Iridesse släpper loss wow-faktorn

PUBLICERAD: 28 juni 2018
UPPDATERAD: 28 juni
Xerox skrivare Iridesse producerar iögonfallande trycksaker. Här silver som grundbas och CMYK-blandningen för att ge den metalliska effekten. Ovanpå clear toner (lack) för att ge arket ett ytterligare djup.

Xerox gör sin största lansering på många år med målet att förändra marknaden. Det är produktionsskrivaren Iridesse som för första gången någonsin låter tryckaren leka med effekter som guld, silver och lack i ett enda svep.

Torbjörn Thyrén, Nordenchef för Xerox affärsområde inom digitala tryckpressar.

En lyxig trycksak som ger en premiumkänsla är ett hett byte för tryckerikunder. Xerox tar vara på den efterfrågan med en tonermaskin som ska konkurrera med andra produktionsskrivare i mellansegmentet på marknaden. Maskinsnackisen blev till resolut uppvisning när Xerox bjöd in partners, press och återförsäljare under tre dagar till Warzawa i Polen för att pumpa ut informationen att tiden för CMYK+ är nu, samt att demonstrera hur Xerox ska ta sin affärsstrategi in i framtiden. Xerox har lekt med det engelska ordet Iridecent (regnbågsskimrande, reds anm) när de har döpt maskinen till Iridesse. Den har sex färgstationer, där CMYK tar upp sina fyra. I de resterande två kan tryckaren plussa på med guld, silver eller clear toner vilket gör den digitala arkmatade skrivaren till den första i sitt slag som kan skriva ut effekter i ett pass.
– Vi har jobbat mycket med att få uttrycket på papperet att gå ett steg till utöver CMYK, säger Torbjörn Thyrén, Nordenchef för Xerox affärsområde inom digitala tryckpressar.
– I och med att det är sex färger nu så kan vi lägga en färg under och en färg över och sedan CMYK-blandningen och få ut dem på ett eller annat sätt – i booklets, i vanliga ark eller inbundet. Vad du vill, säger Thyrén och tillägger att med tanke på att Iridesse skriver ut 120 sidor i minuten och att vikten på papperet sträcker sig upp till 400 gram så ges enorma möjligheter att få in olika typer av papper – bestruket, obestruket och kalandrerat – och att efterbehandla dem på olika sätt.

Tonertekniken har de fortsatt med likt i Versant-maskinerna, Denna gång har de dock valt att förfina tonerpartiklarna genom att få ner dem i storlek.
– De är så små nu och har gått från 5,8 mikroner till 4,7. Vad det säger till kunden egentligen har mer att göra med ett bättre intryck och att enfärgsplattorna blir mer jämna och sådana saker.
Istället för att lägga pengar på effekter i efterhand finns nu pengar att tjäna in på automatisering och med att tryckaren betalar för tonern och gör det själv i ett enda steg.

Sexsidiga broschyrer som ger betraktaren en exklusivare känsla är inga problem för produktionsskrivaren Iridesse.

– Det vi har levt med under väldigt lång tid är fyra färger först, och sedan en femte färg. Och Xerox har haft den femte färgen i form av vit, guld, silver eller en clear toner. Nu får vi in en sjätte färg också vilket innebär att omfånget, blandningen av färgerna, blir annorlunda. Så den metalliska effekten av färgerna tar trycket ett steg till.
– Om slutkunden tycker det är helt okej att lägga på en clear toner på trycksaken, istället för foliering så kommer tryckaren spara in otroligt mycket tid. Framför allt så är det egentligen faktureringsbart direkt när papperet kommer ut ur maskinen och når kunden. Så fort det kommer ut ur maskinen och ska folieras så har du felkällor som ska åtgärdas och tidsaspekter att ta hänsyn till innan kunden får sitt beställda alster.

Thyrén säger att skrivarens möjligheter öppnar upp för att skapa fler kreativa lösningar i trycket. Före Iridesse, när man lagt tryck på papper, så ser det ganska liknande ut oavsett vem det är som lägger på trycket över huvud taget. Men med de nya möjligheterna och funktionerna kan man erbjuda och sälja även andra typer av trycksaker på marknaden.
Förut har vi jobbat efter att vi ska ha en fin bild. Nu kan vi lägga andra typer av lager med clear toner och göra helt andra typer av färger i trycket. Då får du ett helt annat intryck. Du kan vända och vrida lite på trycksaken så att du får en annan skimrande känsla av trycket säger han samtidigt som han håller upp och synar en provtryckt broschyr.
– Får du ett sådant här utskick i din brevlåda så kanske du tittar en gång extra.
Torbjörn Thyrén menar att tryckeriet både kan flytta över jobb från offsetmaskinerna, men även hitta nya affärsområden med Iridesse.
– Vad branschen behöver tror jag är att vi behöver få in nya trycksaker i våra maskiner. Oavsett var de kommer ifrån. Det handlar också om att tryckerierna ska jobba mycket mer kreativt. Tryckerier så här långt har handlat om att få ner trycket på papper, och de som har varit duktiga på det hastighets- eller volymmässigt har lyckats på den här marknaden. Men eftersom vi vet att den grafiska marknaden är så speciell så måste vi ha nya applikationer som kan driva nya intäkter till våra tryckare. Det är bara det som det handlar om.

Tryckkvaliteten på en trycksak är något man kan orda om i all oändlighet och åsikterna brukar vara många och delade. Något som Torbjörn Thyrén är väl medveten om med sina över 25 år i branschen.
– Men jag skulle säga såhär. Om inte den här kvaliteten räcker för marknaden så vet jag inte vad vi ska göra för marknaden därute över huvud taget. Vi har mycket mindre mikron i tonerpartiklarna vilket innebär att det blir mer distinkta bilder. Vi har fler färger att jobba med och ett större papperomfång som vi kan få in i maskinen. Jag tror det är få på marknaden som har sett ett bättre resultat än vad vi har just nu. Och lägger vi sedan till de mjukvaror, utbildningar, affärsutveckling och den kompetens Xerox besitter så har vi en oerhört starkt värdeerbjudande till den grafiska marknaden.
– Visst vi kan prata om tekniken, hastigheten och pappersformaten. Men jag tror det är viktigt att förstå att vi är här för att förändra en marknad. Att addera något som är bra för branschen och de grafiska företagen som de i sin tur kan gå ut och sälja. För vad det handlar om konkret är att de ska sälja sina trycksaker på ett annorlunda sätt. Sedan är det vi som ska hjälpa till givetvis.

Iridesse som är framtagen i partnerskap mellan Fujifilm och Xerox har sex färgstationer och kan skriva ut CMYK ihop med två specialfärger – guld, silver eller clear toner i ett pass. Det går även att köra multipass. Max sju lager per färg är rekommendationen.

Thyrén antar att mycket av applikationerna som kommer köras i maskinen är civila trycksaker.
– Vi ser att den kommer må ganska bra någonstans 150 000 till 250 000 sidor per månad. Serierna inom det volymspannet kan vara allt från en trycksak till flera hundra. Vi säger att om man har en volym runt 85 000 sidor per månad så är det intressant att titta på produkten.
Under eventet kom specialfärgen vit upp till diskussion, där många ställde sig frågande till varför inte denna kom direkt i samband med maskinsläppet.
Efter lanseringen så kommer vit att komma. Vi kan inte säga när, men den kommer i framtiden, säger Thyrén kryptiskt.
Arkitekturen för efterbehandlingen är en öppen historia. Xerox har dock gått ut med en egen integrerad bookletmaker, något de ser att många kunder eftersöker i dag.
– Det är den jag tror vi kommer sälja mest utav. Jag tror att med de vanligaste applikationerna så kommer vi ha en stacker och någon typ av bookmaker för att kunna göra tidningar, magasin eller ark. Men från Xerox sida har man valt att kunna implementera nästan vilken efterbehandling från vilken efterbehandlingsleverantör som helst på marknaden idag.
Iridesse kommer säljas i Sverige dels genom Xerox, dels med hjälp av närmare tjugotalet återförsäljare som redan säljer företagets produkter idag. Prislappen för Iridesse i normalkonfigurationen ute på ett tryckeri kommer hamna någonstans mellan 1,6 och 2 miljoner kronor beroende på vilken efterbehandlingen kunden väljer.

