Robot och upphöjt tryck

PUBLICERAD: 9 maj 2018
UPPDATERAD: 9 maj
Chefen för affärsområdet Graphic & Communications Group på Canon i Europa, Mark Lawn, utlovar bredd i företagets monter på Fespa-mässan.

Canon kommer att showa med sin största monter hittills på Fespa och visar upp sitt breda register inom storformatsproduktion. En nyhet blir Océ Arizona-seriens nya lösning för upphöjt tryck som för första gången visas i Europa. En annan nyhet är Canons robotlösning som Sign&Print tidigare har berättat om.

Förra årets stora nyhet från Canon på förra årets mässa visas i år dubbelt upp.

Flatbäddsskrivare, rullmatade skrivare, automatiserade skärningssystem och arbetsflöden. Canon tar med det mesta de har att erbjuda inom storformatsproduktion till Fespa-mässan i Berlin. Canons blickfångare på fjolårets mässa var Océ Colorado 1640 – den första 64 tums storformatskrivaren med matning från rulle till rulle som använder Canons nya uv-gel-teknik. I år blir det dubbelt upp när två sådana skrivare demonstrerar hur de hanterar produktivitet och flexibla utskriftsmaterial. En mängd inrednings- och grafiska tillämpningar som producerats av Colorado-användare kommer också synas i montern.

Med företagets Océ Arizona-serie med flatbäddsskrivare ses modellerna 280GT och 6170XTS. Den sistnämnda kompletteras med skärbordet Océ ProCut G3 XL-3200 för att visa ett strömlinjeformat arbetsflöde för att producera förpackningar i små upplagor.

Canon visar automatiserad storformatsproduktion under årets Fespa-mässa i Berlin som pågår 15-18 maj.

Under mässan kommer Canon även visa hur man kan implementera automation i storformatsproduktionen. Det handlar om flatbäddskrivaren 6170 som ingår i ett robotiserat arbetsflöde med teknik från Canons partner Rolan Robotics. Utvecklingprojektet – att integrera roboten med skrivaren och skärbordet – drog holländska tryckeriet van Vliet Printing igång tillsammans med Canon, robotutvecklaren Rolan Robotics och schweiziska skärspecialisten Zünd. Roboten lyfter materialet från pallen till flatbäddsskrivaren för utskrift. Sedan förflyttas det utskrivna materialet till skärbordet och sedan vidare till avläggningspallen. Mer läsning om detta här.

På årets Fespa-mässa tar Canon även tillfället i akt att demonstrera Océ Arizona-seriens nya lösning för upphöjt tryck som innebär att struktureffekter kan läggas till på inredningsprodukter, förpackningsprototyper och skyltar. Det bli första gången någonsin i Europa som lösningen visas.

Canon bygger även upp en butiksmiljö. En kvartersbutik för att visa applikationers olika användningsområden. En konceptkampanj för ett fiktivt skönhetsvarumärke, Elemental. Butiken innehåller bland annat vinylgolv, förpackningar, väggmålningar, tapeter och kakelplattor finnas.

– Elemental-kampanjen har utökats sedan FESPA 2017 och visar nu hur utskrivna tillämpningar i alla olika format stärker framgången när ett varumärke ska lanseras. Från den första träffen med kunden i hemmamiljön, kunskap via smart integrerad reklam utanför hemmet och till en imponerande varumärkesupplevelse hos återförsäljare, med allt från dekor till förpackning, säger Mark Lawn, chef för affärsområdet Graphic & Communications Group på Canon i Europa.

 

 

 

 

 

Läs vidare

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Mässpremiär på Drupa för Zünds Q-Line

Den schweiziska skärbordstillverkaren Zünd ställer ut under mottot ”Performance across the board” och tar med sig Q-Line som lanserades förra våren och nu visas på en mässa för första gången.
Zund 2

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Senaste nytt

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm