Ikeas plan – ska satsa på tekniskt smarta etiketter

PUBLICERAD: 12 januari 2018
UPPDATERAD: 12 januari
Ikea efterlyser lösningar på etiketter med tryckt elektronik.

Vem kan komma på den bästa lösningen inom områdena digital kommunikation och elektroniska etiketter? Det vill Ikea ta reda på, dels för att göra sina produkter smartare, dels då de har börjat se tryckt elektronik som ett sätt att göra besparingar.

Främsta anledningen är enligt Ikea att hitta nya vägar för att skapa mervärde till kunderna. Därför har nu den globala möbeljätten som ett första steg utlyst en utmaning till alla företag och innovatörer – Ikea printed electronics open innovation challenges. Det skriver förpackningsorganisationen AIPIA.

Ikea ser en övergång till tryckt elektronik och digital kommunikation avseende etiketter och produktinformation som ett sätt att skapa nya sätt att hitta kundvärde, något som inte är möjligt med dagens analoga kommunikationsbärare och etiketter.

Ikea tittar exempelvis  på hur man med elektroniska etiketter kan visa olika typer av produktinformation beroende på vilken marknad produkterna ska säljas på. Förhoppningen är att integrera en elektronisk etikett, blank på information, i produktionen. Först när produkten når ett visst led i värdekedjan och varans destination blir känd, ska etiketten kunna aktiveras. Den aktiverade etiketten, som beroende på produkten kan vara så stor som 15 gånger 15 centimeter, ska kunna visa bland annat symboler och komplex text.

Ikea menar vidare att kommunikationsbärare försedda med tryckt elektronik-teknik – till exempel RFID- eller NFC-teknik som kommunicerar med smarta telefoner eller surfplattor via appar – kan ge ökat stöd och en förbättrad upplevelse för kunden.

Läs vidare

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnorth Award kommer nu in i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x

Metalliska element i etiketter minskar förfalskningar

Xeikon samarbetar med Kurz för att ta strid mot piratkopior.
XEI_pr2403_PR_KURZ_EG

Antalis introducerar SwitchGreen Box för gröna materialval

Antalis tar fram en grön låda för att inspirera till hållbara materialval.
switchgreen-news-banner

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i en tonerpress.
henrik-beskuren

Senaste nytt

Alvöen breddar utbudet av fräs- och skärmaskiner

Alöven är nu skandinavisk distributör av Kimlas CNC-fräs- och skärbord för industriell produktion. Det ska komplettera de lösningar som företaget sedan tidigare erbjuder från MultiCam. 
CNC Alvöen

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnorth Award kommer nu in i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x

Wackes tror på starkt år – nyanställer tre

Produktmediaföretaget Wackes förstärker organisationen med tre anställda. Detta för att möta en ökad efterfrågan på bolagets produkter och tjänster.
Wackes 1

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
Lessebo Paper