Arkitektkopia utökar sin 3d-satsning

PUBLICERAD: 15 augusti 2018
UPPDATERAD: 15 augusti
Arkitektkopias utskrift av en modell som föreställer Ebbepark i Linköping.

Arkitektkopia kompletterar och utökar i sin satsning på 3d-utskrifter.

– Vår målsättning är långsiktigt att bli marknadsledare inom valda kundsegment, säger Arkitektkopias vd Gunnar Duintjer.

Trycktjänstekedjan Arkitektkopia har under en längre tid levererat 3d-utskrifter och så sent som i november 2017 släppte företaget nyheten om sitt 3d-center i Bromma. Efter en ökad efterfrågan från kunderna ska företaget nu både komplettera och utöka sitt utbud av 3d-tekniker.

Gunnar Duintjer, vd Arkitektkopia.

– Vi kompletterar med ytterligare en 3d-skrivare, Projet CJP 660 Pro, som kan skriva ut gipsdelar i färg, säger Arkitektkopias vd Gunnar Duintjer. 

Anledningen till investeringen är en ökad efterfrågan, främst inom företagets huvudsakliga målgrupp, bygg- teknik- och fastighetsbranschen, men även inom nya områden som industri och designbranschen.

Förutom de investeringar som gjorts på 3d-teknik för gipsdelar, har Arkitektkopia även köpt 3d-skrivaren Projet MJP 3500 HD Max, som skriver ut i plast. Enligt Gunnar Duintjer kommer maskinen, till skillnad från företagets befintliga plastskrivare, att erbjuda andra typer av egenskaper vad gäller utskriftskvalitet och detaljrikedom.

– Vi märker att våra kunder får effekt av de produkter vi tar fram, vilket gör att maskininvesteringarna ligger helt rätt i tiden, säger Gunnar Duintjer och utvecklar:

–  I dag levererar vi till en stor variation av företag med olika behov av prototyper av allt från smycken till verktyg samt modeller för att visualisera projekt och annat.

Arkitektkopias långsiktiga mål är att bli marknadsledande inom sina valda kundsegment. Först på listan är dock byggbranschen, genom ökad marknadsföring och fler satsningar på sälj. 

Läs vidare

Matiga maskinnyheter under Marabus öppna hus

Maskinåterförsäljaren Marabu utlovar en dag full med inspiration, innovation och nätverkande under sitt öppna hus i Malmö. 
FotoJet---2024-10-29T111739.913

Vinnarna i Packnorth Award 2024 prisas

11 glada pristagare kunde hämta hem ära, diplom, champagne och blommor.
IMGL5166

Han designade om 3 500 förpackningar

Hur designar man om 3 500 förpackningar? För att få svar på det har Sign&Print pratat med Martin Bergström, design director på Bedow, som gett oss inblick i hela processen med Coops förpackningar.
FotoJet---2024-10-18T083447.898

Hon profilerar husse och matte med 260 olika hundrasmotiv

Genom smart marknadsföring i Facebookgrupper för specifika hund- katt och hästraser i kombination med besök på hundtillställningar har Liwa Design nått fram till djurägare som vill profilera sig.
DSC_6854

Senaste nytt

Slutrensat för Bengans Reklamtryck med DTF-lösning från Mimaki

Bengans Reklamtryck i Eksjö har investerat i en storformatsskrivare och en DTF-skrivare från Mimaki.
– Jag ska inte säga att jag grät men jag var inte långt borta, säger ägaren Bengt Ljunggren som nu slipper det tidsödande pillet med skärtransfer.
FotoJet---2024-09-25T095735.262

"En sömnadskund kan gå härifrån med idéer inom DTF eller laser"

Under 2022 förvärvade Scantimagruppen del av ACP Systems. Tillsammans växte affärsområdet inom tillverknings- och märkningsindustrin mellan bolagen. Det har gett starka positiva effekter.
Induktatechnologies3

Matiga maskinnyheter under Marabus öppna hus

Maskinåterförsäljaren Marabu utlovar en dag full med inspiration, innovation och nätverkande under sitt öppna hus i Malmö. 
FotoJet---2024-10-29T111739.913

Så kan förpacknings- och etikettbranschen bli mer hållbar

Xeikon anordnar ett kostnadsfritt webbseminarium "Driving Sustainability Forward" som tar upp de förändringar som måste ske inom etikett- och förpackningsindustrin i kölvattnet av den nya EU-förordningen.
xeikon_webinarx