Storbildsbolaget firar 25 års jubileum och sedan i fjol har de steppat upp ytterligare i textilproduktionen. Interna målet är kortare ledtider och att gå från att producera 3 500 till 10 000 kvadratmeter textil i månaden med automatiserad skärning.
Storbildsbolaget i Helsingborg ligger rakt över gatan från stadens polishus. Som namnet antyder är det stora format som gäller på tryckeriet. De valde den omvända vägen, att gå från större till mindre, till skillnad från de flesta andra tryckerier. Men det finns en gränsdragning, att befatta sig med trycksaker som broschyrer och flygblad går helt bort.
– Nä det gör vi inte. Eller, under pistolhot gör vi det, säger vd:n Jonas Hellke och skrattar.
– Jag tror det har varit en medveten strategi de sista åren att minska produktmixen. Allting som är större. Där är vi en fulleverantör.
Essensen av det som Storbildsbolaget kan producera ryms i en liten ask som delas ut till kunderna så de får en förståelse för vilka material och efterbearbetningar som företaget erbjuder. Cirka tio procent av omsättningen är i dag textil. I husmaterialen syns bland annat beachflaggor, butiksvepor, ljuslådor och tjocka polyestertyger med olika strukturer. De har specialtextilier som funkar för utomhusbruk – markiser och möbeltyg, ljudabsorbenter, tyger som har linnetextur samt gardintyger.
– Vi ser en större förfrågan på textil och det är poppis nu. En viktig faktor är att logistiken blir mycket billigare för kunderna. Kedjeföretagen är också lite mer selektiva med vad de väljer att ha i butiken. Vi kommer från konkurrens med skärmar och den biten, men idag vräker man inte upp pappersaffischer. Förr kanske man hade nio kampanjsläpp om året. Nu är det kanske nere på runt fem.
– Jag tror absolut på en konvertering av traditionell PVC-print till utomhusvepor, meshvepor och Frontlit. Det är ett tryck från marknaden att minska användningen av PVC. Och kan du då konvertera det till någon form av polyesterväv så vinner du en hel del. Nummer ett är att du kan få ner vikten i transporten, och en bättre miljöprestanda.
Jonas Hellke säger att Storbildsbolaget trycker mycket volym sett ur ett storformatsperspektiv. För att klara detta har de varit noga med sina val av industrimaskiner – att de ska vara tåliga, robusta och ha en förväntad kapacitet.
– Vi printar 35 000 kvadratmeter på mjuka material i månaden. Så jag tror vi är en av de största aktörerna just när det gäller volym eftersom vi är så specialiserade på storformat. Därför har vi bara tittat efter maskiner som verkligen har en bra kapacitet.
För ett antal år sedan satsade företaget på en 3,2 meter bred latexskrivare för att komma igång på textilsidan. Senaste inköpet är sublimeringsskrivaren EFI Vutek FabriVu 340. Skrivaren har en maxhastighet på 500 kvadratmeter i timmen och en upplösning på upp till 2 400 dpi. En värmepress ,en Kalender Monti, 360 centimeter i bredd kompletterar.
– Latextekniken är en fantastisk teknik och vattenbaserad, men den har sina begränsningar när det gäller prestandan på produkten som i slutändan plockas fram. Det blir inte lika mjukt och genomtryckt vilket gör att det inte blir lika bra kvalitet. Så det här är absolut ett kliv uppåt. Och bonusen med den här maskinen är att den trycker så fruktansvärt bra. Jag med mina 25 år i branschen har aldrig sett något som är så pass bra.
Vad öppnar det här för dörrar?
– Jag tror det helt klart finns ett hål i marknaden för oss att gå upp i volymerna. Men vi kommer inte kunna konkurrera med ett riktigt lågprissegment. Så ska du köpa den billigaste beachflaggan så är det här inte riktigt rätt teknik. Men vi kan serva kedjeföretagen och våra kunder med en premiumprodukt till rätt pris.
Att få efterbehandlingen att fungera i produktionsflödet är den stora utmaningen. Sömnadsavdelningen är förstärkt med fler folk.
– Tittar man på den verkliga printhastigheten så är vi uppe och trycker på 120-160 kvadratmeter i timmen. Sedan har vi en stor efterbearbetningsavdelning. Framför allt är vi ganska duktiga på efterbearbetning med specialmaskiner, säger han och tillägger att de inte sållar sig till kategorin tryckerier som bränner fem miljoner på en maskin, för att sedan tumma på efterbearbetningen genom att köpa begagnade symaskiner för att man tänker att det bara ska sys.
– Sublimering är komplext. Du rippar i ett mått, kalibrerar i ett mått och kalendreringen sker i ett annat mått. Där har vi haft en bra inlärningskurva de senaste åren hela vägen till efterbearbetningen. Jag tror en gedigen materialkunskap, dess beskaffenhet och prestanda är viktigt, liksom packning och distribution.
– Vi har sagt att hela vår basverksamhet ska vara helt solid, och vi har lite överkapacitet på våra traditionella rullskrivare. Men det är också för att säkerställa att om någon resurs går ner så ska vi inte alla bara stå med det utan istället kunna ha fullt fokus på textilen.
Under innevarande året väntas inga fler investeringar på hårdvarusidan. Men nästa år finns planer på att inhandla mer skärutrustning för att öka betydligt från de cirka 3 500 kvadratmeter textil som produceras varje månad.
– Vi tror att vi kommer kunna öka momentet. Vi har satt ett mål att vi ska upp till 10 000 kvadratmeter i månaden på textil. Då kommer vi automatisera hela skärningen.
Storbildsbolaget startade som ett skyltföretag och firar 25-årsjubileum i år. Jonas Hellke minns väl när han fick dille på den digitala storformatsrevolutionen 1997.
– Två år senare såg jag den första maskinen som tryckte fem meter brett och jag tänkte; det här ska vi ha. Vi började först med att sälja för ett annat företag. Då var det ingen som riktigt ville köpa storformatstryck. Vi sa, vi kan trycka 100 kvadratmeter och de svarade; vad ska vi med det till.
Sedan 2008 har satsat på att hålla en hög miljöprofil och se över hela kedjan med frakter, lösningsmedel och material. Här passar även textilierna in som trycks med vattenbaserat bläck, högre upplösning samt låga vikter.
– Textil väger inte mycket och skrymmer inte mycket heller. Du kan bokstavligt talat bara veckla ihop det. Idén är att kunna distribuera produkterna i mycket mindre förpackningar i lägre vikter. Det är en jättemycket större miljövinst i detta.
Runt hälften av Storbildsbolagets kundbas handlar om strategiska samarbeten med tryckerier och andra tillverkare inom den grafiska branschen. De vänder sig även direkt mot exempelvis större kedjeföretag:
– Det innebär korta ledtider och mer komplexa produktioner med installationer och så vidare. Detta lämpar sig inte lika väl för mellanhänder. Men vi har hittat en god mix där vi är en bra partner till branschen.
– Där finns ingen konflikt, vi supportar gärna och det är något vi vill göra på ett skandinaviskt plan. Vi jobbar mot danska och norska marknaden.
– Våra kunder skickar oftast inte godset till sig själva utan vi skickar det med deras label direkt ut till deras kunder. Tar man in de parametrarna så är vi nog inte dyrare. Däremot om man enbart tittar per kvadratmeter.
Det ska även investeras i web-to-print-lösningar för företagets existerande kunder för att förenkla orderläggning med mera.
– Vi har satt en intern vision att vår ledtider ska vara 48 timmars produktionstid ut till kund. Idag ligger vi på fem dagar. Det handlar om att titta på alla flöden i produktionen som finns i dag och var vi kan effektivisera, standardisera och automatisera. Det håller vi på med.
Prispressen på marknaden undviker de i största möjliga mån. Aktörer som haft denna hållning på den svenska marknaden har närmast sanerat sig själva. Men givetvis finns det en prispress från Baltikum och Polen, säger Jonas Hellke.
– Tyvärr har vi koll på vad vi gör. Vi vet vad det kostar att göra en kvadratmeter. Men att exakt jämföra våra produkter, där är vi nog inte med. Och det ska vi nog inte vara heller säger han och fortsätter:
– Vi har andra attribut som vi säljer på, exempelvis korta ledtider, som längst fem arbetsdagars leverans, jämn kvalitet, erbjuder provtryck, sparar kunders profiler. Sammantaget så är vi mer kostnadseffektiva för våra kunder, och inte minst när det gäller logistiken.