Sharps Nordenchef – ”Vi är ett helt annat bolag idag”

PUBLICERAD: 11 maj 2018
UPPDATERAD: 11 maj
Henrik Flink, Nordenchef för Sharp, i stor intervju med Sign&Print om företagets transformationsresa.

Tiden som en krisdrabbad japansk elektronikjätte är förbi. Med visionen att vara en marknadsledande aktör för det integrerade kontoret går Sharp i Norden nu för högtryck för att visa resultat.
– Vi har ett tydligt mål att nå en miljard år 2020, säger Henrik Flink, chef för Sharp i Norden.

Bortblåst, i alla fall med Sharps ögon sett, är stämpeln som en japansk elektronikjätte i kris. Idag har Sharp bland annat en produktportfölj som strömlinjeformar inhouse-avdelningar – lösningar för ett ”smart kontor” – multifunktionsskrivare, visuella skärmar, digitala lösningar för dokumenthantering och mötesteknik, för att nämna några. Henrik Flink, general manager för Sharp på området affärssystem, framhåller den stora transformationsresa som företaget gått igenom.
– 2007 så var 50 procent av vår omsättning – som på den tiden var en miljard – på konsumentelektronik. Då flyttade man i princip bara lådor. Tre procent var direktförsäljning och 97 procent var till partners på affärssidan. Även då var företaget egentligen ett kartongflyttande företag, även fast vi självklart också bidrog till mervärde för våra partners, säger han och fortsätter:
I dag är 71 procent av vår omsättning direkt till slutkund och 29 procent till partners. Så det är ganska stor skillnad på företaget och dessutom har vi ingen konsumentelektronik idag. Så det är två ganska stora resor som företaget har gjort på tio år.
Sharp omsätter idag 850 miljoner kronor i Norden. Kurvan ska uppåt:
– Vi har ett tydligt mål att nå en miljard kronor år 2020. Det är en jämn siffra givetvis, men vi har satt det målet för att vi vill ha en omsättning som vi hade 2007 när konsumentelektroniken stod för 50 procent. Det vill vi nå upp till.

Ny ägare

Planen att nå dit ska dels ske organiskt, dels med en förvärvsstrategi som är uttalad i hela Europa.
– I och med Sharps nya ägare, det taiwanesiska elektronikföretaget Foxconn så har vi fått nya möjligheter att se över förvärvsprospekt och önskemål. Det är något som vi vill göra fram till 2020. Inte av den anledningen men det är ett mål i alla fall.

Henrik Flink säger att Sharp är en traditionell dokumenthanteringsleverantör inom business to business. Och när det gäller konkurrensen inom detta segment så har Sharp ytterligare ess i rockärmen som kompletterar. Mötesteknik för kontoret som ger ett annat sätt att arbeta och ett annat sätt att mötas.
– Här adderar vi ett mervärde som våra konkurrenter inte kan göra just nu. Den här fusionen med mötesteknik – att få människor att mötas, om man nu ska använda ett begrepp för alla skärmar. Sen har vi en väldigt stark säljorganisation, och stark struktur på våra betalningslösningar och kassasystem. Där ligger vi långt framme. Där får du också med digital signage som en lågt hängande frukt. Vi har redan kundbasen och det matchar väldigt bra.

Ett av Sharps exempel inom mötesteknik, så kallade Huddle-ytor, för bland annat presentationer, snabba jobb-och styrelsemöten med tillgång till exempelvis video, ljud, automatik och röststyrning.

Sharp presenterade sin vision för framtidens mötesrum under det egna eventet Inspire Expo i Edinburgh i början av året. Så kallade Huddle-ytor för bland annat presentationer, snabba jobb-och styrelsemöten med tillgång till exempelvis video, ljud, automatik och röststyrning. På så sätt kan mötesdeltagare från olika platser i världen knyta an, kommunicera och arbeta med projekt och dokument.
– Du möts informellt och formellt för att skapa snabba möten. Du samlar ihop dina medarbetare, har snabba möten, delar informationen, skriver ut informationen och går vidare. Det tycker jag skapar ett mervärde på en arbetsplats.

Den interaktiva whiteboarden BIG PAD är den enda i sitt slag med 4K-pekskärm.

En rad mötesrum visades upp med Sharps nya interaktiva whiteboard – Big Pad. En pekskärm med 4K-teknik för att kunna dela information, rita och signera direkt på skärmen under möten.

Henrik Flink säger att förändringsarbetet blir viktigt framöver för Sharp. Att skapa en inställning hos människor att vilja lära sig nya saker. Både hos anställda återförsäljare och kunder.

– Utbildningsmässigt har vi en jätteresa att göra. Att sätta upp utbildningar för hur man använder sakerna. Där måste vi utveckla vårt erbjudande samtidigt som kunderna måste vara beredda att betala lite mer för det. Så att man har strukturerade och förenklande utbildningar.

24 nya skärmar

– Vi är redo för den här transformationen och vi har ett försprång idag med den mixen vi har.

Sharp förvärvades i augusti 2016 av taiwanesiska Foxconn. Tillverkningsjätten ligger till grund för Sharps lanseringar av 24 nya visuella skärmar bara i år. Företaget har även gjort en satsning på en rad a4-multifunktionsskrivare samt tio nya a3-modeller. Dessa skrivare blir kittet som binder samman företagets dokumenthanterings- och kontorslösningar. Samma plattform som de har på sina färgsystem har de nu införlivat även på sina svartvita skrivarmodeller.

– Där har vi tidigare inte haft det utbud som många av våra konkurrenter. Där ser vi en satsning nu vilket bär frukt just nu, säger Henrik Flink och tillägger att det handlar om en gemensam line-up, samma plattform, vilket är väldigt positivt och gör det enklare för partners, serviceorganisationer och kunder som har fler än ett system.

Användarvänligheten är vass, enligt Henrik Flink:
– Driftsäkerheten är hög i dag på våra skrivare. Det märker man inte minst på våra serviceorganisationer. Det blir väldigt lite fel.

Sharps produktportfölj med skrivare nischar sig mot in-house- produktioner. Exempelvis på kontor där man vill kunna göra kundtidningar, inbjudningskort, broschyrer eller andra utskick.

Tittar man på Sharps a4-skrivare så är det långt ifrån bara utskrifter som är maskinens tillgång.
– Det är inte bara en a4-skrivare utan även en scanningshäst. Den scannar 110 sidor per minut vilket är otroligt välkommet på företag som scannar mycket. Det är också något som vi ser ökar. En skrivare för alla företag med stora postingångar som behöver få in sina dokument digitalt.

Henrik Flink säger att Sharps produktportfölj med skrivare nischar sig mot in-house- produktioner. Inte bara stora företag och organisationer med traditionellt stora postrum utan all sorts kontorshantering där man har högre krav på kvalitet. Exempelvis kontor där man vill kunna göra egna produktioner i huset; kundtidningar, inbjudningskort, broschyrer eller andra utskick.
– Enligt oss kommer den här marknaden med fysisk marknadsföring leva igen. Då tror vi att vår marknad är de företagen som vill göra dessa produktioner själva. Det spar också in mycket pengar för väldigt många företag.

Skriva ut själva

– Vi ser att det fortfarande finns en stor kaka att ta här. Företag lämnar iväg väldigt mycket på tryck i dag, något som de egentligen skulle kunna göra själva. Det är viktigt att våra säljare och återförsäljare informerar om det här på ett bra sätt, vad man som företag kan göra.

Flera modeller med multifunktionsskrivare som skriver ut i svartvitt eller färg presenterades på företagets event i Edinburgh.

Kommer företag vara villiga att investera i dessa kontorslösningar?
– Om man kan påvisa en return-of-investment i företagen så tror jag att man gör det. Men sen är det klart ska det alltid utbildas en person att hantera systemet, den biten måste man också väga in. Kan man påvisa en besparing och samtidigt en enkelhet och att man kan göra saker mycket snabbare i sin verksamhet, så tror jag många tycker det är intressant.

Vad blir Sharps fokus inom en femårsperiod?
– Det är det smarta kontoret. Det får inte bara vara en floskel utan ska även kunna brytas ned konkret, säger Flink och berättar att de vässat sin företagsvision ytterligare: att vara en marknadsledande aktör för det integrerade kontoret, för informationshantering, all säkerhet och trygghet samt servicerummet och allt runt detta.
– Vi är ett tjänsteföretag som ser bakom produkten och fokuserar på kundnyttan. Även i återförsäljarperspektivet. Vi ska kunna erbjuda hela paketet.
Norden ligger långt framme när det gäller att anamma ny teknik på morgondagens arbetsplatser, enligt Flink:
– Där tycker jag att vi ligger väldigt långt framme. Det finns en stark mognad och Norden känns mer förberedda i transformeringen. Våra återförsäljare och våra anställda känns också mer på tårna när det gäller den transformeringen.

Läs vidare

Canon blickar mot nya marknader

Det är ett Canon i toppform som, med sin 4 800 kvadratmeter stora monter på Drupa, visar varför de är ledande inom flera teknologier.
Drupa_Canon

100 Revoria Press PC1120 installerade i Europa

Fujifilm har nu gjort sin hundrade installation av sin flaggskeppsmodell Revoria Press PC1120 i Europa. Tonerpressen har vunnit flera utmärkelser under åren.
IMG_4094

Hårdvara är kärnan hos nystartade Signcore

Samma dag som Fespa öppnade gick Signcoms vd Robert Nyblom ut med att han driver vidare maskinverksamheten i ett nytt bolag. Sedan dess har bitarna fallit på plats och vägen framåt är solklar.
Signcore 3

Ett verktyg för skyltföretagets alla processer

Det belgiska mjukvaruföretaget Dataline Solutions har utvecklat den modulära mjukvaran Multiline för att hantera alla funktioner hos ett skyltföretag, eller något annat grafiskt företag för den delen.
Jef_Stoffels

Senaste nytt

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5