Hot Screen skjuter i höjden

PUBLICERAD: 4 maj 2018
UPPDATERAD: 4 maj
Hot Screens vd Fredrik Skanselid ser en positiv start på innevarande året.

Hot Screen kammar hem ytterligare en avtalskund i form av textilprofileringsjätten Nordiska Etikettbolaget.
– Vi har inlett starkt med 20 procents tillväxt de första sex månaderna, säger vd:n Fredrik Skanselid.

Nordiska Etikettbolaget som är europeisk leverantör av textil profilering med export till 42 länder har valt att lägga över sin transferproduktion till Hot Screen. En viktig avtalskund enligt Hot Screens vd Fredrik Skanselid:
– Det betyder mycket för oss såklart. Det är en stor aktör som vi knyter till oss.

Hot Screen med säte i Kungsbacka har cirka 30 anställda och producerar värmetransfer och värmepressar. Redan i början av året inledde företaget ett samarbete med kunden Fronta som är en rikstäckande återförsäljarkedja i profilreklambranschen i Sverige och Finland. I Hot Screens senaste bokslut landade omsättningen på 65,9 miljoner kronor, en ökning med 16,8 procent jämfört med föregående år. Rörelseresultatet ökade från 13,7 miljoner till 16,8 miljoner. Årets resultatet efter skatt blev 8,3 miljoner kronor.

Innevarande år ser mycket ljust ut:
– Vi har inlett starkt med 20 procents tillväxt de första sex månaderna, säger Skanselid som ser att de kommer göra ett fint resultat när bokslutet stänger:
– Vi beräknar att vi kommer omsätta ca 80 miljoner kronor enbart på värmetransfer.

Hot Screen har investerat för en miljövänlig och Lean-baserad produktion.

Vad är bakomliggande orsaken till att ni går som tåget?
– Anledningen är att vi har bra miljövänliga och kvalitetsmässiga produkter som är prisvärda och vi har satsat stort på att bygga en ny miljövänlig fabrik med en Lean-baserad produktion. Och vi kommer fortsätta bygga ut vår fabrik under 2019 med fokus på det vi tillverkar.
I september startade Hot Screen ett dotterbolag i Finland med fokus på försäljning där Henrik Gillberg är ansvarig säljare. I maj i år öppnade företaget en filial i Norge.
– Vi har många stora norska kunder som hade önskemål om detta för att underlätta med införselmoms och att kunna handla med norska kronor, säger Skanselid.

Läs vidare

Summa automatiserar arbetsflödet för skärning inline

Summa visade bland annat inlinelösningar med iläggare till sina digitala skärbord och textillaserskärare under Fespa.
_DSC0109

Epson går i personaliseringens spår

Mindre serier med kundanpassade produkter, det är en tydlig trend i den grafiska branschen. Epson lanserade två nyheter inom detta segment på Fespa: en UV-skrivare och en DTF/DTG-skrivare. Båda instegsmodeller av desktopstorlek.
Epson 1

Spill blir helt nya produkter med Hexis nya satsning

Spill från material blir husisolering och pvc-rör när Hexis nya återvinningsprogram rullas ut i Europa. Under Fespa visar det franska företaget också en ny ultrastransparant folie och nya färger i serierna Bodyfence och Skintac.
_DSC0045

Projicering av motivet för exakt textiltryck

Den stora nyheten hos Stahls under Fespa var utan tvekan nya Hotronix ProPlace IQ, en patenterad lösning där motivet projiceras på tyget för en exakt placering av trycket.
Stahls 1

Senaste nytt

Mycket DTF men inte så mycket AI på FESPA

FESPA-mässan är slut för den här gången och förväntningarna inför Drupa ökar. Sign&Print pratade med Kim Harris på Vikiallo om vilka trender han såg på mässan.
Fespa

V-Tab har gått i konkurs

Tryckerikoncernen V-Tab har gått i konkurs. 150 anställda är berörda.
FotoJet-(64)

Ingen sammanslagning med PWA – SBPR kan läggas ner

Den kommunicerade sammanslagningen av profil- och promotionföreningarna SBPR och PWA är ingen sammanslagning. Rent teknisk kan SBPR läggas ner samtidigt som PWA byter namn och öppnar upp för en ny typ av medlemmar. 
Roger-Nilsson

Zünd visar automatisering med robotar

Robotarna blir allt mer avancerade och Zünds skyltlösningar erbjuder skylttillverkare betydande möjligheter till effektivitet.
zund-fespa_01