lördag 2. juli – vecka 26
Ikea efterlyser lösningar på etiketter med tryckt elektronik.
Vem kan komma på den bästa lösningen inom områdena digital kommunikation och elektroniska etiketter? Det vill Ikea ta reda på, dels för att göra sina produkter smartare, dels då de har börjat se tryckt elektronik som ett sätt att göra besparingar.
Främsta anledningen är enligt Ikea att hitta nya vägar för att skapa mervärde till kunderna. Därför har nu den globala möbeljätten som ett första steg utlyst en utmaning till alla företag och innovatörer – Ikea printed electronics open innovation challenges. Det skriver förpackningsorganisationen AIPIA.
Ikea ser en övergång till tryckt elektronik och digital kommunikation avseende etiketter och produktinformation som ett sätt att skapa nya sätt att hitta kundvärde, något som inte är möjligt med dagens analoga kommunikationsbärare och etiketter.
Ikea tittar exempelvis på hur man med elektroniska etiketter kan visa olika typer av produktinformation beroende på vilken marknad produkterna ska säljas på. Förhoppningen är att integrera en elektronisk etikett, blank på information, i produktionen. Först när produkten når ett visst led i värdekedjan och varans destination blir känd, ska etiketten kunna aktiveras. Den aktiverade etiketten, som beroende på produkten kan vara så stor som 15 gånger 15 centimeter, ska kunna visa bland annat symboler och komplex text.
Ikea menar vidare att kommunikationsbärare försedda med tryckt elektronik-teknik – till exempel RFID- eller NFC-teknik som kommunicerar med smarta telefoner eller surfplattor via appar – kan ge ökat stöd och en förbättrad upplevelse för kunden.
Efter 17 år vid rodret lämnar Hasse Paulsson på Tryck och kommunikation i Hammarstrand (TKH) över till nya krafter. Sedan den 1 juni är Jenny Forslind ny ägare och hon hoppas kunna utveckla verksamheten med storformats- och textiltryck.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
Papyrus har utökat sitt papperssortiment Specials som består av en rad annorlunda papper. Alla är tillverkade av råvaror som kan få en att höja på ögonbrynen.
– Vi upplever generellt ett tydligare intresse för alternativa papper, säger Hans Ekelund, försäljningschef på Papyrus.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 26. juni, 2022
Summa förvärvar Valiani för att stärka sin position inom efterbehandlingsutrustning. Båda företagen fortsätter att verka under sina nuvarande företagsnamn och kommer att komplettera varandra för att erbjuda kunderna ett ännu bredare utbud av skärlösningar.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 22. juni, 2022
Deras skyltar kan ses i världsmetropoler som Dubai, Tokyo och Miami. Men det är på hemmaplan i Ängelholm som Kelo är som starkast. Även i kristider tuffar det på som tåget för företaget som gjorde sitt bästa år någonsin mitt under brinnande pandemi.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 16. juni, 2022
Norska Grafisk Digital i Bergen satsar på vattenbaserad arkinkjet och investerar i en Kyocera TASKalfa Pro 15000c. Den nya pressen levereras och installeras av Visutech i slutet av juni.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 15. juni, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige