Du ska älska dina kunder – inte tekniken

PUBLICERAD: 13 februari 2018
UPPDATERAD: 14 november
Första storformatskrivaren i P5-serien är 250HS.

 

– Du ska älska dina kunder – inte tekniken, säger Stephan Kappaun, direktör hos Durst. Men däremot ska tekniken få kunderna att känna något speciellt, vilket är förklaringen till utvecklingen av de nya storformatsskrivarna i P5-serien, som Durst nyligen visade upp för en rad specifika kunder och världspressen.

Arrangemanget för uppvisningen av den nya storformatsskrivaren i serien P5, hölls på Dursts huvudkontor för storformat och emballagetryck i den idylliska österrikiska byn Lienz i östliga Tyrol.

Durst har en lång historia bakom sig speciellt inom den fotografiska branschen. Under 90-talet tog de fram den legendariska storformatskrivaren: Lambda. En fotoskrivare som kommersiellt la grunden för det Durst står för idag. Idag talar framför allt fotografer respektfullt om Lambda-utskrifter, som var något av det bästa man kunde uppnå med fotografier i storformat. Men även om bläckstråletekniken började ta större plats under slutet av 90-talet, och produktionen av skrivaren avstannade, så har de ändå idag fortfarande mer än 200 skrivare i drift runt om i världen. Nästan tjugo år efter att produktionen avslutades, säger Barbara Schulz, managing director och internationell försäljningschef för Durst.

Försäljningschefen Barbara Schulz tror att den nya P5-serien kommer bygga vidare på ryktet från den kända Durst Lambda-fotoskrivaren.

Det är det goda ryktet Durst har försökt bygga vidare på med sin nya bläckstråleskrivare till storformatsmarknaden. Den nya P5-serien är framtagen genom ett tätt samarbete med upp till 100 utvalda kunder. Enligt Barbara Schulz har samarbetet medverkat till att de nu innehar känslan av att P5-serien kan bli kundernas ”nya Lambda”.

Inte en uppdatering, men en ny start

Hos Durst läggs stor vikt vid att den nya serien inte bara är en uppdatering av P10, utan också har en portion ny teknik som är genomtänkt från grunden. Detta har resulterat i ett helt nytt användargränssnitt med en 32-tums pekskärm, ett mer robust transportsystem, ett nytt set med skrivarhuvuden i samarbete med Fujifilm och en helt ny elektronisk styrning av skrivarhuvudena. Detta har i sin tur resulterat i en helt ny uppsättning av färger.

Man skulle kunna tro att det nya namnet P5 innebär en mindre modell av 10:an, men så är inte fallet. Den största skillnaden är att droppstorleken är fem picoliter jämfört med den tidigare på tio picoliter. Enligt Durst marknadsavdelning har de lagt fokus på fem teman utifrån kundernas önskemål: lönsamhet, effektivitet, kvalitet, processtransparens och leverans i tid.

Oavsett vad P5 står för, är resultatet imponerande. Den första modellen 250HS – utav de fyra planerade – har i jämförelse med P10 250HS uppnått följande:

– Upplösningen har ökat från 1000 till 1200 dpi.
– Droppstorleken har sänkts från 10 till 5 picoliter.
– Hastigheten har ökat från 140 till 240 kvadratmeter i timmen (från 42 till 70 skivor i fullformat)
– Underhåll av skrivhuvuden har reducerats från tio till två minuter.
– Tiden för jobbyten har minskats från 60 till 35 sekunder.

Egen färgutveckling

Utvecklingen av en helt ny färg ger också ett uttryck för att Durst har valt att ta ansvar för hela produktuppsättningen – en tätare förbindelse mellan samtliga komponenter i processen. Durst har byggt upp sitt eget utvecklings- och testlaboratorium, där de arbetar med att ta fram färger till deras olika kundsegment. Men de gör även test av skrivhuvuden och styrningen av dem för att optimera enskilda processer. I laboratoriet studerar de allt från färgens rörelse fram mot skrivarhuvudet, färgdropparnas form vid avfyrningen från skrivhuvudet, vidhäftningsegenskaper och mycket mer. För att kunna skriva ut med en droppstorlek på 5 picoliter har de varit tvungna att arbeta med bearbetningen av färgpigmenten och inte minst filtreringen för att undvika stopp i skrivhuvudena.

Durst presenterar två färg-serier till P5:orna, som de kallar för P5 Premium WG och P5 POP HS. Den första är en all-round färg medan POP HS är en specialiserad färg för point-of-sales- produktion.

Byggnaden ”Bergkristallen” är Dursts nya centrum för utveckling av färger och vätskor.

Färglaboratorierna ligger i en byggnad som kallas för Bergkristallen, på grund av sin ovanliga form. Precis bredvid bygger de ytterligare en lokaler som ska rymma den nyetablerade programvaruavdelningen, som de förväntar sig en expansion av under de närmsta åren.

En symfoni av nya faciliteter

Med den nya P5-serien kommer även en ny programvara. Det är webbläsarbaserade Durst Symphony som består både av en arbetsflödesdel och en analysdel samt en underhållsdel baserad på virtual reality (VR) och Augmented Reality (AR). På svenska betyder det sistnämnda ”förstärkt verklighet”).

Hans Peter Schneeberger, ansvarig för programvaruutveckling, säger att den nya programvaran har fått många komponenter från befintliga komponenter i deras lösning för etikettmarknaden. De har själva utvecklat mjukvaran, med en hel del komponenter från andra leverantörer. Det gäller till exempel ColorLogic, som står bakom färghanteringen och Harlequin som levererar rippen.

Hans-Peter Schneeberger är mannen bakom den nya programvaran, Symphony. Den kan bland annat göra alla element av en grafisk fil variabel om databasen existerar.

Om färghanteringen säger Hans-Peter Schneeberger:

– Det är en mycket avancerad programvara för färghanteringen. Samtidigt kan du själv göra manuella anpassningar efter kundens önskemål, på ett intuitivt sätt. Och när du använder flera profiler och manuella justeringar så gör den avancerade användningen av device link-profiler att man inte tappar kvalitet i output:en.

Programvaran för arbetsflödet har en mycket avancerad egenhet att kunna hålla reda på olika versioner av en utskriftsfil. Detta reducerar risken för att en felaktig fil skulle väljas.

Alla grafiska element kan vara variabla

De har även utvecklat sin egen lösning för användningen av variabel data. Databasen fungerar ihop med en Adobe Illustrator-plugin, vilket i praktiken innebär att du kan ha vad som helst som variabel data i filen. Det vanligaste är fortfarande individuella koder, serienummer, namn eller liknande. Men det kan lika gärna vara bilder, färger eller andra grafiska element. Hans-Peter Schneeberger säger att de hade en koreansk kund som ville göra två miljoner individuella etiketter. Från början lät jobbet som en stor utmaning, men i praktiken var det enkelt att bearbeta och spara filerna som skulle skrivas ut. Enligt Hans-Peter Schneeberger tillåter programvaran att skapa 3,8 m2 monokrom bilddata per sekund och sålunda följa med skrivaren.

Konstant övervakning med både ett förvaltnings- och serviceverktyg

Analysdelen av programvarupaketet är tänkt som ett förebyggande serviceverktyg och ett förvaltningsverktyg. Med förvaltningsverktyget kan du få realtidsstatus på alla maskinerna i produktionen (om de är från Durst vill säga) och du kan hämta lagrad data kring produktion, upptid och färgförbrukning etcetera. Utöver dessa intressanta parametrar övervakas även samtliga maskinkomponenter kontinuerligt. Detta gäller till exempel vakuumtryck och olika temperaturer (exempelvis skrivhuvuden). Inom alla övervakade parametrar finns ett toleransområde definierat. Rör sig en komponent utanför detta område så meddelas Dursts serviceavdelning. Det behöver inte vara ett kritiskt läge, men öppnar möjligheten för att låta dig kontrollera komponenten på distans, och därefter eventuellt planera in ett servicebesök. På så sätt går det att undvika onödiga driftstopp.

Kundchef Christian Casazza visar hur Augmented Reality (AR) kan guida en avlägsen kund till en maskindel som behöver ersättas.

Med hjälp av Virtual reality och Augmented reality i underhållssektionen kan Durst serviceanställda hjälpa en kunds tekniker. De kan då se samma saker som teknikern ser och direkt markera vad som ska undersökas och även hjälpa teknikern i dess vidtagande av olika åtgärder. På så sätt är det i många fall möjligt för kunden att fortsätta arbetet tills det går att ordna ett servicebesök på plats.

P5-serien börjar med 250HS-modellen, som förväntas bli den mest eftertraktade på marknaden. 250 indikerar utskriftsbredden, medan HS (High Speed) innebär att det är en höghastighetsskrivare. Senare följer även 200, 250 och 320 – alla utan HS för att möta olika prisgrupper på marknaden. De första P5 250HS-systemen börjar levereras i Europa under andra kvartalet i år. Kort därefter startar i snabb takt lanseringen i USA och Asien. P10-serien kommer successivt att försvinna i takt med att den nya serien expanderar.

Lanseringen av P5-serien var en händelse som uppmärksammades i hela Lienz. Bland annat med en ljusprojektion vid Bruck slott som ligger vid stadens centrum. Foto: Martin Lugger.

 

Läs vidare

Dataline växer med ännu ett förvärv

Mjukvaruföretaget Dataline Solutions är inne i en expansionsfas och meddelar att de köper tyska Pragma Informationssysteme. Bolaget letar även efter fler potentiella förvärv för att kunna växa i Europa.
Dataline Pragma

Skånska bolaget startar upp egen produktion i nya lokaler

I de nya lokalerna blir det showroom och produktion av textiltryck trots att affärsidén tidigare varit att lägga ut allt tryck på andra aktörer.
DSC_5437

Mutoh och Hasler: Nya stjärnor i Marabus sortiment

Marabus öppna hus i Malmö blev en succé med 130 besökare. Dagen bjöd på en rad spännande maskinnyheter, däribland skrivare från Mutoh och ett praktiskt skärbord från Hasler.
DSC_8105

Zone Systems skyltade om Stockholmsgalleria

Zone Systems fick uppdraget att utveckla ett nytt skyltprogram för Solna Centrum.
– Vi har fått använda hela vår verktygslåda med kompetenser från olika discipliner, säger Eddie Andersson, projektchef.
Skyltar tunnelbanan 2 kvadratisk - 5

Senaste nytt

Mimaki CJV200: ”Lillebrors-modell” med high end-skrivhuvud

Mimaki lanserade tidigare i höst instegsmodellen CJV200 med print and cut-funktion. Nu presenterar tillverkaren ytterligare detaljer om maskinen och när den kommer finnas tillgänglig för kunderna.
CJV200 kollage

Dataline växer med ännu ett förvärv

Mjukvaruföretaget Dataline Solutions är inne i en expansionsfas och meddelar att de köper tyska Pragma Informationssysteme. Bolaget letar även efter fler potentiella förvärv för att kunna växa i Europa.
Dataline Pragma

Antalis breddar Olin Design-sortimentet

Olin Design står bakom ett omfattande sortiment av obestruket premiumpapper. Antalis gör nu en nylansering av Olin Design-serien och utökar också med nya produkter.
OLIN_Design_BrandActivation_InspirationPack_Cover_02

Skånska bolaget startar upp egen produktion i nya lokaler

I de nya lokalerna blir det showroom och produktion av textiltryck trots att affärsidén tidigare varit att lägga ut allt tryck på andra aktörer.
DSC_5437