Kodak vill dra sig ur flexomarknaden

Kodak har lagt ut sitt affärsområde med Flexcel NX-system till försäljning. Kodak aviserar att de framgent kommer fokusera på de miljövänliga tryckplåtarna Sonora, inkjetmaskiner, arbetsflödesprogram och patentlicensiering.

FLEXCEL NX-system tillverkas och marknadsförs av Kodaks affärsdivision Flexographic Packaging Division (FDP) och består av tryckplåtar, förbrukningsmaterial och relaterade tjänster. Under de senaste tolv månaderna har denna verksamhetsdel omsatt 150 miljoner dollar.

– Flexographic Packaging Division har varit en stark aktör på marknaden under de senaste fem åren och har blivit en viktig aktör inom branschen, säger Kodaks vd Jeff Clarke i ett pressmeddelande.

FDP har haft en stark tillväxt under tolvmånadersperioden. Omsättningen har ökat med 9 procent, och rörelseresultatet (EBITDA) har ökat 18 procent. Verksamheten sysselsätter idag cirka 300 personer.

– Kodak har kontinuerligt utvärderat försäljningsmöjligheter de senaste åren och vi anser att det nu är rätt tid att sälja den här värdefulla tillgången.

– Efter denna transaktion kommer Kodaks förbättrade kapitalstruktur ge oss möjlighet att öka vårt fokus på etablerade tillväxtmotorer, medan vi fortsätter investera i och leverera lösningar till de kommersiella tryckerierna och andra industrier.

Intäkterna från försäljningen kommer först och främst användas till att betala kvarstående skulder.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Nannatrycket halverar
kostnad för papper och färg

Holmebo Paper lanserar ett nytt papper för riktigt tunt tryck. Tillsammans med en ny rundbindare från Horimatic skapas en produkt med full funktionalitet men minimal vikt.
– Idén är att du trycker på ett mycket tunt papper – lite drygt 14 gram per kvadratmeter. Genom att du har en produkt med minst 64 sidor – men helst 96 sidor eller fler – så får du stadgan, säger Holmebos vd Nils Ringlek.

Publicerat av: