Vad ska det lilla tryckeriet tänka på vid köp av skrivare för storformat? Och vad bör man välja att ha hemma i materialväg? Vi låter Niklas Rydbeck och Niclas Ulriksson på Olsonic lägga ut orden.
För att få fart på det lilla tryckeriet kan frågorna vara många. Teknikutvecklingen på maskinerna går i rasande takt. Ett mikrotryckeri med 1-3 anställda kan idag erbjuda ett allt bredare utbud för att hjälpa kunder med att exempelvis göra roll-ups, visitkort eller foliering till bilar. Är du kreativ och har ett bra kontaktnät så kan du lätt köra igång din verksamhet, säger Niklas Rydbeck, chef för Olsonic.
– Maskinerna har blivit billigare. Förr när de var dyra kanske man behövde en helt annan marginal eller omsättning för att få verksamheten att gå ihop. Nu köper man en maskin som kostar allt från 100 000 till 300 000 kronor.
Det viktigaste att tänka på, när man köper en skrivare för storformat, är att se till att den är framtidssäkrad, enligt Rydbeck:
– Dels ur en miljöaspekt, dels att skrivaren klarar av att producera på många olika material som gör att företaget kan använda en teknik för att kunna tillgodose alla kundernas behov både för inom- och utomhusbruk. Exempelvis så kan latexskrivare från HP vara en jättebra investering för mindre tryckerier eftersom skrivaren klarar att skriva ut kostnadseffektivt på många material. Även om man känner att man inte har något behov av att kunna foliera bilar så kanske detta är något som kunderna vill göra i framtiden. Skriver du ut på en latexskrivare så kan man laminera direkt efter utskrifterna vilket bland annat innebär att du slipper ta en yta i anspråk för utskrifter som ska ligga och torka.
– Välj rätt maskin för det behovet du har. Det är ett samspel mellan tryckeriet och leverantören att valet faller ungefär på det som ska printas.
Ett mikrotryckeri bör tänka till ett varv extra på vilka volymer och applikationer som ska produceras.
– Om man ska starta upp så har HP i sin latexserie instegsmodellerna HP-latex 115 och 315. De finns även med skärfunktion inkluderad. Det är ett bra steg att börja med. Då kan du skriva ut nästan allt på rulle, säger hårdvaruansvarige Niclas Ulriksson på Olsonic.
Skrivare kan framstå som lockande prismässigt. Men man bör se upp för dolda kostnader såsom servicekostnader och oförutsedda utgifter som på sikt kan bli kostsamt. Saker som man kanske inte tar höjd för när man beräknar jobben. Niklas Rydbeck nämner skräckexempel som de bevittnat där kunder blivit lurade. Man har pressat ner priset på maskinen och trott att man har gjort en bra affär. Men i finansieringsalternativen finns istället dolda kostnader som gör att man går bet.
– Vid köp av en maskin ska man tänka på att alltid vara väldig tydlig när det gäller finansieringsupplägget.
– Arbeta med en leverantör som förstår din business både när det gäller hårdvara samt media och som är villig att göra det där lilla extra som inte alltid syns vid ett inköp. Vet du att du kommer köpa en viss volym varje vecka, månad eller år så skapa repeterande leveranser vilket gör att du får en bättre likviditet samt nyttjar en mindre yta, säger han och tillägger att kunden även kan göra ett upplägg såsom Olsonic erbjuder att lagerhålla varor som man vill skriva ut för en kunds räkning. Beställda material skickas varje vecka. Kunden betalar när varorna hämtas ut.
– Fördelen är att din likviditet inte blir ansträngd eftersom du inte köper in stora volymer i onödan.
Vilken lösning är bäst om man som ett litet tryckeri vill slippa ha väldigt många paket med olika papperstyper? Går det att exempelvis bara att ha sex papper inklusive olika ytvikter, och vilka skulle det i så fall vara?
– Ja, det går givetvis att ha ett hussortiment som gör att man täcker upp större delen av kundens behov. De resterande procenten som man behöver skall man se till att leverantören har hemma så att man kan få leverans samma dag eller senast dagen efter.
Sex olika materialtyper är ett dugligt startpaket att börja med, enligt Ulriksson:
– En bra mix av material att ha hemma är fotopapper, bestruket papper, tapet, film, banderollmaterial och tyg. Sedan beror allt givetvis på vilket behov kunderna har, säger han och tillägger att vissa material går att använda till flera olika saker. Exempelvis kampanjvinyler som kan klistras på många olika applikationer.