Karl Rise, vd för återförsäljaren Primotek säger att den stora vinsten med Iridesse är att den adderar ett extra värde till slutkunden.

Karl Rise, vd för återförsäljaren Primotek är lyrisk över lanseringen – ”Det mest fantastiska när det gäller en printer som jag någonsin har varit med om”.
– Jag tror det här kommer göra massor. Det den här branschen verkligen slåss kring är nya sätt att sätta värde på trycksaker. Trycksaker som har ett värde är framtidssäkra.
Han framhåller att tryckerier ska klara att producera applikationer av varierande slag i dag, och menar att det är just det som Iridesse kan rå om.
– Och med den efterbehandling som även sitter på så kan du få mycket färdigt ut direkt till en väldigt bra och effektiv kostnad.
Karl Rise pekar på flera fördelar med skrivaren och börjar med CMYK-färgerna:
– Det är väldigt platt i trycket vilket gör att det passar sig både om du vill flytta offsetjobb in till digitalpress eller om du vill göra något nytt och behöver ha väldigt hög kvalitet. Den klarar också väldigt mycket media eftersom den har den nya tonern och en mycket lägre temperatur, vilket gör att det blir mycket mindre mediapåverkan oavsett om det är plastpapper eller vanligt papper. Det gör att den här maskinen kan göra många fler saker.
Den stora vinsten är att maskinen adderar ett extra värde till slutkunden:
– Vi har kunnat lägga till guld och silver i efterprocessen. Men det är alltid jobb med att ta ut det ur maskinen och det kan lätt bli fel och kostsamt. Det ger heller inte slutkunden någonting för det blir för dyrt. Nu kan de helt plötsligt få det här värdet till en bra peng som tryckeriet i sin tur fortfarande kan ha en bra marginal på.
Enligt Karl Rise kan Primotek ställa ut maskiner i tryckerihallarna på stört, men för tillfället finns dock ett begränsat antal maskiner att sälja. Däremot kommer det bli full fart under årets tredje kvartal.
Blir det en utmaning att få tryckerierna att anamma dessa specialeffekter som kommer med maskinen?
– Det är en jätteutmaning för oss, men vi har redan tagit fram paket. Dels träning för operatören, dels för säljare och marknadsbyråer om hur man kan jobba med de här bitarna. Det är en stor uppgift för vårt företag att verkligen hjälpa våra kunder. Att köpa maskinen kommer inte ge dem några speciella tryck, utan de måste ut och sälja det här. Och för att de ska kunna sälja så måste vi hjälpa dem med utbildning och snabba exempel så de direkt kan gå ut och visa det här för sina kunder för att ta in jobb.

Läs vidare

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm

HP lanserar fyra nya digitalpressar

HP meddelade nyligen lanseringen av fyra nya digitalpressar, HP Indigo 120K, Indigo 18K, Indigo 7K Secure och Indigo V2 för den kommersiella marknaden.
FotoJet-(65)

Hon startar ny era för Kaffe Skog & Tryck

Mia Vindelhed kommer senast från skidbranschen. Nu glider hon in och tar över tryckeriet och pappershandelns Kaffe Skog & Tryck i Västerbottniska Vindeln norr om Umeå.
mia1

Senaste nytt

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm