Ambassadören besökte Plockmatic Riga Days

Mikael Bryske, Plockmatic och Peter Ollén, AGI, hälsar Sveriges ambassadör Annika Jagander välkommen till den gemensamma mässan Plockmatic Riga Days. Foto: Kaspars Garda

Ambassadör Annika Jagander i Riga, Lettland, hade tidigare hört talas om Mikael Bryskes skapande av Plockmatic Riga Days, som en samlingsplats för grafiska och signbranschen i nordöstra Europa.
Så när dörrarna öppnats till årets mässa i Plockmatics lettiska fabrikslokaler, kom hon på besök med en delegation där även handelsattaché Hans Daag och två handläggare ingick.

Mikael Bryske, Plockmatic, handelsattaché Hans Daag, ambassadör Annika Jagander och Plockmatics fabrikschef Martins Pikss. Foto: Kaspars Garda

Mikael Bryske fick tillfälle att berätta om visionen, fabrikschef Martins Pikss fick visa och berätta om den växande produktionen och Peter Ollén fick berätta om hur AGI Publishing House vill använda Plockmatic Riga Days till att på sikt bygga upp ett nav för alla som vill visa utrustning för invånare i nordöstra Europa. Inbjudan hade också redan nu gått ut till företag i Baltikum, Vitryssland och västra Ryssland.
– Det är lätt och billigt att ta sig till Riga och billigt att bo på hotell och vara ute och äta, förklarar Mikael Bryske.

Peter Ollén fortsätter:
– Lettland är också en del av EU och på några timmar kan man, utan pappersarbete och mutor, ta maskiner från Västeuropa och ställa upp dem på en mässa. Lettland är också tvåspråkigt – all skyltning är på lettiska och ryska – så många ryska företagare har valt att bosätta sig i huvudstaden Riga och därmed undvika EU:s sanktioner mot Ryssland.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Skapar dokument – från rådata till godkänt korrektur

EBI erbjuder lösningar med målet att effektivisera grafisk produktion. Nu lägger de in en högre växel för att automatisera trycksaksproduktioner och förenkla för företag att skapa produktionsklara dokument, hela vägen från kundens datakälla till godkänt korrektur. En intäktskälla som den grafiska branschen har missat, menar Adim Lundin på EBI.

Publicerat av: 

Världspremiär för Ricoh och Watkiss

Engelska Watkiss har byggt en online sadelhäft och trekniv till Ricohs flaggskepp – 135-sidors maskinen ProC 9210. Under tre år har Watkiss arbetat med att få fram den här maskinen, som är beräknad att hålla åtminstone två generationer laserskrivare. Så när skrivaren efter fyra-fem år pensioneras, så kopplas en ny maskin till Watkiss.

Publicerat av: 

Säljer för 300 miljoner om året – men har inga egna direktkunder

På väg hem från Norge kom Patrik Sjölin på det nya namnet Addbrand. Han stannade bilen, googlade och saken var klar. Namnet Kuvertteamet gick i graven och ersattes i höstas av ett namn som tål att växa med och som fungerar i alla nordiska länder.

Publicerat av: