Lundéns tryckeri investerar – först i Norden med digitalpressen Accurio Label 190

 

Lundéns tryckeri i Partille har lagt vantarna på en digital tryckpress från Konica Minolta. De blir därmed först ut i Norden med en Accurio Label 190.
– Vi räknar med att få ett bättre flöde, säger tryckeriets vd Hans Sandén.

– Vi har under en tid funderat på hur vi ska utveckla vår digitala produktion, förklarar Lundéns tryckeris vd Hans Sandén om bakgrunden till investeringen av den digitala tryckpressen från Konica Minolta. Valet föll alltså på en Accurio Label 190, vilket är en uppgradering av toner- och arkskrivaren C1070, som enligt leverantören trycker från rulle till rulle utan behov av specialmedia eller förbehandling av ytan med coating eller primer.
– Konica Minolta har presenterat både en affärslösning och en produkt som väl uppfyller våra utvecklingsbehov och våra kunders krav på kvalitet, säger Hans Sandén.
Lundéns tryckeri väljer också att komplettera etikettskrivaren med konverteringsmaskinen gm dc330 MiniFlex som är utrustad med bland annat uv-lackverk, spotlack, laminering, foliering och stansning. Etikettprintern kommer förberedd med en bypass för möjlighet att köra konverteringsmaskinen on-line.
– Vi räknar med att få ett bättre flöde och att kunna sköta produktionen på ett annat sätt. Att först trycka motivet och sedan stansa offline. Tidigare i digitaltrycket har vi haft tryck och stansning i samma moment. Denna trycker allt löpande och tar sedan det vidare och efterbearbetar, säger Sandén.
– Vi får nu möjlighet att göra folieringar där vi kommer kunna kombinera digitaltrycket med guld- och silverfoil. Det har vi inte haft möjlighet till tidigare.

En övervägande del av Lundéns verksamhet är produktion av etiketter. Olika sorters etiketter och märkningslösningar med produktinformation för olika typer av produkter. Etiketter till allt från kemindustrin till livsmedelsindustrin. Tryckeriet med sina tio anställda använder idag trycktekniker som flexo- och digitaltryck.

– Vi har kört digitaltryck sedan 1997 och har en upparbetad kundkrets på digitalsidan. Men vi kör även med flexo när volymerna ökar, säger Hans Sandén och tillägger att de inte satt upp någon brytgräns ännu för vilka upplagor som kommer köras digitalt i den nya maskinen. Det hänger på storleken på upplagorna som ska köras samt hur avancerat trycket är tänkt att vara.
Installationen av tryckpressen är planerad till mitten av mars månad.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Djupdyk i digitaltryckt inredningsdekor – dess möjligheter och framtid

De klassiska trycksakerna, personaliserat eller producerat i små upplagor är ingen match digitaltryck. Men det finns också framtida marknader och en är inredning och utformning fysiska miljöer. Sign&Print intervjuar interiör- och dekorexperten Rachel Nunziata om vad tryckerier bör tänka på när de går in på denna marknad.

Publicerat av: 

Luleåföretag tar in kraftfull fräsning

Ett två gånger tre meter stort skärbord med en kraftfull fräs som även tar sig igenom hårdare material som plåt och plexi. Med HS Copy & Skyltfabrikens senaste investering får de allt i en maskin. Den ska ge ökad produktionshastighet och ett automatiserat flöde i efterbearbetningen av skyltar.

Publicerat av: 

Förpackningsdesign för nybörjare – och experter

När Ink n Art lanserade sin webbshop var tanken att göra det så smidigt och enkelt som möjligt för kunder att beställa. Men också att låta kreativiteten flöda. Valet föll på designmotorn Chili Publisher Online, en mjukvara som ger användare möjlighet att skapa både unika och standardiserade förpackningar, klistermärken och tackkort.

Publicerat av: 

Expohouse: ”Det mesta utgår från en fysisk miljö”

Expohouse står till tjänst där den digitala och fysiska butiken möts. De designar, producerar, bygger och genomför butiks- och kontorsomvandlingar, från ax till limpa, till flera stora globala varumärken. Att inreda och skapa upplevelser i fasta fysiska miljöer har blivit en allt större del av företagets leverans.

Publicerat av: 

Tredubblad lokalyta ska matcha snabb expansion

Nya lokaler väntar för Folier.se. Flyttlasset går från Södertälje till Vagnhärad där leverantören kommer att bre ut sig på cirka 1 000 kvadratmeter med större lageryta och ytterligare en slitteravdelning. Richard Rindelaub, försäljningsansvarig hos återförsäljaren, förklarar varför:
– Vi expanderar så snabbt och ökar försäljningen så mycket.

Publicerat av: