Lundéns tryckeri investerar – först i Norden med digitalpressen Accurio Label 190

 

Lundéns tryckeri i Partille har lagt vantarna på en digital tryckpress från Konica Minolta. De blir därmed först ut i Norden med en Accurio Label 190.
– Vi räknar med att få ett bättre flöde, säger tryckeriets vd Hans Sandén.

– Vi har under en tid funderat på hur vi ska utveckla vår digitala produktion, förklarar Lundéns tryckeris vd Hans Sandén om bakgrunden till investeringen av den digitala tryckpressen från Konica Minolta. Valet föll alltså på en Accurio Label 190, vilket är en uppgradering av toner- och arkskrivaren C1070, som enligt leverantören trycker från rulle till rulle utan behov av specialmedia eller förbehandling av ytan med coating eller primer.
– Konica Minolta har presenterat både en affärslösning och en produkt som väl uppfyller våra utvecklingsbehov och våra kunders krav på kvalitet, säger Hans Sandén.
Lundéns tryckeri väljer också att komplettera etikettskrivaren med konverteringsmaskinen gm dc330 MiniFlex som är utrustad med bland annat uv-lackverk, spotlack, laminering, foliering och stansning. Etikettprintern kommer förberedd med en bypass för möjlighet att köra konverteringsmaskinen on-line.
– Vi räknar med att få ett bättre flöde och att kunna sköta produktionen på ett annat sätt. Att först trycka motivet och sedan stansa offline. Tidigare i digitaltrycket har vi haft tryck och stansning i samma moment. Denna trycker allt löpande och tar sedan det vidare och efterbearbetar, säger Sandén.
– Vi får nu möjlighet att göra folieringar där vi kommer kunna kombinera digitaltrycket med guld- och silverfoil. Det har vi inte haft möjlighet till tidigare.

En övervägande del av Lundéns verksamhet är produktion av etiketter. Olika sorters etiketter och märkningslösningar med produktinformation för olika typer av produkter. Etiketter till allt från kemindustrin till livsmedelsindustrin. Tryckeriet med sina tio anställda använder idag trycktekniker som flexo- och digitaltryck.

– Vi har kört digitaltryck sedan 1997 och har en upparbetad kundkrets på digitalsidan. Men vi kör även med flexo när volymerna ökar, säger Hans Sandén och tillägger att de inte satt upp någon brytgräns ännu för vilka upplagor som kommer köras digitalt i den nya maskinen. Det hänger på storleken på upplagorna som ska köras samt hur avancerat trycket är tänkt att vara.
Installationen av tryckpressen är planerad till mitten av mars månad.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Slut med oadresserad reklam i brevlådan

Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.

Publicerat av: 

Planprint: ”En plattform med stora möjligheter för användaren”

Fujifilm har kraftsamlat för att ta fram en helt egenutvecklad storformatsportfölj till marknaden globalt. Spandex är ensam återförsäljare av Fujifilms storformatsskrivare i Sverige och produktansvarige Tomas Källroos ser stor potential för flatbädden Acuity Prime.

Publicerat av: 

Fansen lyfter företaget till framgång

Många företag vill synas på sociala medier, men för att lyckas gäller det att ha följare som snarare är fans än bara köpare. Det säger Niklas Kjärhus som hittat en särskild nisch genom att sälja dekaler till crosscyklar, och marknadsför sig till sina drygt 100 000 följare på Instagram.

Publicerat av: