1 848 personer hade registrerat sig när Sign, Print & Pack-mässan stängde i Helsingfors den 15 mars. På två dagar hade den här helt nya mässan lyckats attrahera fler besökare än motsvarande mässor i Danmark och Norge.
– Vid några tillfällen var trycket så stort att vi bara fick släppa in folk utan att registrera dem, berättar Peter Ollén, som var ytterst ansvarig för mässan. Så antagligen hade vi ytterligare något hundratal personer i hallen.
– Det kändes otroligt skönt att få vara med och skapa en positiv och optimistisk mässa i ett land där man under 15 år gått kräftgång och kämpat hårt för att hålla huvudet ovanför vattenytan. Först minskade efterfrågan på papper, sedan kollapsade Nokia och ryssarna slutade köpa kryssningsfartyg. Efter finanskrisen slutade Europa bygga och då efterfrågades inga Kone hissar. Finländarna har haft en närmast osannolik otur. Men sedan ett år tillbaka reser sig landet och ser en stigande BNP och optimism inom landet. Nokia är den tredje mest sålda mobilen i Storbritannien och hissproduktionen kör så det glöder, samtidigt som pappersbranschen ställt om till förpackningar, där det finns en stabil och stark tillväxt, inte minst tack vare e-handel.
– Förpackningslösningar var också det som mest efterfrågades på mässan. Tryckerierna springer i kapp för att möta e-handelns behov av unika sekundärförpackningar och här kommer vi att se tillväxt under många år framöver, avslutar Peter Ollén.