Agfa köper del i tryckplåtsleverantör

Agfas vd Stefaan Vanhooren säger att förvärvet av Ipagsa är ett led i företagets strategi för lönsam tillväxt.

Agfa Graphics förvärvar prepressverksamheten hos den spanska tryckplåtsleverantören Ipagsa Industrial.

Agfa aviserar ett kommande förvärv av det privatägda Ipagsa Industrials affärsområde inom prepress. De volymer av tryckplåtar det handlar om kommer dels integreras i Agfas globala tillverkningsnätverk, dels upphandlas från tredjepartsleverantörer. Affären innefattar inte Ipagsas tillverkningsverksamhet i Barcelona. Förvärvet beräknas ge ett ytterligare tillskott om 30 miljoner euro till Agfas rörelseresultat (EBITDA) och blir ett steg i strategin för lönsam tillväxt. Agfas vd Stefaan Vanhooren:

– Förutom en betydande ökning av vår omsättning inom prepress kommer förvärvet också att hjälpa Agfa att uppnå sitt EBITDA-mål på tio procent i genomsnitt de närmaste åren. Ipagsas erfarna team kommer att fortsätta att fungera under eget varumärke som en separat enhet, förvaltad av sin nuvarande ägare, Lorenzo Ferrari, säger han i ett prssmeddelande.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: