga askar för att skapa uppmärksamhet kring ett varumärke. Han menar att det råder en allt för stor konsensus och hysteri kring att marknadsföra sig digitalt idag, något han vill göra upp med.
– Du står med en helt ny produkt och ska marknadsföra den. Ditt företag är okänt. Du är själv okänd. Ska du då använda en massa pengar på att köpa sökord? Nej, för ingen söker på nätet efter något okänt. I stället ska du gå offline och kanske till tv för att göra produkten känd, säger Esben Mols Kabell i ett pressmeddelande.
Esben Mols Kabell och Anders Grønborg står bakom danska LaserTryck som med sina cirka 300 medarbetare är ett av nordens största tryckerier. Mols Kabell hymlar inte med att de i sin egen marknadsföring lägger pengar på Googles annonstjänst Adwords, men den övervägande delen av marknadsföringsbudgeten, 75 procent, spenderas på olika medier offline. Något han menar bidrar till att folk söker upp dem på internet.
– Detta har gjort att vi har blivit så kända att folk söker på vårt namn. De organiska sökningarna har placerat oss på toppen av Google, så vi använder mindre och mindre pengar på klicks.
Esben framhåller annonsering på Facebook som ett alternativ att överväga.
– Ett företag ska ha direkt utbyte av sin marknadsföringsinsats. Och på Facebook är det härligt enkelt. Om du investerar 200 kronor i annonser och säljer för 300 så är du på rätt väg.
Esben menar vidare att många företag kan dra lärdom av Amazon, vars paket inte lämnar något tvivel om avsändarens namn. Andra exempel att överväga är affischer som McDonald’s, förpackningar med magnetstängning som Apple använder, samt visitkort, broschyrer och bussreklam.
Marco Hubert, lektor vid Aarhus School of Business and Social Sciences i Danmark säger att internetannonsering inte är en ersättning för de traditionella reklamvägarna som print, radio och tv, utan ska ses som ett komplement.
– Vi färdas i dag på långt fler medier än för 15 år sen, både online och offline. Sett i ljuset av detta så bidrar onlinedelen bara med att skapa ett bättre sammanhang i kundens upplevelse av företagens varumärken, säger han.