Holländska Fotofabriek lyckades lyfta kvalitén ett snäpp till

Stephan de Vries berättar hur den ljusa grå färgen har adderat ytterligare till den höga kvalitet de redan tidigare hade i sina Nexpress maskiner. Med nya Nexfinity kan de återge en grå himmel så att man längtar efter den.

Tre Kodak tryckpressar står i full produktion. Den ena är av den allra senaste versionen, Nexfinity, som har en kapacitet som är högre än de andra två tillsammans. Och då betraktas ändå de gamla som riktiga arbetshästar.

Förutom produktiviteten så har kvalitén kunnat lyftas ytterligare ett pinnhål, genom en upplösning på 1200 dpi, där varje punkt kan adresseras med 256 olika gråskalor. Dessutom trycks det både med svart och grått, så att alla nyanser – som redan var väldigt bra innan – nu framstår så att man längtar efter nästa gråvädersdag.

Jag har rest till Groningen i Holland för att besöka 30 år gamla Fotofabriek. Det är här som en del av Europas fotoboksproduktion pågår. 120 personer är engagerade och omsättningen är 125 miljoner kronor.
– Personalen är väldigt annorlunda hopsatt, om du jämför med ett traditionellt tryckeri, säger innovatören och vd:n Stephan de Vries. 50 personer arbetar inom marknad och it. Vi har ständigt förfrågan på fler skräddarsydda sajter – både nationellt och internationellt. Och vi har som regel att aldrig säga nej när vi får en förfrågan, utan istället ge det en rejäl och öppen funderare. Hållningen är alltid att: ”Det är klart vi kan. Åtminstone tills motsatsen är bevisad.”
Redan i entrén känner jag att jag kommit till Holland. Ett hundratal kakelplattor med bilder på. Man har varit framgångsrik med att brudparet ska ha sin bild som en del av kaklet över vasken. Samma med barnets vinst i en fotbollscup eller en vacker bild som bara måste förevigas.

Fotofabriek har dubbel uppsättning av alla maskiner och försöker att alltid ha ledig kapacitet, så att de kan leverera på några timmar. Och möjligheten att köra 120 cm långa format används för att skapa lay-flat album.

Jag tittar upp och på väggen bakom hänger exempel där det tryckts på aluminium, canvas, trä, akryl och en rad andra material. Re-board är en klar favorit, som hittas överallt i företaget. Till och med möblerna som personalen arbetar vid, är till stora delar uppbyggd av Re-board som designats och skurits till i något av de två Zünd-bord som ständigt är i produktion. Möjligheten som de ger för en kreativ finish, är något som flitigt används.
– Annars är det så att alla de cirka 2000 order som vi dagligen tar emot, måste beställas på internet och måste hanteras automatiskt. Det finns inget ekonomiskt utrymme för att gå in och göra justeringar. Men med åren har vi fått väldigt många standardprodukter, så det är lätt att hitta något – även för den som har väldigt udda krav, säger Stephan de Vries, som även förklarar placeringen av företaget, i Groningen 20 mil norr om Amsterdam.
– Detta är en universitetsstad. Var fjärde invånare är student. Bland övriga finns mängder av innovatörer och hög kompetens. Vi ser oss som ett it-företag som passar in i den här miljön.
– Idéer är det vi lever av och en idé som vi utvecklat är att varje månad uppmana våra kunder att skicka in månadens fem bästa bilder, så att vi i slutet av året kan göra ett album av det. I snitt tar det annars användaren fem timmar att producera ett fotoalbum. På det här sättet blir det en liten stund varje månad.

Kakelplattor är en given produkt i ett holländskt tryckeri som gör fotoböcker.

Något annat som lockar kunderna är att det sitter videokamera i alla maskinerna hos Fotofabriek. Eftersom alla jobb har en streckkod så skapas automatiskt en film av när just din produkt produceras. Sammanlagt görs 250 000 sådana filmer varje år och de genererar 1,2 miljoner besök på webbplatsen, för att titta på när just deras produkt produceras. Och när de väl är på webbplatsen, så kanske de råkar inspireras av en kakelplatta, en tygkasse med barnens bild eller får lust att skaffa en fototapet.

Mer än dubbelt så hög produktivitet, samtidigt som kvalitén lyfts ytterligare och kostnaden per tryck minskat rejält. Det lovar produktchefen Len Christopher i samband med nya Kodak Nexfinity, som gärna trycker motsvarande två miljoner A4 i månaden, med något enstaka servicebesök.

Övergången till nya Nexfinity betyder inte bara högre kvalitet, även om Fotofabriek menar på att man hela tiden måste sträva mot att ytterligare förbättra tryckkvalitén. Jag pratar med Len Christopher, som är produktchef för de olika Nexpress hos Kodak och han berättar att det även finns stor ekonomisk vinning i den här nyutvecklade maskinen, som utvecklats i Kodaks laboratorium i Kiel, norr om Hamburg.
– 46 procent av tryckkostnaden ligger i tryck- och gummidukscylindrarna. Tidigare behövde de bytas efter 440 000 tryck. För ett år sedan justerades det upp till 800 000 genom uppgradering av alla Nexpress i marknaden. För Nexfinity har det nu ökats ytterligare, så att man kan köra över 2 miljoner tryck innan cylindrarna behöver bytas. Och 2 miljoner tryck ska man utan problem kunna köra varje månad.
Len Christopher berättar också att robustheten gör att de här maskinerna väljs både av finansbolag och militär, eftersom kunderna där får en utbildning och sedan klarar i princip att underhåll själva, så att de normalt aldrig behöver få besök av en servicetekniker. En lösning som han även påpekar som varande intressant i Norden, med våra långa avstånd.

De färdigklädda omslagen läggs i press.

Mycket av inredningen hos Fotofabriek i Holland är skapad av Re-board som tryckts i storformatskrivarna och sedan skurits till på något av företagets Zünd-bord.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *