Kollegorna i kedjan

Jonas Albinsson, vd för 4Sign spår en stark tillväxt för företaget kommande år.

Den rikstäckande kedjan 4Sign slipar till varumärket och satsar på fler produktionsställen – målet är att nå en halv miljard i omsättning om fem år.

4Sign är en rikstäckande kedja för skylt- och profilmakare. De har fokus på fyra produktområden – fordonsdekor, skyltar, profilkläder och profilprodukter samt mässor. Kedjan har funnits sedan 2004 och firar 15-års jubileum nästa år med sina 20 medlemmar. Målet är att växa ytterligare med fler företag som vill bli en länk i kedjan:
– Vi kommer att vara 30 stycken inom tre fyra år. Det är målsättningen. Sen siktar vi inte på att bli så många fler för då börjar man äta på varandra, säger vd:n Jonas Albinsson.
4Signs produktionsenheter finns i Luleå längst norrut, och i Helsingborg längst söderut.
– Vi saknar vissa platser och i dagsläget håller vi på att förhandla med ett tiotal företag. Men vi har ganska hårda krav. Det går inte bara att ringa och säga att man vill vara med utan man måste uppfylla vissa krav.

Alla produktionsställen i 4Sign-kedjan är från början individuella skylt- och profilföretag. Och de fungerar fortfarande som självständiga verksamheter, specialiserade på att tillverka olika produkter med just sina specifika maskinparker som de har investerat i. Men att vara en del av 4Sign innebär att man bistår varandra med produktionen.
– Om du kommer in till en lokal 4Sign:are och skulle vilja ha en skjorta med ett tryck på så kanske de inte är experter på just det. Men de kan säga: det fixar vi för det finns kollegor runt om i landet som är det. Så på det viset finns det ett samarbete. Det finns de som inte har kapacitet att göra jättestora ljusskyltar men när kunden kommer så kan de säga att det inte är några problem eftersom de tar hjälp av kollegorna i kedjan.

Dzenan Arapovic är produktionsansvarig på produktionsenheten i Helsingborg.

Hur bibehåller ni en jämn kvalitet över alla företag som är anslutna?
– Vi har en tydlig uppförandekod som beskriver vilka vi är, vad vi är, vad gör vi och hur vi agerar när vi jobbar tillsammans som 4Sign:are. Man blir certifierad och i vårt certifieringsprogram har man som 4Sign:are den här uppförandekoden om vilka vi är och hur vi producerar så att det blir samma kvalitet oavsett om du beställer här eller i Luleå, säger han och räknar upp att kraven som ställs är att man måste ha en egen produktion, man ska kunna producera själv, uppfylla en rad kriterier, samt följa 4-Signs profil. Det räcker inte bara att ha ett försäljningskontor.

Alla anslutna företagen har idag inte anammat 4Signs profil fullt ut. Det ska det bli ändring på:
– Vi har beslutat att 1 januari 2019 så måste man vara helt 4Sign-profilerad, exempelvis byta ut alla företagsskyltar, annars får man inte längre vara med i kedjan. Så vi har ett arbete att göra. Av 20 stycken så är det väl 5-6 stycken som har kvar att göra detta.

Albinsson säger att syftet med kedjan initialt var att underlätta inköpsarbetet. Med ett större nätverk i ryggen som omsätter 250 miljoner kronor får man större inköpskraft. En annan faktor är samarbetet som finns mellan skyltmakarna – att jobba tillsammans och på så sätt kunna erbjuda ett bredare utbud. Sedan fem år tillbaka har 4Sign lagt ett större fokus på varumärkes- och försäljningsarbetet.
– Det handlar om att vara ute och tala om att 4Sign finns och är större än bara på orten. Att vi ska utnyttja det i vår marknadsföring.

En enad prissättning inom kedjan är också viktigt.
– Det kan skilja mycket från ort till ort om man som kund kommer in och frågar om samma grej. För de stora avtalskunderna behöver vi ha en överenskommen prissättning. Då är det också viktigt med färger och att vi har ett gemensamt affärssystem som vi alla jobbar med. När vi sedan har det på plats kan vi ha en kedjeövergripande e-handelslösning så att när du som köpare går in och beställer så hamnar det på rätt ställe. Dit kommer vi väl. Men det är fortfarande så mycket rådgivning till kunder om vad de vill ha, säger Albinsson och tillägger att de börjar närma sig en webbshopslösning.

Hur gör kunden i dag för att lägga en order?
– I dagsläget vänder du dig till den 4Sign:are som är närmast. Vi är rikstäckande men lokala, och vi finns på många lokala orter så att du kan åka dit och snacka med någon. Ska man beställa någonting så är det ofta att man googlar exempelvis på ”skylt” och så kommer man in på 4Signs sida. Sedan ser man vilken av aktörerna som är närmast. Vissa av företagen har en webbshop idag, vissa kör traditionellt att man pratar, exempelvis att kunden vill ha en bildekor. De får ett förslag på hur det kan se ut och en offert.

Skylthuset i Helsingborg ingår i företagskedjan och ska snart profileras fullt ut

Varför ska kunderna välja just er?
– På den lokala marknaden så har vi en kompetens, och den finns hos alla våra lokala medlemmar, och alla kan producera. Vi är inte ett försäljningskontor som bara skickar vidare ordern utomlands utan vi producerar verkligen våra egna grejer. Och om du har ditt företag på mer än en ort så är den stora styrkan att vi kan ta hand om dig överallt. Ta en byggfirma som har bilar i hela södra Sverige. Vi kan fixa det utan att du behöver köra till ett och samma ställe. På så sätt är vi unika.

Hur säkrar ni upp färger och rutiner kring era produkter ut mot kunderna?
– Det kan ske på två olika sätt. Om vi tecknar avtal med en stor kund som ska stripa bilar, och alla bilar ska se likadana ut, så trycker vi sannolikt allt på ett ställe. Sedan skjuter vi bara ut det och får det monterat av 4Signkollegorna. På det viset vet vi att det blir exakt samma färg, säger han och fortsätter.
– Det andra alternativet är att allt sker lokalt. Men då kommer det alltid en instruktion eller beskrivning av ett case – vilket företag, logga, profilmanual och vilka färger som ska användas. Vi har också valt att alltid gå efter PMS-skalan ( färgsystemet Pantone matching system). Då får de köra sina maskiner och jämföra att det är exempelvis är färgen PMS 287. Om man tar en CMYK-färg så kan det se olika ut i olika maskiner. Det blir ett jäkla meckande. Det har vi kommit fram till, tydliga instruktioner är det som gäller.

Alla produktionsenheterna arbetar i stort sett med samma material och folier. Albinsson lyfter fram ett exempel när de skulle trycka en ganska enkel logotyp till en butikskedja. När reklambyrån specifierade loggan med en viss PMS-färg gällde det sedan att översätta den till en folie. Om det inte hade funnits en samsyn så kunde det ha blivit 20 olika färger på de bilderna:
– Vad vi gjorde istället var att vi satte oss ned, tog fram en specifik folie med en viss färgkod och sedan bestämde vi att det är den som gäller. Inget annat. Det är bara det som funkar, annars blir det för mycket olika val därute på enheterna.

Jonas Albinsson har målsättningen klar för 4Sign.

Vad vinner ett företag på att gå med i 4Sign?
– Se bara på marknadsföringen. Om du tänker dig en liten skyltfirma som i snitt omsätter 4-6 miljoner kronor så har du inte musklerna. Vi lägger ju miljoner bara på marknadsföring. Det kan man ju inte göra som en liten firma. Marknadsföringen sker centralt – men även lokalt. Det är den stora fördelen, men att också ha det här nätverket bakom dig med alla system och färdiga inköpsvägar som du inte själv behöver lägga energi på.
För att vara med i 4Sign-kedjan betalar varje företag en viss procent på sin omsättning. Hur mycket det handlar om vill inte Jonas Albinsson avslöja.
– På sikt kommer man tjäna mer pengar helt enkelt. För man slipper lägga energi på de värden som inte skapar pengar, på stödsystem och leverantörsförhandlingar, utan kan istället fokusera på att sälja och producera.

Albinsson framhåller även att alla anslutna företag får tillgång till de rikstäckande kundavtalen som säljs in centralt. Nyligen tecknades ett sådant avtal med en stor elektronikkedja.
– När det gäller rikstäckande kunder som har verksamheter från Ystad till Haparanda så finns det ingen annan än 4Sign, som har samma varumärke eller logga på bröstet, som kan erbjuda den här tjänsten idag. Vi jobbar mycket med dessa kunder och håller på att rekrytera en Key Account Manager för att öka vårt fokus på arbetet med rikstäckande kunder.

Vi fortsätter vårt samtal där det började. Målsättningen att växa.
Vi ska bli större. Om fem år ska vi alltid få frågan och vara ”top of mind” hos inköparna. Vårt varumärke ska vara starkt och vi skall tillsammans omsätta 500 miljoner kronor, säger Jonas Albinsson.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *