”Vi vill kittla de mer kreativa kreatörerna”

 

Thomas Pall, vd för PÅ Media i Stockholm ser nya möjligheter med företagets senaste maskininvestering.

PÅ Media installerar en sjufärgs digital offsetpress för att kunna göra effektfulla tryck på substrat ända upp till 600 mikron.

– Vi vill kittla de mer kreativa kreatörerna och att ge övriga kunder möjlighet att göra mer spännande trycksaker, säger Thomas Pall, vd för PÅ Media. 

Matt och blank partiell effekt, vitt tryck på kulörta och transparenta material, Pantonefärger vidare till tryck med light-färger, fluorescerande färger, tryck på canvasmaterial, samt säkerhetstryck. Det är några av möjligheterna med PÅ Medias senaste maskininvestering – digitalpressen HP Indigo 5900. En arkmatad tryckpress för civiltryck som kan trycka det mesta i pappers- och kartongväg från pappersleverantörerna.

Thomas Pall, vd för PÅ Media i Stockholm berättar att de har varit ett digitaltryckeri sedan 2001 och alltid arbetat för att ligga i framkant med vad som går att erbjuda i möjligheter inom tryck.

– Vi tycker att trycksaken gärna kan vara en budbärare i att driva trafik till webben och att den gärna kan få sticka ut för att fånga mottagarens uppmärksamhet. Med den nya 5900-pressen ser vi att vi kan erbjuda kunderna att vara mer unika i sin trycka kommunikation.

Vad blir den stora vinningen?

– Med den nya pressen kan vi erbjuda kunder att vara extra kreativa till en rimlig kostnad samt få snabba ledtider även vid utmanande effekttrycksaker, säger han och utvecklar:

– Detta innebär att vi även är en av få aktörer som väljer att gå fullt ut med att erbjuda allt som går i en HP Indigo 5900 i princip, då vår maskin är utrustad med exakt allt som går att välja. Många andra aktörer ser mer till produktivitet och väljer bort effekter och unika trycksaker för att få igenom så mycket som möjligt med traditionella och mainstreamproduktioner.

Thomas Pall påtalar att de likt tidigare även fortsättningsvis kommer serva kunderna med traditionella trycksaker på bästa sätt.

– Men med de nya möjligheterna blir våra kunder mer unika och vi med dem. Vi kommer vara den enda aktören i Sverige just nu som kan trycka digitalt i arkmaskin på material upp till 600 mikron.

HP Indigo 5900.

PÅ Media har haft HP Indigo sedan 2004, och den senaste maskinuppdateringen blir den tredje i ordningen.

– Vi har alltid gillat att vara extra kreativa och erbjuda det för kunder vare sig det är tryckt eller digital produktion då vi är både tryckeri och produktionsbyrå, därtill även vår kreativa ådra i vårt affärsområde crossmedia-marketing där vi kombinerar digitalt och tryck i kommunikationslösningar. Därav så föll det sig naturligt att göra den här investeringen.

– Vi vill kittla de mer kreativa kreatörerna och att ge övriga kunder möjlighet att göra mer spännande trycksaker. Vi brinner själva för unika trycksaker och vi har även en ateljé med art directors och formgivare som välkomnar varmt de nya möjligheter att sticka ut när man skapar trycksaker.

Ser du något nytt segment som kan växa fram för er med maskinens möjligheter?

– Segmentet mer utmanande effekttrycksaker och unika trycksaker kommer självklart att öka hos oss. Vi ser även att förpackning och trycksaker som kräver styvare kartonger kommer öka för oss tack vare möjligheten med extra tjocka substrat.

Installationen av den nya digitalpressen genomförs under juli månad.

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Grafisk lärobok – nu med Clickable Paper

Introduction to Graphic Communication släpps i en ny uppdaterad utgåva – denna gång med Ricohs Clickable Paper.

– Boken täcker in de flesta ämnen inom grafisk kommunikation – från äldre tekniker med mycket spännande historia till färghantering och olika tryckprocesser, säger Erik Barö på Ricoh.

Publicerat av: 

”Vi vill kittla de mer kreativa kreatörerna”

PÅ Media installerar en sjufärgs digital offsetpress för att kunna göra effektfulla tryck på substrat ända upp till 600 mikron.
– Vi vill kittla de mer kreativa kreatörerna och att ge övriga kunder möjlighet att göra mer spännande trycksaker, säger Thomas Pall, vd för PÅ Media. 

Publicerat av: