Större och större maskiner på Fespa

Årets Fespa öppnade i Berlin på tisdagen. Trenden mot ständigt större och mer industriella maskiner fortsätter. Även Swissqprint har nu givit sig in i kampen om kunder som behöver över 300 kvadratmeter i timmen.

Jakten på att klara trycket med one-pass blir allt tydligare och Efi nämnde det också på sin presskonferens. Speciellt när det gäller textil ses det som viktigt.

På textilsidan var det annars HP som tagit med en stor maskin för tryck på interiöra textilier. Antalis, som är återförsäljare av HPs större maskiner, fanns talstarkt på plats och pratade om interiör som nästa stora område att fokusera på. De avslöjade också att de för samtal med stora nordiska kunder om samarbeten när det gäller textilier, självhäftande material och exempelvis tapeter.

På tapetsidan kunde Nize Equipment visa upp den litauiske producenten Veka, som skapar mönster i tapeter med hjälp av digitaltryck. De har utvecklat en speciell tapet som växer på områden där den inte tryckts med en specialfärg. Det gör att de i en arbetsgång kan digitaltrycka och prägla en 160 cm bred tapetrulle med exempelvis en företagslogo i bakgrunden.

Åter till textilierna, där Mimaki berättade om fjolårets köp av Rimslow.

– Vi har nu ett komplett system för textilier, från förbehandling av fibern så att den suger bättre, via tryckning och sublimering till ångning och uttvättning efter trycket.

Mimakis påpekar också att detta både gäller om man jagar färgäkthet (till exempel på gardiner) eller tålighet för många tvättar (till exempel spelartröjor och kläder).

– Vi har de olika färger och tryckmetoder som krävs för de olika efterlysta egenskaperna.

Mimaki visar också detta genom att ha genomfört en rad förbättringar på sitt Tiger 1800B system för textiltryck. Det gäller båda modellerna – den för att gå direkt till textilierna och den där man trycker på en pappersbärare och sedan med värme transfererar trycket över till textilierna. För båda modleler gäller också att man nu kan få en jumborulle, så att maskinen kan producera i timmar och erbjuda en hel rulle till den som sedan ska sy upp kläder, göra beachflaggor eller göra något annat av tyget.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Grafisk lärobok – nu med Clickable Paper

Introduction to Graphic Communication släpps i en ny uppdaterad utgåva – denna gång med Ricohs Clickable Paper.

– Boken täcker in de flesta ämnen inom grafisk kommunikation – från äldre tekniker med mycket spännande historia till färghantering och olika tryckprocesser, säger Erik Barö på Ricoh.

Publicerat av: 

”Vi vill kittla de mer kreativa kreatörerna”

PÅ Media installerar en sjufärgs digital offsetpress för att kunna göra effektfulla tryck på substrat ända upp till 600 mikron.
– Vi vill kittla de mer kreativa kreatörerna och att ge övriga kunder möjlighet att göra mer spännande trycksaker, säger Thomas Pall, vd för PÅ Media. 

Publicerat av: