Fotbollströjor produceras på Fespa

PUBLICERAD: 27 april 2018
UPPDATERAD: 27 april

Fotbolls- VM hägrar. Med det i åtanke kommer en grupp maskintillverkare värma upp genom att visa ett fullständigt produktionsflöde för produktion av fotbollströjor under Fespamässan 15-18 maj.

Från design och tryck till efterbehandling av fotbollströjor visas i SportsFactory-montern på Fespamässan i Berlin 15-18 maj.

SportsFactory är namnet på den 250 kvadratmeter stora Fespamontern där det ska produceras personaliserade fotbollströjor. En läglig upptakt till sommarens fotbollsfest när det vankas VM i Ryssland. I tröjfabriken tillika produktionsanläggningen presenteras maskiner från Caldera, MS Printing Solutions, JK Group, Monti Antonio och Zund. Dover Digital Printing står för sponsringen till initiativet med sporttemat, säger Sébastien Hanssens, vice marknadsföringschef för Dover Digital Printing:

– Tanken är att låta besökare få uppleva hela produktionsprocessen, säger han och fortsätter med att förklara flödet.

– Det kommer att börja med den initiala designen av en tröja som följs upp med hela processen, att skriva ut, skära och sy, till framväxten av en produkt redo för leverans.

Fotbollströjorna kommer att skrivas ut på en JP4 digital printer från MS printing solutions, och med Kiian-bläck från JK Group. JP4-maskinen har åtta skrivhuvuden. Med enbart CMYK-färgerna uppgår produktionshastigheten i skrivaren till 180 kvadratmeter i timmen. När utskriften är klar väntar en kalandermaskin från Monti Antonio som sedan följs upp av ett skärbord från Zünd. Hela kedjan styrs med Calderas mjukvaror: web-to-print-lösning, prepress och rippning. Även Calderas arbetsflödeslösning StreamLive kommer demonstreras som används för att spåra jobben, hålla koll på produktionen samt ge en rad statistikdata om processerna – exempelvis bläck- och materialförbrukning samt tidschemat för utskrifterna.

I anslutning till produktionen utlovas även en sportbar för besökarna som tagits fram med hjälp av digital tryckteknik samt en popup-butik som visar digitaltryckta sportkit och andra grafiska produkter.

Läs vidare

De blir återförsäljare av Anapurna i Skandinavien

Nu står det klart att Konica Minolta blir återförsäljare av Agfas Anapurna-serie i Norge, Sverige och Danmark.
Agfa konica minolta

Fogra släpper färgstandard för textiltryck

Digitalt textiltryck omfattar ett antal olika marknadssegment, som främst skiljer sig åt i fråga om tillämpning, val av naturliga eller syntetiska textilier och motsvarande färgkategorier för bläckstråleskrivare.
fogra-forschung-Textil

Wasa Grafiska går igång på krångliga trycksaker

Ett arkmatat skärbord har tagit plats hos familjeföretaget Wasa Grafiska i Bromma. Nu ser tryckeriet möjligheter att kapa flaskhalsar och kunna göra fler jobb i eget hus.
Wasa Grafiska

Tålig och vattenavvisande kartong för utomhusskyltning

Papyrus senaste nyhet i sortimentet är en displayboard för skyltning som alltid vinner över vädrets makter, enligt leverantören.
FotoJet (36)

Senaste nytt

Stockholmstryckeri växlar upp

US-AB lägger i en högre växel med ett fullutrustat broschyrhäftsystem från Plockmatic och satsar samtidigt på att bredda erbjudandet med en e-handelsplattform för profiltrycksaker.
Usab3

Vinnarna klara i folietävling

Den årliga Hexis-fototävlingen fick in fler än 450 bidrag. Nu har vinnarna utsetts.
Hexis_collage_1

Spandex satsar på pvc-fri folie

Med målet att det ska vara precis lika enkelt och billigt att välja pvc-fria som traditionella folier så lanserade Spandex i dagarna sin nya serie print- och skärfolier, ImagePerfect EverGreen.
Screenshot 2022-12-07 at 12.01.51

Servicefokus och försäljningsrekord i sikte

Återförsäljaren KA Olsson & Gems ser ut att stänga verksamhetsåret med de bästa försäljningssiffrorna någonsin, enligt försäljningschefen Emil Gillmor. Förklaringen beror delvis på ett uppsving på dekor­sidan. Samtidigt vässas produktportföljen ytterligare med fler nyheter för bilfolierare.
emil