
Canon kommer att showa med sin största monter hittills på Fespa och visar upp sitt breda register inom storformatsproduktion. En nyhet blir Océ Arizona-seriens nya lösning för upphöjt tryck som för första gången visas i Europa. En annan nyhet är Canons robotlösning som Sign&Print tidigare har berättat om.

Flatbäddsskrivare, rullmatade skrivare, automatiserade skärningssystem och arbetsflöden. Canon tar med det mesta de har att erbjuda inom storformatsproduktion till Fespa-mässan i Berlin. Canons blickfångare på fjolårets mässa var Océ Colorado 1640 – den första 64 tums storformatskrivaren med matning från rulle till rulle som använder Canons nya uv-gel-teknik. I år blir det dubbelt upp när två sådana skrivare demonstrerar hur de hanterar produktivitet och flexibla utskriftsmaterial. En mängd inrednings- och grafiska tillämpningar som producerats av Colorado-användare kommer också synas i montern.
Med företagets Océ Arizona-serie med flatbäddsskrivare ses modellerna 280GT och 6170XTS. Den sistnämnda kompletteras med skärbordet Océ ProCut G3 XL-3200 för att visa ett strömlinjeformat arbetsflöde för att producera förpackningar i små upplagor.

Under mässan kommer Canon även visa hur man kan implementera automation i storformatsproduktionen. Det handlar om flatbäddskrivaren 6170 som ingår i ett robotiserat arbetsflöde med teknik från Canons partner Rolan Robotics. Utvecklingprojektet – att integrera roboten med skrivaren och skärbordet – drog holländska tryckeriet van Vliet Printing igång tillsammans med Canon, robotutvecklaren Rolan Robotics och schweiziska skärspecialisten Zünd. Roboten lyfter materialet från pallen till flatbäddsskrivaren för utskrift. Sedan förflyttas det utskrivna materialet till skärbordet och sedan vidare till avläggningspallen. Mer läsning om detta här.
På årets Fespa-mässa tar Canon även tillfället i akt att demonstrera Océ Arizona-seriens nya lösning för upphöjt tryck som innebär att struktureffekter kan läggas till på inredningsprodukter, förpackningsprototyper och skyltar. Det bli första gången någonsin i Europa som lösningen visas.
Canon bygger även upp en butiksmiljö. En kvartersbutik för att visa applikationers olika användningsområden. En konceptkampanj för ett fiktivt skönhetsvarumärke, Elemental. Butiken innehåller bland annat vinylgolv, förpackningar, väggmålningar, tapeter och kakelplattor finnas.
– Elemental-kampanjen har utökats sedan FESPA 2017 och visar nu hur utskrivna tillämpningar i alla olika format stärker framgången när ett varumärke ska lanseras. Från den första träffen med kunden i hemmamiljön, kunskap via smart integrerad reklam utanför hemmet och till en imponerande varumärkesupplevelse hos återförsäljare, med allt från dekor till förpackning, säger Mark Lawn, chef för affärsområdet Graphic & Communications Group på Canon i Europa.