"Onlinehysteri bromsar försäljningen"

PUBLICERAD: 13 december 2017
UPPDATERAD: 13 december

Lasertrycks Esben Mols Kabell tar bladet från munnen och tonar ned vikten av marknadsföring på nätet till förmån för andra alternativ.

– Marknadsföring på internet kan sällan stå allena, säger han.

Lasertrycks delägare Esben Mols Kabell säger att nya företag borde lägga en större mängd krut på att använda fina affischer, kuvert, broschyrer och snygga askar för att skapa uppmärksamhet kring ett varumärke. Han menar att det råder en allt för stor konsensus och hysteri kring att marknadsföra sig digitalt idag, något han vill göra upp med.

Enligt Esben Mols Kabell från danska LaserTryck är online marknadsföring långt ifrån den enda succéstrategin för unga företag. Han menar att andra alternativ ofta kan fungera bättre.

– Du står med en helt ny produkt och ska marknadsföra den. Ditt företag är okänt. Du är själv okänd. Ska du då använda en massa pengar på att köpa sökord? Nej, för ingen söker på nätet efter något okänt. I stället ska du gå offline och kanske till tv för att göra produkten känd, säger Esben Mols Kabell i ett pressmeddelande.

Esben Mols Kabell och Anders Grønborg står bakom danska LaserTryck som med sina cirka 300 medarbetare är ett av nordens största tryckerier. Mols Kabell hymlar inte med att de i sin egen marknadsföring lägger pengar på Googles annonstjänst Adwords, men den övervägande delen av marknadsföringsbudgeten, 75 procent, spenderas på olika medier offline. Något han menar bidrar till att folk söker upp dem på internet.

– Detta har gjort att vi har blivit så kända att folk söker på vårt namn. De organiska sökningarna har placerat oss på toppen av Google, så vi använder mindre och mindre pengar på klicks.

Snygga förpackningar kan öka köpupplevelsen.

 

 

 

Esben framhåller annonsering på Facebook som ett alternativ att överväga.

– Ett företag ska ha direkt utbyte av sin marknadsföringsinsats. Och på Facebook är det härligt enkelt. Om du investerar 200 kronor i annonser och säljer för 300 så är du på rätt väg.

Esben menar vidare att många företag kan dra lärdom av Amazon, vars paket inte lämnar något tvivel om avsändarens namn. Andra exempel att överväga är affischer som McDonald’s, förpackningar med magnetstängning som Apple använder, samt visitkort, broschyrer och bussreklam.

Marco Hubert är lektor vid Institutet för företagsledning på Aarhus School of Business and Social Sciences.

Marco Hubert, lektor vid Aarhus School of Business and Social Sciences i Danmark säger att internetannonsering inte är en ersättning för de traditionella reklamvägarna som print, radio och tv, utan ska ses som ett komplement.

– Vi färdas i dag på långt fler medier än för 15 år sen, både online och offline. Sett i ljuset av detta så bidrar onlinedelen bara med att skapa ett bättre sammanhang i kundens upplevelse av företagens varumärken, säger han.

Senaste nytt

De investerar i digitalpress med efterbehandling

"Vi har ett uppsving för tryckta medier nu" säger Christopher Åberg, en av delägarna i Designhuset-Screentext.

bildjpg
De investerar i digitalpress med efterbehandling

Ny DTO-skrivare från Mimaki klarar tyngre objekt

Mimaki lanserar en direct-to-object-skrivare (DTO) för industriella volymer. Nya UJF-7151plus II e är en flatbädds-UV som levererar upp till 1800 dpi i höga hastigheter.

_0644_UJF-7151plus-II-e
Ny DTO-skrivare från Mimaki klarar tyngre objekt

HP lanserar ny print- and cut

HP DesignJet T870 är en kompakt, lätt och mångsidig 24-tumskrivare. Den skriver ut från A4- till A1-format.

HP-Designjet-T870_Retail_KSP_00_Hero_JPN_015_v2
HP lanserar ny print- and cut

Girls Who Print arrangerar "Fempire"

Den 13 november återvänder Girls Who Print Day Conference med "Fempire". En uppmaning att bygga, styra och äga sin framtid inom print.

FotoJet---2025-11-07T123222.859
Girls Who Print arrangerar ”Fempire”

Läs vidare

Ny UV-färg utan fotoinitiatorer

Flint Groups färgnyhet Flexocure LEAP underlättar vid tryck av livsmedelsförpackningar genom att klara migrationstesterna.

Flintx
Ny UV-färg utan fotoinitiatorer

"Viktigare att realisera idén än att det ska vara ekonomiskt försvarbart"

Med mod som kompass och viljan att tänja på gränser och normer har den grafiska formgivaren Aron Kullander Östling vunnit Formgivningspriset 2025. För Sign&Print berättar han bland annat om arbetet bakom katalogen till konstutställningen Miss Brunnsviken och om den varma relationen till tryck.  

Aron3
”Viktigare att realisera idén än att det ska vara ekonomiskt försvarbart”

Gallus Five definierar hybridpressar på ett nytt sätt

Det var i allra högsta grad fullsatt i Heidelberg/Gallus monter på Labelexpo när de presenterade nyheterna, Gallus Five och Gallus Alpha.

Gallus-CEO
Gallus Five definierar hybridpressar på ett nytt sätt

Durst: Vi går mot "Black factory"-produktion utan personal

På Labelexpo i Barcelona introducerade Durst två nya maskiner som bygger på den nya G3-plattformen. Sign&Print tog reda på lite mer om den.

durst-1x
Durst: Vi går mot ”Black factory”-produktion utan personal