Ikeas plan – ska satsa på tekniskt smarta etiketter

PUBLICERAD: 12 januari 2018
UPPDATERAD: 12 januari
Ikea efterlyser lösningar på etiketter med tryckt elektronik.

Vem kan komma på den bästa lösningen inom områdena digital kommunikation och elektroniska etiketter? Det vill Ikea ta reda på, dels för att göra sina produkter smartare, dels då de har börjat se tryckt elektronik som ett sätt att göra besparingar.

Främsta anledningen är enligt Ikea att hitta nya vägar för att skapa mervärde till kunderna. Därför har nu den globala möbeljätten som ett första steg utlyst en utmaning till alla företag och innovatörer – Ikea printed electronics open innovation challenges. Det skriver förpackningsorganisationen AIPIA.

Ikea ser en övergång till tryckt elektronik och digital kommunikation avseende etiketter och produktinformation som ett sätt att skapa nya sätt att hitta kundvärde, något som inte är möjligt med dagens analoga kommunikationsbärare och etiketter.

Ikea tittar exempelvis  på hur man med elektroniska etiketter kan visa olika typer av produktinformation beroende på vilken marknad produkterna ska säljas på. Förhoppningen är att integrera en elektronisk etikett, blank på information, i produktionen. Först när produkten når ett visst led i värdekedjan och varans destination blir känd, ska etiketten kunna aktiveras. Den aktiverade etiketten, som beroende på produkten kan vara så stor som 15 gånger 15 centimeter, ska kunna visa bland annat symboler och komplex text.

Ikea menar vidare att kommunikationsbärare försedda med tryckt elektronik-teknik – till exempel RFID- eller NFC-teknik som kommunicerar med smarta telefoner eller surfplattor via appar – kan ge ökat stöd och en förbättrad upplevelse för kunden.

Senaste nytt

Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

Agfa utökar sin Anapurna Ciervo-familj med den nya Ciervo H2050-modellen

AnapurnaCiervo_H2050 (1)
Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Tryckeriet US-AB satsar på DTF-tryck med sin nya maskin från InkTec. De har också uppgraderat maskinparken med två nya Ricohpressar och en falsmaskin.

US-ABDSC_9620
US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Tufft läge för svensk skogsindustri

Kombinationen av höga kostnader och låg efterfrågan går hårt åt svenska sågverk, massa- och pappersproducenter.

skogen
Tufft läge för svensk skogsindustri

Läs vidare

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Julkalendrar ny kategori i Packnorth award

Nu har portarna öppnats för bidrag till Nordens största förpackningstävling Packnorth Award.

Screenshot
Julkalendrar ny kategori i Packnorth award

Stor besvikelse hos YH-student: Var är de utlovade jobben?

Förpackningsutbildningsstudent ifrågasätter varför så många utbildas: "När det var dags att söka de här jobben vände min förväntan till oro, var fanns de här jobben egentligen?"

marvin-meyer-SYTO3xs06fU-unsplash
Stor besvikelse hos YH-student: Var är de utlovade jobben?

Canon: Låg tröskel att starta förpackningsproduktion

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna.

Canonx
Canon: Låg tröskel att starta förpackningsproduktion