Större och större maskiner på Fespa

PUBLICERAD: 16 maj 2018
UPPDATERAD: 14 november

Årets Fespa öppnade i Berlin på tisdagen. Trenden mot ständigt större och mer industriella maskiner fortsätter. Även Swissqprint har nu givit sig in i kampen om kunder som behöver över 300 kvadratmeter i timmen.

Jakten på att klara trycket med one-pass blir allt tydligare och Efi nämnde det också på sin presskonferens. Speciellt när det gäller textil ses det som viktigt.

På textilsidan var det annars HP som tagit med en stor maskin för tryck på interiöra textilier. Antalis, som är återförsäljare av HPs större maskiner, fanns talstarkt på plats och pratade om interiör som nästa stora område att fokusera på. De avslöjade också att de för samtal med stora nordiska kunder om samarbeten när det gäller textilier, självhäftande material och exempelvis tapeter.

På tapetsidan kunde Nize Equipment visa upp den litauiske producenten Veka, som skapar mönster i tapeter med hjälp av digitaltryck. De har utvecklat en speciell tapet som växer på områden där den inte tryckts med en specialfärg. Det gör att de i en arbetsgång kan digitaltrycka och prägla en 160 cm bred tapetrulle med exempelvis en företagslogo i bakgrunden.

Åter till textilierna, där Mimaki berättade om fjolårets köp av Rimslow.

– Vi har nu ett komplett system för textilier, från förbehandling av fibern så att den suger bättre, via tryckning och sublimering till ångning och uttvättning efter trycket.

Mimakis påpekar också att detta både gäller om man jagar färgäkthet (till exempel på gardiner) eller tålighet för många tvättar (till exempel spelartröjor och kläder).

– Vi har de olika färger och tryckmetoder som krävs för de olika efterlysta egenskaperna.

Mimaki visar också detta genom att ha genomfört en rad förbättringar på sitt Tiger 1800B system för textiltryck. Det gäller båda modellerna – den för att gå direkt till textilierna och den där man trycker på en pappersbärare och sedan med värme transfererar trycket över till textilierna. För båda modleler gäller också att man nu kan få en jumborulle, så att maskinen kan producera i timmar och erbjuda en hel rulle till den som sedan ska sy upp kläder, göra beachflaggor eller göra något annat av tyget.

Läs vidare

Hon startar ny era för Kaffe Skog & Tryck

Mia Vindelhed kommer senast från skidbranschen. Nu glider hon in och tar över tryckeriet och pappershandelns Kaffe Skog & Tryck i Västerbottniska Vindeln norr om Umeå.
mia1

Mässpremiär på Drupa för Zünds Q-Line

Den schweiziska skärbordstillverkaren Zünd ställer ut under mottot ”Performance across the board” och tar med sig Q-Line som lanserades förra våren och nu visas på en mässa för första gången.
Zund 2

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

Senaste nytt

Hon startar ny era för Kaffe Skog & Tryck

Mia Vindelhed kommer senast från skidbranschen. Nu glider hon in och tar över tryckeriet och pappershandelns Kaffe Skog & Tryck i Västerbottniska Vindeln norr om Umeå.
mia1

Mässpremiär på Drupa för Zünds Q-Line

Den schweiziska skärbordstillverkaren Zünd ställer ut under mottot ”Performance across the board” och tar med sig Q-Line som lanserades förra våren och nu visas på en mässa för första gången.
Zund 2

Xeikons Lion tar digitaltrycket framåt

Xeikon har lanserat Lion LX3000, en ny digital etikettpress med ett nytt styrsystem som ger hög produktivitet och etikettkvalitet med fina prestanda.
Xeikon

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor