Storformatstryckeri får dansk ägare

– Kunderna vill köpa hela lösningar och inte bara trycksaker och här passar GigantPrint in perfekt, säger Sören Henriksen, vd för Stibo Complete.

Danska Stibo Complete stärker upp ytterligare i Sverige med Gigantprint. Storformatstryckeriet har stor utvecklingspotential, enligt vd:n Sören Henriksen.

– Vi utökar vår grafiska verksamhet från att primärt vara en stor industriell spelare till att bli en grafisk supermarknad.

I februari meddelade Stibo att de kasserar alla företagsnamn i koncernen. Istället fick alla verksamheter i bolaget samma identitet utåt – nämligen Stibo Complete. I dag har företaget 450 anställda i fyra länder. I Sverige köpte man bland annat Sörmlands Grafiska i Katrineholm medan huvudtryckeriet numera ligger i Horsens, en halvtimme söder om Århus på Jylland. I Skandinavien är de det helt dominerande heatsettryckeriet, även om namnet Stibo Complete ska illustrera att de även har grafisk formgivning, arktryck och digitaltryck i sitt erbjudande.

Nu är en ny affär klar. Stibo Complete förvärvar storformatstryckeriet Gigantprint i Norrköping som producerar material för butiker, event och utomhusexponering. Det handlar om så kallade Point of Sales-lösningar till kunder i Skandinavien. Sören Henriksen, vd för Stibo Complete motiverar förvärvet med att Gigantprint, som har 75 anställda och omsätter 140 miljoner kronor, är en spännande verksamhet med stor utvecklingspotential.

– Köpet av Gigantprint är en markering av ett viktigt strategiskt steg i expanderingen av vårt verksamhetsområde. Vi utökar vår grafiska verksamhet från att primärt vara en stor industriell spelare till att bli en grafisk supermarknad. På så sätt uppfyller vi kundernas behov av one-stop- shopping.

– Med köpet stärks vår position avsevärt i Sverige där vi för två år sedan köpte Sörmlands Grafiska. Gigantprint passar perfekt in i våra tillväxtplaner.

Ledningen och samtliga medarbetare på Gigantprint kommer fortsätta sn verksamhet likt tidigare. Esa Mäntynen, vd för Gigantprint säger att de inte kunde önska sig en starkare ägare inför framtiden:

– Det är en väldigt fin matchning, eftersom våra verksamhetsområden och kunder kompletterar varandra på bästa sätt. Med Stibo Complete som ägare går våra expansionsplaner i Skandinavien snabbare. Marknaden för Point of Sales-lösningar växer starkt och vi kommer att arbeta målinriktat med att upprätthålla vår ledande position med hjälp av löpande investeringar.

– Vi har funnits i tryckeribranschen i över 200 år och kommer att finnas kvar de kommande 200 åren. Därför deltar vi aktivt i konsolideringen av den grafiska bran- schen, som präglas av överkapacitet och hård priskonkurrens. Kunderna vill köpa hela lösningar och inte bara trycksaker och här passar Gigantprint in perfekt, säger Sören Henriksen.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Grafisk lärobok – nu med Clickable Paper

Introduction to Graphic Communication släpps i en ny uppdaterad utgåva – denna gång med Ricohs Clickable Paper.

– Boken täcker in de flesta ämnen inom grafisk kommunikation – från äldre tekniker med mycket spännande historia till färghantering och olika tryckprocesser, säger Erik Barö på Ricoh.

Publicerat av: 

”Vi vill kittla de mer kreativa kreatörerna”

PÅ Media installerar en sjufärgs digital offsetpress för att kunna göra effektfulla tryck på substrat ända upp till 600 mikron.
– Vi vill kittla de mer kreativa kreatörerna och att ge övriga kunder möjlighet att göra mer spännande trycksaker, säger Thomas Pall, vd för PÅ Media. 

Publicerat av: