Förenklar med ny e-handelslösning

PUBLICERAD: 23 mars 2018
UPPDATERAD: 23 mars
Agfa Graphics molnbaserade web-to-print lösning StoreFront lanseras i en ny version.

Agfa Graphics släpper en ny version av e-handelslösningen StoreFront. Utökad säkerhet, smidigare orderhantering och HTML5 baserad editor är några förbättrade funktioner.

Web-to-print har blivit en viktig del av kunderbjudandet för många tryckerier. En lättanvänd onlinebutik kan ge konkurrensfördelar och göra så att tryckerier kan utöka sina tjänster och nå fler kunder. Agfa Graphics molnbaserade web-to-print lösning StoreFront kommer nu i en ny version som riktar sig mot tryckerier, skyltmakare och kreativa byråer. En e-handelslösning som ger möjlighet att dygnet runt kunna skapa, anpassa och köpa produkter online.

Det finns två typer av StoreFront-butiker: privata webbutiker för specifika B2B-kunder med inloggning, och så finns det offentliga webbutiker där alla kan beställa varor. Agfas nya version har bland annat uppdaterats med högre säkerhet för att hålla hackarna borta. I de tidigare versionerna användes HTTPS-protokollet för användarkritiskt innehåll som inloggnings- och utcheckningssidor. Den nya versionen kallad StoreFront 4.5 gör att all datatrafik är krypterad av HTTPS i hela butiken. För att enkelt nyttja HTTPS-säkerheten i butikerna begär StoreFront 4.5 automatiskt ett SSL-certifikat av ”Let’s Encrypt” – en helt automatiserad certifikatfunktion som stöds av flera stora teknikföretag. Enligt utvecklaren sparar tryckaren på så vis arbetet med att beställa och installera egna certifikat.

Vidare så slipper tryckaren arbetet med att uppskatta leveranstiden för en order i den uppdaterade versionen. Baserat på den förvalda frakttjänsten och produktionsschemat visar StoreFront 4.5 beräknat leveransdatum, vilket minskar risken för förvirring om vad till exempel 48-timmars frakt innebär. Vidare har online-editorn blivit helt HTML5-baserad och är på så sätt kompatibel med alla nya webbläsare. Kunder som vill anpassa och redigera dokument, visitkort, flygblad, datablad, POS-skärmar, med mera, kan nu göra det enkelt och bekvämt på sin dator eller läsplatta.

Beställningar hämtas från StoreFront-butiken och bearbetas automatiskt och arbetsflödet kommunicerar kontinuerligt med StoreFront vilket sparar tryckeriet värdefull tid och ansträngning. Onlinebeställningar i StoreFront kan bearbetas med vilket arbetsflöde som helst. Utvecklaren menar dock att StoreFront briljerar ytterligare i kombination med andra Agfa Graphics-system som Apogee Prepress för civiltryckerier och Asanti-arbetsflödet för skylt och displaytryckerier.

 

 

 

Läs vidare

Stora möjligheter med AI – men lika stora utmaningar

I vår artikelserie om artificiell intelligens (AI) i den grafiska industrin har vi nu pratat med Adrian Mayr, produktchef på Müller Martini. De är kända för att tillverka efterbehandlingsutrustning i industriell skala.

Adrian-Mayr-pfc-bearb

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1

Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Tyska Cloudlab Solutions är en etablerad leverantör av web-to-print-lösningar inom både tryck och förpackning. Med nya versionen X3 tar företaget hjälp av AI när det gäller bland annat design och prissättning.

Cloudlab

HP ingår strategiskt samarbete med Canva

Det AI-baserade designprogrammet Canva har 185 miljoner användare över hela världen. Nu etablerar man ett samarbete med HP.

hp-canva

Senaste nytt

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150