“Onlinehysteri bromsar försäljningen”

Lasertrycks Esben Mols Kabell tar bladet från munnen och tonar ned vikten av marknadsföring på nätet till förmån för andra alternativ.

– Marknadsföring på internet kan sällan stå allena, säger han.

Lasertrycks delägare Esben Mols Kabell säger att nya företag borde lägga en större mängd krut på att använda fina affischer, kuvert, broschyrer och snygga askar för att skapa uppmärksamhet kring ett varumärke. Han menar att det råder en allt för stor konsensus och hysteri kring att marknadsföra sig digitalt idag, något han vill göra upp med.

Enligt Esben Mols Kabell från danska LaserTryck är online marknadsföring långt ifrån den enda succéstrategin för unga företag. Han menar att andra alternativ ofta kan fungera bättre.

– Du står med en helt ny produkt och ska marknadsföra den. Ditt företag är okänt. Du är själv okänd. Ska du då använda en massa pengar på att köpa sökord? Nej, för ingen söker på nätet efter något okänt. I stället ska du gå offline och kanske till tv för att göra produkten känd, säger Esben Mols Kabell i ett pressmeddelande.

Esben Mols Kabell och Anders Grønborg står bakom danska LaserTryck som med sina cirka 300 medarbetare är ett av nordens största tryckerier. Mols Kabell hymlar inte med att de i sin egen marknadsföring lägger pengar på Googles annonstjänst Adwords, men den övervägande delen av marknadsföringsbudgeten, 75 procent, spenderas på olika medier offline. Något han menar bidrar till att folk söker upp dem på internet.

– Detta har gjort att vi har blivit så kända att folk söker på vårt namn. De organiska sökningarna har placerat oss på toppen av Google, så vi använder mindre och mindre pengar på klicks.

Snygga förpackningar kan öka köpupplevelsen.

 

 

 

Esben framhåller annonsering på Facebook som ett alternativ att överväga.

– Ett företag ska ha direkt utbyte av sin marknadsföringsinsats. Och på Facebook är det härligt enkelt. Om du investerar 200 kronor i annonser och säljer för 300 så är du på rätt väg.

Esben menar vidare att många företag kan dra lärdom av Amazon, vars paket inte lämnar något tvivel om avsändarens namn. Andra exempel att överväga är affischer som McDonald’s, förpackningar med magnetstängning som Apple använder, samt visitkort, broschyrer och bussreklam.

Marco Hubert är lektor vid Institutet för företagsledning på Aarhus School of Business and Social Sciences.

Marco Hubert, lektor vid Aarhus School of Business and Social Sciences i Danmark säger att internetannonsering inte är en ersättning för de traditionella reklamvägarna som print, radio och tv, utan ska ses som ett komplement.

– Vi färdas i dag på långt fler medier än för 15 år sen, både online och offline. Sett i ljuset av detta så bidrar onlinedelen bara med att skapa ett bättre sammanhang i kundens upplevelse av företagens varumärken, säger han.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Djupdyk i digitaltryckt inredningsdekor – dess möjligheter och framtid

De klassiska trycksakerna, personaliserat eller producerat i små upplagor är ingen match digitaltryck. Men det finns också framtida marknader och en är inredning och utformning fysiska miljöer. Sign&Print intervjuar interiör- och dekorexperten Rachel Nunziata om vad tryckerier bör tänka på när de går in på denna marknad.

Publicerat av: 

Luleåföretag tar in kraftfull fräsning

Ett två gånger tre meter stort skärbord med en kraftfull fräs som även tar sig igenom hårdare material som plåt och plexi. Med HS Copy & Skyltfabrikens senaste investering får de allt i en maskin. Den ska ge ökad produktionshastighet och ett automatiserat flöde i efterbearbetningen av skyltar.

Publicerat av: 

Förpackningsdesign för nybörjare – och experter

När Ink n Art lanserade sin webbshop var tanken att göra det så smidigt och enkelt som möjligt för kunder att beställa. Men också att låta kreativiteten flöda. Valet föll på designmotorn Chili Publisher Online, en mjukvara som ger användare möjlighet att skapa både unika och standardiserade förpackningar, klistermärken och tackkort.

Publicerat av: 

Expohouse: ”Det mesta utgår från en fysisk miljö”

Expohouse står till tjänst där den digitala och fysiska butiken möts. De designar, producerar, bygger och genomför butiks- och kontorsomvandlingar, från ax till limpa, till flera stora globala varumärken. Att inreda och skapa upplevelser i fasta fysiska miljöer har blivit en allt större del av företagets leverans.

Publicerat av: 

Tredubblad lokalyta ska matcha snabb expansion

Nya lokaler väntar för Folier.se. Flyttlasset går från Södertälje till Vagnhärad där leverantören kommer att bre ut sig på cirka 1 000 kvadratmeter med större lageryta och ytterligare en slitteravdelning. Richard Rindelaub, försäljningsansvarig hos återförsäljaren, förklarar varför:
– Vi expanderar så snabbt och ökar försäljningen så mycket.

Publicerat av: