Han ska bygga Canons varumärke

Stefan Lundin ska fokusera på att bygga Canons varumärke på sociala medier.

Stefan Lundin är ny europeisk chef för Canons sociala medier inom företagsförsäljning. För att lyckas är tvåvägskontakten viktig, menar han.

Canon väljer att dela upp arbetet med PR- och sociala medier. Stefan Lundin blir chef för det senare. Han kommer ha sin bas i London och har över 20 års erfarenhet inom IT-branschen. Bland annat har han haft ansvaret för sociala medier hos ett konkurrerande företag.

– Jag har kommit in som en del av förändringsarbetet. En viktig sak för mig är att lära våra säljteam hur de kan använda sociala medier som ett verktyg i sitt arbete. Det handlar främst om att anpassa säljarbetet till hur inköpsprocessen ser ut idag, men självklart även att ge Canon större räckvidd för sitt digitala innehåll i Europa. Fler ska läsa och interagera med det, säger Stefan Lundin.

Stefan Lundin säger att Canon ska vara längst fram för beslutsfattare inom B2B ( företagsförsäljning, reds anm):

– Ett sätt att komma dit är att använda Linkedin där våra anställda ges en möjlighet att påverka sina kunder även när de inte träffar dem. Där kan de marknadsföra sig själva genom de verktyg och ramverk vi ger dem så att de uppfattas som trovärdiga rådgivare. Kunder idag gör väldigt mycket research innan säljaren ens kommer in i processen, och sociala medier är en viktig kanal i det arbetet. Om du som säljare finns där och delar med dig av insiktsfullt material är chansen större att du blir inbjuden och ditt utgångsläge är bättre.

Han menar vidare att nycklar för att lyckas på sociala medier är att lära sig vad som fungerar och vad andra vill ta del av.

– Tänk på tvåvägskontakten, vad dina kunder är intresserade av, inte bara vad du själv vill säga. I dag är det många som delar meningslöst material som de ofta inte ens har läst. Dessutom delar många för mycket vilket leder till att deras nätverk slutar bry sig och scrollar förbi, säger han.

– Om du följer ett företag på Facebook så är det för att du gillar varumärket och för att få erbjudanden och uppdateringar. Du vill ha något konkret tillbaka. Om du å andra sidan som IT-chef följer ett företag på Linkedin så vill du veta hur det går för företaget, vad det ser för trender och hur det är med och leder utvecklingen. Då måste vi som företag kunna erbjuda det.

En trend som Stefan Lundin pekar ut är att alla plattformar går mot att skapa möjligheter för personliga kontakter mellan kunder och företag.

Konsumenter vill ha direktkontakt, kanske ha support för en produkt, kunna ställa frågor och chatta. Många företag är fortfarande fokuserade på att dela innehåll och starta diskussioner, men behöver ställa om till att bli bättre på kundservice i sociala medier.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *